اعتراض شدیداللحن داریوش مهرجویی به حذف «لامینور» از اکران نوروزی + ویدیو

اعتراض شدیداللحن داریوش مهرجویی به حذف «لامینور» از اکران نوروزی + ویدیو

داریوش مهرجویی، کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران، با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی نارضایتی شدید خود از ابطال مجوز نمایش آخرین ساخته‌اش، لامینور، و حذف آن از اکران نوروزی را اعلام کرد و گفت به همراه دستیارانش در وزارت ارشاد تحصن خواهد کرد.

لامینور که در سال ۱۳۹۸ با تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان ساخته شد، برای اکران در نوروز ۹۹ از وزارت ارشاد مجوز گرفته بود، اما در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها به نمایش عمومی درنیامد. فیلمی با بازی ستاره‌هایی نظیر علی نصیریان، علی مصفا، بیتا فرهی و فریماه فرجامی که از آغاز تا به امروز با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است. حالا در آخرین ماجرایی که برای این فیلم پیش آمده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید دو سال از صدور مجوز نمایش این فیلم گذشته و این مجوز منقضی شده است. استدلالی که با اعتراض شدید آقای مهرجویی روبه‌رو شد.

اعتراض شدید مهرجویی به ابطال پروانه نمایش «لامینور»+ویدیو

داریوش مهرجویی در ویدیوی اعتراضی خود مجوز نمایش لامینور را در دست گرفته و می‌گوید: «این شیر نیست، گوشت نیست که بگویید تاریخش گذشته. شما به من پروانه نمایش دادید. چرا زیر قول خودتان می‌زنید؟ مرد نیستید. مردانه رفتار کنید.»

او در بخش دیگری از این ویدیو می‌گوید: «دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. می‌آیم و به همراه دستیارانم در وزارت ارشاد تحصن می‌کنم. می‌خواهم بجنگم. بیایید بزنید من را بکشید. این سینه من، بزنید و نابودم کنید. هرکاری می‌خواهید بکنید. ولی من حقم را می‌گیرم.»

اعتراض شدید مهرجویی به ابطال پروانه نمایش «لامینور»+ویدیو

داریوش مهرجویی پیش از این اتفاق مشابهی برای فیلم دیگرش، سنتوری، را نیز تجربه کرده بود. فیلمی با هنرمندی بهرام رادان که دو جایزه از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد و قرار بود اوایل تابستان ۸۶ اکران شود، اما در آخرین لحظه اکران آن به تعویق افتاد. اتفاقی که به پخش غیرقانونی نسخه ویدیویی این فیلم انجامید. موضوع نگران‌کننده برای طرفداران سینمای مهرجویی شباهت مضمونی لامینور و سنتوری است که موسیقی و نوازندگی در هر دوی آنها نقش پررنگی دارد و بیم آن می‌رود که دلیل مخالفت با نمایش آخرین ساخته مهرجویی ریشه در پرداختن و نمایش سازها داشته باشد.

تنها تفاوت ظاهری که بین سنتوری و لامینور به چشم می‌خورد این است که بازیگر نقش اول و نوازنده حاضر در لامینور یک زن و با بازیگری پردیس احمدیه است. از دیگر بازیگران آخرین ساخته داریوش مهرجویی می‌توان به سیامک انصاری، بهناز جعفری، کاوه آفاق، رضا داوودنژاد، امرالله صابری، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، شراره رنجبر، مهدی مرتضایی، مهرنوش ذوالفقاری، یاسمن کوزه‌گر، هانا وارسته، سبحان خسروی و … اشاره کرد.

پس از حواشی به‌وجود آمده در پی لغو اکران نوروزی لامینور و اعتراض شدید مهرجویی و انتقاد خیل عظیم روزنامه‌نگاران و سینماگران، شورای صنفی نمایش وعده اکران این اثر در عید فطر را داد. در جلسه‌ای با حضور حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی و محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر نمایش سازمان سینمایی پس از بحث و تبادل نظر پیرامون این فیلم جنجالی درنهایت به اتفاق آرا تصمیم بر آن شد که این فیلم از اکران ویژه عید فطر یا هر تاریخ دیگری که خود مهرجویی تمایل داشته باشد برخوردار شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • robert deniro اسفند ۱۸, ۱۴۰۰

    با احترام زیادی که برای اقای مهر جویی قائلم ولی فک نکنم اثر داشته باشه