سلامت واژن و عفونت آن : مشاهده این نشانه‌ها در واژن از بیماری خبر می‌دهد

سلامت واژن و عفونت آن : مشاهده این نشانه‌ها در واژن از بیماری خبر می‌دهد

با ۵ نشانه ای آشنا شوید که واژن شما سعی دارد به شما بگوید و شما را از سلامت واژن یا ابتلا به بیماری باخبر کند.

هیچ دو واژنی یکسان نیستند. حتی شکل و اندازه آنها متفاوت است – درست مانند افرادی که به آنها تعلق دارند.

دهانه رحم، رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها به همراه واژن در داخل بدن قرار دارد اما فرج (اندام تناسلی ای که می توانید ببینید) در خارج از بدن است.

واژن لوله ای به طول حدود ۸ سانتی متر است که از دهانه رحم به گردن، به رحم و پایین به فرج منتهی می شود. واژن، این قسمت از اندام تناسلی زنان، در همه چیز از رابطه جنسی گرفته تا پریود به ما کمک می کند. اما برخی از علائم آشکار وجود دارد که وقتی ظاهر می شوند در واقع واژن شما می خواهد چیزی به شما بگوید.

اول از همه، مهم است که ظاهر فرج خود را با دیگران مقایسه نکنید زیرا آنچه برای شما عادی است، ممکن است همیشه برای شخص دیگری عادی نباشد.

در اینجا، پنج علامت وجود دارد که اگر مشاهده کردید، باید مراقب آنها باشید و ممکن است به این معنی باشد که باید معاینه شوید.

  1. سوزش یا خارش

اگر از احساس سوزش یا خارش در اندام تحتانی خود رنج می برید، ممکن است به چیزهای ساده مانند پودر لباسشویی که استفاده می کنید یا ژل دوش یا محصول بهداشتی جدید حساسیت داشته باشد. اما گاهی اوقات نیز خارش واژن ممکن است علامت ابتلا به واژینیت باشد.

خارش ناحیه تناسلی می تواند با اصلاح کردن یا استعمال برخی کرم ها یا محلول ها در زیر ایجاد شود. برخی از شایع ترین علل خارش عبارتند از عفونت های قارچی، شپش، اگزما و عفونت های مقاربتی.

اکثر بیماری ها را می توان با داروهای بدون نسخه درمان کرد، اما اگر فکر می کنید عفونت دارید، باید به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

خارش می تواند بخشی از یک مشکل عمومی پوستی مانند اگزما یا نشانه ای از بیماری دیگری مانند لیکن اسکلروزوس باشد. همه نیاز به درمان دارند. بنابراین، اگر خارش بیش از یک ماه ادامه داشت، آن را توسط یک پزشک عمومی یا متخصص زنان بررسی کنید. پزشک باید فرج، پرینه [بین واژن و مقعد] و واژن را معاینه مستقیم کند.

  1. ترشح

داشتن ترشحات واژن (مخاط یا ترشحات) طبیعی است و بافت و مقدار ترشحات می‌تواند در طول چرخه قاعدگی شما متفاوت باشد.

“اگر ترشحات طبیعی واژن شما متفاوت شد – به عنوان مثال، تغییر رنگ یا بو – می تواند نشانه عفونت و عدم سلامت واژن شما باشد، بنابراین، خوب است به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

  1. برآمدگی

فرج شما دارای تعدادی غده، از جمله غدد چربی است، بنابراین، هر از گاهی ممکن است برجستگی های کوچکی را تجربه کنید که ممکن است احساس کنید یک برآمدگی در حال شکل گیری است.

برآمدگی های پایین نیز می تواند نشانه عفونت های مقاربتی مانند زگیل تناسلی و تبخال تناسلی باشد.

اگر زگیل تناسلی را تجربه می کنید، به احتمال زیاد این توده ها کوچک و به رنگ گوشت هستند، همچنین می توانند ظاهری شبیه گل کلم داشته باشند.

برآمدگی ها می تواند در اثر استفاده از تیغ برای از بین بردن مو نیز ایجاد شود که به آن بثورات اصلاحی گفته می شود.

کیست بارتولین نیز می تواند دلیل برآمدگی شما باشد. اگر برآمدگی نزدیک دهانه واژن باشد، ممکن است کیست باشد.

در صورتی که کیست کوچک و بدون درد باشد، احتمالاً پزشک به شما می‌ گوید که صبر کنید و احتمالاً خود به خود از بین می‌رود. اما اگر بزرگ و/یا دردناک شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. او می ‌تواند کیست را تخلیه کرده و در صورت لزوم آنتی ‌بیوتیک تجویز کند.

  1. بوی بد

واژن هر کس می تواند بوی متفاوتی داشته باشد، و تنها زمانی باید نگران سلامت واژن باشید که بوی آن کمی غیرعادی باشد.

بوی واژن می تواند در زمان های مختلف چرخه تولید مثل تغییر کند و نباید همیشه به عنوان نشانه ای از عفونت یا بیماری در نظر گرفته شود.

اگر احساس می کنید که باید از محصولات معطر برای پوشاندن بوی واژن خود استفاده کنید، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

اگر بوی مس را تشخیص دادید، این بو معمولاً به خون مربوط می شود و می تواند به این معنی باشد که شما در آستانه شروع پریود هستید.

با این حال، بویی در اندام تناسلی زنان وجود دارد که معمولاً به واژینوز باکتریایی منتهی می شود.

مهم است به یاد داشته باشید که باکتری‌های اندام تناسلی شما اغلب تغییر می‌کنند، بنابراین، بوی جدید در بیشتر موارد جای نگرانی ندارد – اگر ماندگار باشد، اما باید معاینه شوید.

  1. پریودهای نامنظم

پریودهای نامنظم همیشه نشانه مشکل نیست و گاهی دوست دارد بدون اطلاع از راه برسد. علل مختلفی برای پریودهای نامنظم وجود دارد و یکی از مهمترین آنها بلوغ است.

هنگامی که برای اولین بار پریودهای خود را شروع می کنید ممکن است برای یک یا دو سال اول نامنظم باشند. در صورت شروع یائسگی نیز ممکن است قاعدگی شما مختل شود و این معمولا بین سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی اتفاق می افتد.

حاملگی زودهنگام هم می تواند دلیلی برای پریودهای نامنظم باشد، همانطور که برخی از اشکال پیشگیری از بارداری مانند قرص های ضد بارداری یا سیستم داخل رحمی (IUS) می تواند دلیلی برای پریودهای نامنظم باشد. کاهش یا افزایش وزن شدید، ورزش بیش از حد یا شرایط استرس زای پزشکی – مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا مشکل در تیروئید نیز منجر به پریودهای نامنظم می شود .

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

خشکی واژن در فصل زمستان؛ علت و نحوه درمان و پیشگیری

حال و روز واژن بعد از زایمان: ۶ بلایی که زایمان با تولد فرزند بر سر واژن شما می‌آورد

۸ ماده غذایی پاک کننده و خوشبوکننده برای سلامت واژن و رفع بوی بد آن

علت خروج باد از واژن چیست؟

علت بوی بد واژن چیست و چطور میتوان آن را از بین برد

منبع: thesun
مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • توانا فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

    سلام خسته نباشید. من یه بار رفتم دکتر زنان برای چکاب و هیچ علائمی هم نداشتم و دکتر گفت که عفونت دارم گفتم که نه بو میدم نه سوزش نه ترشحات غیر طبیعیه چطور ممکنه اونم گفت حتما سوزش داشتی توجه نکردی و عادت کردی ولی من اتفاقا خیلی هم به درد و سوزشم تو هر جای بدنم بیش از حد توجه میکنم. بعد دارو داد و من مصرف کردم و حس میکردم بی تاثیر بوده و رفتم پیش یه دکتر دیگه و اونم گفت هنوز عفونت داری و بهم پماد داد که خیلی شکمم درد میگرفت ولی بعدش دیگه نرفتم که معاینه بشم چون نمیتونم هی به خودم ژیلت بکشم پوستم حساسه ولی دکترا از پوست من حساس‌ترن و هی میخوان در مورد مو داشتنم نظر بدن. ولی از اون موقع به بعد فکر میکنم وسواس گرفتم و اول که سوزش ادرار داشتم که بعد از چند وقت خوب شد و تا الانم که چند ماهی میگذره همه‌اش احساس یه سوزش خفیفی دارم حالا نمیدونم ذهنیه و وسواس گرفتم یا واقعیه. با کسی هم رابطه ندارم.