چگونه بیشترین راندمان را از دستگاه جوجه کشی بگیریم ؟

چگونه بیشترین راندمان را از دستگاه جوجه کشی بگیریم ؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

فصل بهار بهترین فصل برای جوجه گیری از پرندگان مختلف می باشد و در این فصل با توجه به شرایط بهینه ی موجود برای مولد ها و همینطور شرایط مناسب نگهداری ، جوجه کشی رواج بیشتری دارد . در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد که با استفاده از آنها می توانید بیشترین راندمان را از دستگاه های جوجه کشی کسب کنید.

از مرغ کرچ استفاده کنیم یا دستگاه جوجه کشی ؟

یکی از ابتدایی ترین پرسشهایی که باید پاسخ دهیم، دلیل ارجعیت استفاده استفاده از دستگاه جوجه کشی به جای مرغ کرچ می باشد.

مرغ کرچ در این فصل پس از تخم گذاری ها، بر روی تخم ها می خوابد تا انها را تبدیل به جوجه کند. بدین منظور باید محیطی آرام و تاریک و دور از استرس برای مرغ فراهم شود تا بتواند به بهترین شکل تخم ها را بدنیا بیاورد. اما در این شرایط گاها اتفاقاتی می افتد که ممکن است سبب شکست در جوجه کشی شود . مرغ در این شرایط بسیار حساس است و کمترین بیماری ، احساس کمترین خطر ، تغییرات دمایی بهاره و … می تواند سبب شود که پرنده کمتر روی تخم ها بخوابد و در نتیجه جوجه کشی با شکست مواجه شود.

برای رهایی از این مشکل می توانید از دستگاه های جوجه کشی استفاده کنید. دستگاه های جوجه کشی ابزارهایی برقی می باشند که با فراهم کردن شرایط طبیعی شامل دما و رطوبت و گردش ، امکان تبدیل تخم نطفه دار به جوجه را فراهم میکنند.

نکته : تخم نطفه دار به تخمی گفته میشود که حاصل جفتگیری نر و ماده باشد . تخم مرغ های معمولی امکان تبدیل شدن به جوجه را ندارند.

حال به بررسی فاکتورهایی می پردازیم که می تواند در افزایش راندمان جوجه کشی به شما یاری دهند.

فراهم کردن شرایط مناسب برای مولد ها :

برای اینکه نطفه داخل تخم قوی باشد و امکان رشد مناسب را داشته باشد، اولا باید تغذیه مرغ ماده و نر به بهترین صورت انجام گیرد. سپس محیط از نظر بهداشتی در بهترین شرایط باشد چرا که بیماری های گوارشی و همینطور بیماری های باکتریایی می تواند سبب کاهش قابل توجه راندمان دستگاه شود.

نگهداری در مکان مناسب و تمیز کردن تخم های نطفه دار :

جمع اوری تخم های نطفه دار باید سریعا انجام گیرد. توجه داشته باشید که باید ۲۴ ساعت از زمان تخم گذاری گذشته باشد و تخم پس از این ۲۴ ساعت امکان قرار دادن در دستگاه را دارد.

پس از جمع اوری محیط مناسبی برای نگهداری از تخم ها انتخاب میشود که از نظر دمایی و رطوبتی باید مقادیر مشخصی داشته باشد که برای طیور مختلف کمی متفاوت است. اما به طور کلی دما باید بین ۱۶ تا ۱۸ درجه و رطوبت ۶۰ درجه باشد.

همچنین به منظور جلوگیری از چسپیدگی نطفه به دیواره تخم هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار تخم به اندازه ۴۵ درجه باید چرخانده شود.

نکته : نگهداری از تخم های نطفه دار نباید بیشتر از ۱ هفته به طول بی انجامد چرا که در این صورت شاهد افت قابل توجهی در راندمان جوجه کشی خواهید بود.

چگونه بیشترین راندمان را از دستگاه جوجه کشی بگیریم ؟

انتقال به دستگاه جوجه کشی :

پیش از انتقال تخم های نطفه دار به دستگاه جوجه کشی ، نکات زیر را رعایت کنید تا بیشترین راندمان را کسب کنید :

۱- تخم ها را تمیز کنید. تمیز کردن تخم ها به معنای شستن آنها نیست، بلکه با استفاده از یک مسواک یا سمباده ی نرم خشک، اقدام به تمیز کردن جاهای کثیف تخم کنید. به هیچ وجه تخم ها نشورید.

۲- یک روز پیش از جوجه کشی دستگاه جوجه کشی را روشن کنید و از صحت کارکرد سنسورهای دمایی و رطوبتی اطمینان کسب کنید.

۳- دستگاه جوجه کشی را روی زمین قرار ندهید . برای تهویه مناسبتر بهتر است دستگاه یک متر از زمین فاصله داشته باشد .

۴- دستگاه در محیطی پر رفت و امد قرار نداشته باشد .

۵- دما و رطوبت محیط دستگاه باید مناسب باشد . دما از ۲۵ درجه کمتر نباشد و محیط از نظر رطوبتی کمتر از ۴۰ درجه نباشد. مناسب نبودن دما و رطوبت میتواند سبب ایجاد مشکل در سیستم تولید گرما و سرما دستگاه جوجه کشی شود.

۶- در زمان جوجه کشی از باز و بسته کردن درب دستگاه خودداری کنید . فقط برای پر کردن ظرف آب برای دستگاه هایی که ظرف اب دارند و یک تا دوبار برای نطفه سنجی می توانید درب دستگاه را باز کنید .

کدام دستگاه جوجه کشی برای ما مناسب است ؟

اینکه چه دستگاه جوجه کشی ای مناسب است ، بحث بسیار مفصلی می باشد که در این مقال نمیگنجد.

تنها ذکر این نکته ضروری است که اگر تعداد تخم نطفه دار شما محدود است ، بار اولی است که می خواهید جوجه کشی کنید و همینطور قصد هزینه کردن بالا ندارید، بهتر است از انواع دستگاه جوجه کشی خانگی استفاده کنید. این دستگاه ها ظرفیت پایینی دارند، قیمت آنها عموما کمتر است و برای استفاده در منزل بسیار مناسب هستند . البته توجه کنید که دستگاه های جوجه کشی خانگی بهترین نوع دستگاه برای جوجه کشی از طیور زینتی می باشند.

نطفه سنجی چه تاثیری دارد ؟

یکی از مهمترین اقدامات در جوجه کشی نطفه سنجی می باشد. با استفاده از نطفه سنجی مشخص میشود که آیا تخمی که در حال جوجه کشی است نطفه دارد یا خیر ، تخم هایی که نطفه ندارند یا نطفه در داخل آنها توله مرگ شده است، همچون بمبی متحرک در داخل دستگاه عمل میکنند، در صورتی که به درستی شناسایی نشده و از دستگاه خارج نشوند ، ترکیه و آلودگی ایجاد شده تاثیر بسیاری در خرابی سایر تخم های نطفه دار خواهد گذاشت.

بنابراین در روز ۷ و ۱۴ اقدام به نطفه سنجی کنید و تخم های مشکل دار را از دستگاه خارج کنید. روز هچ بستگی به نوع تخم نطفه دار و طول دوره ی جوجه کشی ان تخم دارد، به طور کلی ۳ روز پایانی هچ در نظر گرفته میشود و در این دوره باید از چرخش تخم ها جلوگیری کرده، دما کمی کاهش پیدا کرد و رطوبت افزایش یابد. با افزایش رطوبت ، پوسته ی تخم نرم شده و جوجه ها اسانتر از تخم خارج خواهند شد.

نتیجه گیری : در این مقاله در مورد کلیاتی از جوجه کشی و نکات مهمی که سبب افزایش راندمان جوجه کشی می شوند صحبت کردیم . بحث در مورد دستگاه و تاثیر آن بر جوجه کشی بحث مفصلی است که در مقاله های اینده به بررسی آن خواهیم پرداخت و در این مقاله فرصت بررسی آن مهیا نشد. رعایت فاکتورهای بیان شده می تواند تاثیر بسیاری بر نتیجه جوجه کشی داشته باشد و سود بالایی را برای شما فراهم کنند.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود