بیوگرافی مهوش افشارپناه ، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون

بیوگرافی مهوش افشارپناه ، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون

مهوش افشار پناه ، بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون مهمان جدیدترین قسمت از برنامه «خارج از کادر» شبکه آی فیلم بود و به همین بهانه می خواهیم مروری بر زندگی حرفه ای و شخصی این هنرمند داشته باشیم.

با بیوگرافی مهوش افشارپناه همراه باشید.

بیوگرافی مهوش افشارپناه

مهوش افشار پناه متولد ۱۳۲۸ در سقز و دارای لیسانس کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است. برادر او، کوروش افشار پناه نیز فعالیت هایی در زمینه ی بازیگری داشته است.

مهوش افشار پناه اصالتی ارومیه ای دارد اما به دلیل شغل پدرش که در کردستان افسر شهربانی بود، در سقز به دنیا آمد. پس از چند سال، در کودکی به همراه خانواده ی خود به تهران آمد.

بیوگرافی مهوش افشارپناه

پس از گرفتن دیپلم، به دنبال علاقه ی دوران نوجوانی اش به سینما و تئاتر، وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد.

مهوش افشار پناه درباره ی دوران تحصیلش در دانشکده هنرهای دراماتیک گفته: «وقتی وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شدم فقط دو دانشجوی دختر در رشته ی بازیگری بود که من و پری صابری (کارگردان تئاتر) بودیم. حمید سمندریان از جمله اساتید ما بود و هم دوره های من در آن سال ها بهمن مفید و مرتضی عقیلی بودند. خانم هما روستا زمانی که به ایران آمدند به عنوان استاد فوق برنامه در دانشکده ما تدریس می‌کرد و من در همان سال‌ها در نمایش باغ وحش شیشه‌ای به کارگردانی ایشان بازی ‌کردم و از همانجا ارتباط دوستی ما شکل گرفت و این دوستی تا زمانی که ایشان از دنیا رفت، ادامه داشت.»

افشار پناه فعالیت بازیگری خود را با بازی در فیلم های کوتاه و تئاتر آغاز کرد.

در سال ۶۶ با بازی در سریال «خانه در انتظار» وارد تلویزیون شد.

نخستین تجربه ی سینمایی او در سال ۶۷ با بازی در فیلم «لنگرگاه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد رقم خورد.

در سال ۶۸ برای نقش آفرینی اش در فیلم «زیر بام های شهر» به کارگردانی اصغر هاشمی، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شد.

بازی در فیلم «به خاطر هانیه» ساخته ی کیومرث پوراحمد، دومین نامزدی مهوش افشار برای سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل زن را در سال ۷۳ برای او به همراه داشت.

بیوگرافی مهوش افشارپناه

بیوگرافی مهوش افشارپناه

مهوش افشار پناه طی سال های فعالیت خود در فیلم ها و سریال های زیادی نقش آفرینی کرده است، از جمله سریال های تلویزیونی روزهای زندگی (ساخته سیروس مقدم)، کلانتر (ساخته محسن شاه محمدی)، قفسی برای پرواز (ساخته یوسف سید مهدوی)، بوم و بانو (ساخته سعید سلطانی) و یاور (ساخته سعید سلطانی) و فیلم سینمایی کمدی انسانی (ساخته محمدهادی کریمی).

مهوش افشار پناه که در سال های اخیر بیشتر در تئاتر فعالیت داشته، درباره ی علت کم کاری خود در سینما و تلویزیون گفته است: «موج جوان گرایی در دهه ۸۰ باعث شد که نقش‌های مناسبی برای بازیگران خانم میانسال نوشته نشود و از سوی دیگر ارتباط گرفتن با تلویزیون دشوار شد. دستیار کارگردان‌ها در حوزه جابه‌جایی و باندبازی ید طولایی دارند و ما گروهی خاص از بازیگران را می‌بینیم که در تمام پروژه‌ها اعم از تلویزیونی، شبکه نمایش خانگی، سینمایی و تئاتر حضور دارند.»

افشار پناه در حال حاضر به آموزش بازیگری در مؤسسات آموزشی مشغول است و مدیریت آموزشگاه هنری «بوم زنگ رنگ» را نیز برعهده دارد که مخصوص آموزش بازیگری، موسیقی و نقاشی به کودکان و نوجوانان است.

مهوش افشار پناه ازدواج کرده و دو دختر دارد. او در روستای آغشت کرج سکونت دارد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود