حقایق جالب در مورد همسترها ؛ اعضای دوست داشتنی خانواده جوندگان

حقایق جالب در مورد همسترها ؛ اعضای دوست داشتنی خانواده جوندگان

اگر از علاقمندان به جوندگان و خصوصا همسترها هستید و به خرید و نگهداری از آنها در منزل فکر می کنید شاید بهتر باشد نکاتی جالب در مورد این موجودات را بدانید. همسترها جوندگان بسیار کوچکی هستند که غالبا به عنوان حیوان خانگی خریداری می شوند. این موجودات معمولا با دم های کوتاه، پاهای پر مو و گوش های کوچک شان شناخته می شوند. همسترها رنگ های مختلفی دارند که از مشکی گرفته تا خاکستری، قهوه ای، سفید، زرد، رخ و ترکیب آنها را شامل می شود. در ادامه چند حقیقت جالب را در مورد همستر می خوانیم.

۱- همسترها جانورانی پگاه رو هستند

این یعنی همسترها اصولا در هنگام پگاه و شفق صبحگاهی فعال هستند؛ اما این را نمی توان به معنای عدم فعالیت شان در زمان شب دانست بلکه آنها بیشترین میزان فعالیت خود را در زمان گرگ و میش صبح انجام می دهند. همسترهای وحشی اصولا کمی قبل از غروب خورشید از لانه خارج می شوند و پیش از آنکه هوا کاملا تاریک شود به خانه باز می گردند.

۲- بزرگترین گونه همسترها تنها ۳۳ سانتی متر طول دارد

نوع خاصی از همستر اروپایی وجود دارد که در میان گونه های مختلف بزرگترینشان است و میتواند تا ۳۳ سانتی متر رشد کند.

۳- کوچک ترین نوع همستر تنها بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر رشد می کند

گونه خاصی از همستر ها موسوم به کوتوله Roborovski (یا Roborovski Dwarf) کوچک ترین گونه این جوندگان به شمار می رود که طول بدنش از ۱۰ سانتی متر فراتر نمی رود.

۴- همسترها میتوانند غذا را درون لپ های خود پنهان کنند و بعدا آن را بخورند

اگر یک همستر غذایی پیدا کند اما فعلا تمایلی به خوردن آن نداشته باشد یا موقعیت مکانی اش برای این کار مناسبت نباشد (مثلا احساس کند که ممکن است مورد حمله حیوانات دیگر قرار بگیرد) آن را درون لپ های خود پنهان می کند تا به موقعیت امن برسد و بعد شروع به خوردن غذایش می کند.

همسترها

۵- تنها ۵ گونه خاص از همسترها قابل نگهداری در منزل هستند

پنج گونه خاص از همسترها برای نگهداری در منزل مناسبند که عبارتند از: Roborovski، سوری، کوتوله کمپل، چینی، کوتوله سفید روسی.

۶- همسترها همه چیز خوار هستند

مردم غالبا فکر میکنند که همسترها صرفا گیاه خوار هستند اما این جوندگان در اصل همه چیز خوارند. در حیات وحش مشاهده شده که گونه های مختلف همستر اقدام به شکار یا خوردن حشره می کنند.

۷- همسترها می توانند تا چهار سال عمر کنند

متوسط عمر یک همستر بین ۲ تا ۲.۵ سال است با این حال گونه Roborovski بیشتر از ۳ سال عمر می کند. البته برخی همسترها هم تا ۴ سال زنده می مانند اما بسیار نادر هستند.

۸- همسترها نابینا متولد می شوند

نوزادان همستر تا دو هفته بعد از تولد نمی توانند چشمان خود را باز کنند و نابینا متولد می شوند.

۹- رشد دندان پیش همستر هیچوقت متوقف نمی شود

حتما تابحال این سوال در ذهن شما شکل گرفته که چرا همسترها مرتبا در حال جویدن هستند. علت آن است که دندان جلویی این جونده مرتبا رشد می کند و این رشد هیچگاه متوقف نمی شود. اگر همستر شما اقدام به جویدن غذاهایی مثل هویچ یا میله های قفسش نکند آنگاه دندان هایش به قدری بزرگ می شوند که دیگر نمی واند دهانش را به راحتی باز کند.

۱۰- همسترها در هر بار زایمان تا ۲۴ نوزاد به دنیا می آورند

زاد و ولد همسترها در فصل های بهار و تابستان اتفاق می افتد و این موجودات هر سال تعداد زیادی نوزاد به دنیا می آورند. متوسط تعداد نوزادانی که یک همستر در هر مرتبه میتواند به دنیا بیاورد ۷ عدد است اما برخی از آنها میتوانند تا ۲۴ نوزاد را به دنیا بیاورند.

۱۱- همسترها به دویدن روی چرخ علاقه دارند

گفته می شود که همسترها با دویدن روی چرخ های کوچک می توانند مسافت های طولانی را طی کنند و به این ترتیب فضای تنگ قفس برایشان آزاردهنده نخواهد بود. همچنین آنها با این کار به حس کنجکاوی ذاتی خود و عشق شان به کشف کردن محیط پاسخ می دهند.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود