آیا می دانستید کمبود خواب باعث چاقی می شود؟

آیا می دانستید کمبود خواب باعث چاقی می شود؟

مقدار خواب شما ممکن است به اندازه ی رژیم غذایی تان و ورزش کردن اهمیت داشته باشد. اگر خواب تان به اندازه ی مورد نیاز بدن تان نباشد، مغزتان از جای دیگری انرژی طلب می کند، مثل غذاهای پرکالری و مواد قندی. اشتهای شما را دو هورمون کنترل می کنند که یکی از آن ها به هورمون گرسنگی (گرلین) معروف است و دیگری به هورمون سیری (لپتین). کار این دو هورمون تعادل بخشی به هوس های غذایی شما است، اما کمبود خواب سطح این دو هورمون را از تعادل خارج می کند.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا خواب برای کاهش وزن اهمیت دارد و راهکارهایی در این زمینه به شما ارائه خواهیم داد.

۱- کمبود خواب ممکن است اشتها را زیاد کند و در نتیجه احتمال چاقی را بالا ببرد

هورمون ها نقش مهمی در اشتها و تنظیم خواب ایفا می کنند و به همین دلیل هم هست که وقتی کم می خوابید، هورمون هایتان به هم می ریزند. این امر می تواند میل شما را به خوردن مواد غذایی پرکالری بیشتر کند، حتی اگر یک ساعت بیشتر از غذا خوردن تان نگذشته باشد.

راهکار:

  • در یک اتاق تاریک بخوابید. وقتی در معرض نور قرار می گیرید، احتمالش بیشتر می شود که سخت تر به خواب روید و بیدار بمانید و ریسک چاق شدن تان بالاتر رود.
  • سخت نگیرید و اضطراب بیش از اندازه به خود وارد نکنید. این امر ممکن است شما را از داشتن یک خواب خوب محروم کند و باعث افزایش وزن تان شود.
  • زود بخوابید. وقتی دیر می خوابید، میزان دریافت کالری تان بیشتر می شود.

۲- زود خوابیدن باعث می شود اواخر شب دیگر سراغ تنقلات نروید

خوردن تنقلات در اواخر شب باعث می شود سوخت و ساز بدن مان در زمانی که وقت استراحت آن است، به فعالیت ادامه دهد، امری که سبب می شود کالری های دریافتی به صورت چربی در بدن ذخیره شوند. همچنین این کار ممکن است مانع از برخورداری از یک خواب خوب شبانه شود. با این حال، خوردن تنقلات کم کالری ممکن است ضرری نداشته باشد.

راهکار:

  • شام تان را ۲ ساعت قبل از خواب بخورید.
  • طی روز به اندازه ی کافی بخورید تا شب دیگر هوس خوردن چیزی نکنید.
  • اگر بعد از شام واقعاً احساس گرسنگی کردید، سراغ مواد قندی و شیرینی جات نروید. به جایش مقداری میوه، ماست کم چرب یا کمی هویج بخورید.

۳- خواب می تواند فعالیت فیزیکی را بهبود بخشد

برای اینکه انرژی لازم برای ورزش کردن را داشته باشید، باید خوب خوابیده باشید. وقتی می خوابید، بدن شما هورمون رشد تولید می کند که باعث رشد عضلات بدن می شود. هورمون رشد معمولاً در خواب فعال می شود و اگر کمبود خواب داشته باشید، این هورمون سرکوب می شود، امری که احتمال چربی سوزی را کمتر می کند.

به علاوه، ورزش در هنگام خستگی بسیار خطرناک است، به خصوص اگر بخواهید وزنه بزنید. در صورت آسیب دیدن، هورمون رشد به سرعت گرفتن روند ترمیم کمک می کند و به همین دلیل هم هست که باید خوب بخوابید.

۴- خواب می تواند میل به خوردن مواد قندی را کاهش دهد

اگر بعد از یک روز کاری طولانی دلتان یک خوراکی شیرین خواست، شاید عجیب نباشد. خواب آلودگی و هوس های غذایی را می توان دشمنی دوست نما به حساب آورد چون کمبود خواب باعث برهم خوردن تعادل هورمونی می شود که اشتها را تنظیم می کند، امری که باعث افزایش وزن می شود.

راهکار:

  • انرژی مورد نیازتان را با خواب تأمین کنید نه خوردن مواد قندی.
  • یک ساعت بیشتر بخوابید چون این کار می تواند به شما کمک کند انتخاب های غذایی سالم تری داشته باشید.

۵- خواب بیشتر ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند

تحقیقات از وجود ارتباط میان خواب کم شبانه، مثلاً ۶ تا ۷ ساعت، با افزایش وزن حکایت دارد. به خصوص ممکن است باعث افزایش اندازه ی دور کمر و بزرگ تر شدن شکم شود. این اتفاق نه تنها در بزرگسالان، بلکه در کودکان، ۶ تا ۸ ساله ها رخ می دهد.

راهکار:

  • ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید.

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود