رزمناو موسکوا ؛ سرگروه ناوگان دریایی روسیه که توسط موشک های نپتون اوکراین غرق شد

رزمناو موسکوا ؛ سرگروه ناوگان دریایی روسیه که توسط موشک های نپتون اوکراین غرق شد

نیروهای اوکراینی از برخی از جدیدترین موشک های خود برای هدف قرار دادن یک کشتی جنگی روسی که در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده و سرگروه ناوگان دریایی این کشور در دریای سیاه بوده استفاده کرده اند. هدف قرار گرفتن و نابودی احتمالی این کشتی جنگی بزرگ ترین خسارت دریایی روسیه بعد از غرق شدن کشتی جنگی ژنرال بلگرانو توسط بریتانیا است. رزمناو موسکوا (Moskva) که از ناوهای کلاس Slava است در طی چهل سال گذشته در خدمت نیروی دریایی روسیه بوده است و در صورتی که غرق شده باشد، بزرگ ترین کشتی روسیه است که از زمان جنگ جهانی دوم از بین می رود.

 

غرق شدن رزمناو روسی موسکوا (Moskva) توسط نیروهای اوکراینی

گفته می شود که از تعدادی پهپاد برای اذیت کردن و پرت کردن حواس این کشتی استفاده شده تا سیستم های دفاع هوایی آن را به خود مشغول کرده و در ادامه تعدادی موشک از یک سیستم موشکی متحرک و مخفی در نزدیکی بندر اودسا به سمت آن شلیک شده است. دستکم دو فروند موشک به ناو موسکوا برخورد کرده و انفجاری بزرگ در آن رخ داده است و نیروهای اوکراینی بر این باورند که لانچرهای موشکی این کشتی که در عرشه آن قرار دارند منفجر شده باشند. روسیه مدعی است که علیرغم انفجاری بزرگ در این کشتی و صدمه دیدن شدید آن، خدمه کشتی تخلیه شده و رزمناو موسکوا هنوز روی آب است و دلیل آتش سوزی نیز در دست بررسی است، بدون اینکه اشاره ای به حمله از سوی نیروهای اوکراینی انجام دهد.

غرق شدن رزمناو روسی موسکوا (Moskva) توسط نیروهای اوکراینی

مقامات رسمی اوکراین اما مدعی شده اند که رزمناو موسکوا در حال غرق شدن بوده و شرایط نامساعد جوی نیز شرایط را برای این کشتی متروکه شده سخت تر کرده است. روسیه اما مدعی است که رزمناو آسیب دیده خود را با یدک کش به سمت بندر کشانده و تاکنون تصاویری از صدمات وارد شده به این کشتی نیز منتشر نشده است. موشک های نپتون سال گذشته به ارتش اوکراین تحویل شده که هر کدام دارای یک کلاهک حدوداً ۱۵۰ کیلوگرمی بوده و بردش نیز به ۱۷۰ مایل می رسد. سیستم موشکی متحرک اوکراین که روی کامیون های بزرگ قرار گرفته می تواند تا ۷۲ موشک را آماده شلیک کند. گفته می شود که اهداف این سیستم موشکی توسط پهپاد شناسایی و مشخص می شوند. سرعت موشک های نپتون به بیش از ۶۵۰ مایل بر ساعت می رسد و در حمله به رزمناو روسی موسکوا نیز از همین موشک های جدید استفاده شده است.

رزمناو موسکوا ؛ سرگروه ناوگان دریایی روسیه که توسط موشک های نپتون اوکراین غرق شد

 

رزمناو موسکوا بزرگ ترین کشتی در نوع خود است که در نبرد غرق می شود، بعد از آن که بریتانیا در طول جنگ فالکلند رد سال ۱۹۸۲ رزمناو روسی ژنرال بلگرانو را به قعر دریا فرستاد. بلگرانو توسط کشتی اچ ام اس کانکرر با استفاده از دو اژدر تایگرفیش در یکی از مشهورترین نبردهای دریایی غرق شد. کشتی ژنرال بلگرانو با بیش از ۳۲۳ ملوانش غرق شد که بزرگ ترین تلفات در طول نبرد فالکلند بود. کشتی موسکوا در هنگام غرق شدن بیش از ۳۰۰ خدمه روی عرشه خود داشته و بیم آن می رود که این خدمه همگی کشته شده باشند. رزمناو موسکوا به عنوان سرگروه و نماد ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه از زمان آغاز حمله به اوکراین در این منطقه حضور داشته و در برخی از حملات ساحلی به اوکراین فعالیت داشته است. این همان رزمناوی است که سربازان اوکراینی مستقر در جزیره مار در واکنشی مشهور به دستور آن برای تسلیم شدن گفته بودند: «برو به جهنم».

رزمناو موسکوا ؛ سرگروه ناوگان دریایی روسیه که توسط موشک های نپتون اوکراین غرق شد

این کشتی ۱۲,۴۹۰ تن وزن داشته و مدت طولانی است که در خدمت نیروی دریایی روسیه است و اولین بار در سال ۱۹۷۶ طراحی شده و هفت سال بعد در سال ۱۹۸۳ بار دیگر وارد سرویس شد. گفته می شود که این کشتی جنگی به سلاح های ضد هوایی قدیمی مجهز بوده که نتوانسته اند در مقابل موشک های اوکراینی واکنش مناسبی از خود نشان دهند. این رزمناو موشک انداز در ابتدا Slava نام داشت و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰ برای مدتی با هدف بازنشستگی به لنگرگاه رفت. اما در سال ۲۰۰۰ بود که این رزمناو به خدمت فراخوانده شد و به سرفرماندهی ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه تبدیل شد. رزمناو موسکوا در جریان حمله روسیه به گرجستان در سال ۲۰۰۸ نیز مشارکت داشته و در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ نیز در بمباران های سوریه مشارکت داشت. همچین این رزمناو در جریان الحاق کریمه به روسیه نیز برای مقابله با نیروهای دریایی اوکراین به دریای سیاه و آب های کریمه منتقل شد. این ناو تنها یکی از کشتی های قدیمی و کهنه نیروی دریایی روسیه است که علیرغم سایز بزرگش همچنان به کشتی های جنگی وابسته است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده اند.

غرق شدن رزمناو روسی موسکوا (Moskva) توسط نیروهای اوکراینی

اچ آی ساتن، کارشناس برجسته نظامی در مورد هدف قرار گرفتن رزمناو روسی موسکوا گفته است: «این حمله سمبلیک خواهد بود و البته از لحاظ نظامی بسیار بااهمیت است. موسکوا سرگروه ناوگان دریایی بوده و به همین دلیل احتمالاً کارکرد فرماندهی و کنترل بر دیگر کشتی های داشته است. و سیستم های دفاع هوایی آن بخش زیادی از شمال دریای سیاه را پوشش می دادند». مقامات اوکراینی مدعی هستند که در بیش از ۴۰ روز حمله روسیه به کشورشان بیش از ۲۰,۰۰۰ سرباز روسی، نزدیک به ۳,۰۰۰ تانک و ۳۰۰ هواپیما و هلیکوپتر این کشور را از بین برده اند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • ناشناس فروردین ۲۵, ۱۴۰۱

    یعنی قشنگ غرب به اسم اوکراین داره قدرت نظامی شوروی سابق که الان دسته پوتین هست رو تضعیف میکنه
    ساده نباشیم و مثل بچه هر چی تو اخبار میگن رو باور نکنیم
    حرف هر دو طرف رو بشنویم و بعد قضاوت کنیم