۱۰ سالی که بدترین سال های تاریخ برای بشریت بوده اند؛ از طاعون تا فوران آتشفشانی

۱۰ سالی که بدترین سال های تاریخ برای بشریت بوده اند؛ از طاعون تا فوران آتشفشانی

همه توافق داریم که سال ۲۰۲۰ سال بسیار بدی برای بسیاری از مردم جهان بود و سال ۲۰۲۱ نیز سال چندان بهتری نبود. اما در شرایطی که سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بدترین سال های مردمانی بودند که در این دوره زندگی می کردند، اما نمی توان این دو سال را با بدترین سال های تاریخ بشریت مقایسه کرد. تاریخ بشر پر است از سال های بسیار هولناک که در آن انسان ها با فجایع طبیعی، جنگ و دیگر معضلات ویرانگر مواجه شده اند که رنج و آشوب بسیاری در پی داشته اند، به طوری که سخت است تصور کرد چطور بشریت توانسته از تمام این فجایع جان سالم به در ببرد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ سالی در تاریخ بشریت آشنا کنیم که بدترین سال ها برای زندگی انسان ها بوده اند.

10 سالی که بدترین سال های تاریخ بشریت لقب گرفته اند

۱۰- سال ۵۳۶ میلادی: تغییرات شدید آب و هوایی و قحطی گسترده

قرن ششم میلادی به چندین دلیل سال خوبی برای بشریت نبود و همه چیز دست به دست هم داد تا سالی باشد که هیچ مسافر زمانی دوست نداشته باشد به آن سری بزند. نه تنها سال ۵۳۶ میلادی یکی از بدترین سال های تاریخ بشریت بود بلکه آغازگر یک دهه تاریک بود که مشابه آن تاکنون دیده نشده است. این تاریکی واقعی بود که در اثر فوران کوهی آتشفشانی در ایسلند آغاز شد. ابرهایی که در نتیجه خاکسترهای آتشفشانی ایجاد شده بود باعث تشکل مه بزرگی شد که آسمان بخش های زیادی از اروپا را پوشاند. همچنین به دلیل بزرگی این فوران آتشفشانی، آب و هوای جهان نیز به شدت تغییر کرده و کشاورزی تقریباً غیرممکن شد.

نتیجه نیز قحطی گسترده، بیماری های همه گیر و مرگ بود. پروکوپیوس، تاریخ نگار عهد بیزانس نوشته است: «نور خورشید بدون گرما بود، مانند ماه در تمام طول سال». یکی دیگر از اثرات فوران آتشفشانی سال ۵۳۶ میلادی کاهش دما در تابستان به چیزی بین ۱.۶ تا ۲.۷ درجه سانتیگراد بود که باعث شد در فصل تابستان در چین برف ببارد. سال ۵۳۶ میلادی سردترین سال به ثبت رسیده در ۲۳۰۰ سال اخیر است و آغازگر دهه ای تاریک بود که برای مدت زیادی در اواسط قرن ششم پایدار بود.

10 سالی که بدترین سال های تاریخ بشریت لقب گرفته اند

۹- سال ۱۹۴۵ میلادی: بمب های اتمی جنگ جهانی دوم، بمب های آتش زا و هولوکاست

جای انکار ندارد که جنگ جهانی دوم یکی از تاریک ترین و مرگبارترین درگیری های نظامی تاریخ جهان بود. تعداد افراد کشته شدن در این جنگ بیش از هر جنگ دیگری در طول تاریخ است. هر سالی که جنگی های بزرگی در آن رخ داده می توانست در این فهرست جای داشته باشد اما سال ۱۹۴۵ جایزه بدترین و ترسناک ترین سال را به خود اختصاص می دهد. جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ به پایان خونین خود رسید و پیروزی متفقین با بهایی گزاف حاصل شد. ایالات متحده دو بمب اتمی روی شهرهای ژاپن رها کرد که مرگ بیش از ۴۰۰,۰۰۰ نفر را در پی داشت. بدتر از آن اینکه در جریان بمباران توکیو بیش از ۲۰۰۰ تن بمب های آتش زا روی این شهر رها شدند که به مرگ بین ۸۰,۰۰۰ تا ۱۳۰,۰۰۰ غیرنظامی در این شهر انجامید.

از سال ۱۹۴۳ نیز نازی ها شروع به نابود کردن شواهد و مدارک کشتار گسترده یهودیان و دیگر اقلیت های قومی کردند. هولوکاست به مرگ میلیون ها یهودی در اروپا و میلیون ها غیرنظامی دیگر در کشورهای تصرف شده منجر شد. در روزهای پایانی جنگ، کشتار یهودیان توسط نازی ها سرعت بیشتری گرفت و تلاش شد تا این جنایات و شواهد آن مخفی شود. جنگ جهانی دوم در نهایت در اواسط آگوست ۱۹۴۵ به پایان رسید اما این به معنای پایان رنج انسان ها نبود. نزدیک به ۳ درصد از جمعیت جهان در اثر این جنگ کشته شده بودند و کل تلفات انسانی بین ۷۰ تا ۸۵ میلیون برآورد شد.

10 سالی که بدترین سال های تاریخ بشریت لقب گرفته اند

۸- سال ۱۸۱۶ میلادی: سال بدون تابستان

عصر یخبندان به عصری گفته می شود که دوره انجماد و یخ زدگی طولانی باشد. بسیاری از مردم فکر می کنند که عصر یخبندان به زمانی اطلاق می شود که بخش اعظم جهان با لایه های یخ قطبی پوشیده شده باشد که چنین نیست. اما روش دیگر درک عصر یخبندان سالی است که در آن یخ ها ذوب نشدند و این همان اتفاقی بود که در سال ۱۸۱۶ رخ داد. بسیاری از تاریخ نگاران از این سال به عنوان سال بدون تابستان یاد می کنند که با کاهش شدید دمای هوا در سراسر جهان همراه بود. شاید کاهش ۰.۴ تا ۰.۷ درجه هوا عدد بزرگی به نظر نرسد اما تغییرات در دمای هوا در سراسر جهان لازم نیست خیلی بزرگ باشد تا به مشکلات جدی منجر شود. این کاهش دما در اثر فوران کوه آتشفشانی تامبورا در سال قبل تر به وجود آمده بود.

این انفجار آتشفشانی در مناطق کنونی اندونزی رخ داد که بزرگ ترین انفجار آتشفشانی در تاریخ ۱,۳۰۰ ساله به شمار می رفت و سراسر زمین را با خاکستر پوشاند. زمستان آتشفشانی بعد از این فوران به بزرگ ترین بحران زیستی در جهان غرب منجر شد که غرب اروپا و شرق آمریکای شمالی را در بر گرفت. مردم شاهد یخ زدگی و بارش برف شدید در ماه ژوئن بودند و رودخانه ها تا ماه آگوست همچنان یخ زده باقی ماندند. به دلیل عدم وجود تابستان واقعی، محصولات کشاورزی از بین رفت و قحطی و مرگ های بسیاری در نیمکره شمالی رخ داد.

10 سالی که بدترین سال های تاریخ بشریت لقب گرفته اند

۷- سال ۱۹۱۸ میلادی: جنگ جهانی اول و شیوع آنفلوانزای اسپانیایی

وقتی جنگ جهانی اول به پایان رسید، چیزی که تاریک ترین زمان در تاریخ بشر به نظر می رسید به پایان آمد. شوربختانه این پایان رنج بشریت نبود زیرا پایان جنگ جهانی اول با بیماری و مرگی همراه بود که به سرعت جهان را در نوردید. آنفلوانزای اسپانیایی اولین بار در نیروهای نظامی که از جنگ به کانزاس برگشته بودند دیده شد. گمان می رود که این ویروس از طریق نیروهایی که از جنگ برمی گشتند به ایالات متحده منتقل شد و خیلی سریع شیوع پیدا کرد. بعد از دو سال پس از اولین مورد ابتلا، نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا شدند که تقریباً یک سوم جمعیت جهان در آن زمان را تشکیل می داد. نرخ مرگ و میر آنفلوانزای اسپانیایی بسیار متفاوت از آنفلوانزای معمولی بود که هر سال شایع می شد.

به جای کشتن کودکان، بیماران و افراد کهنسال، ویروس آنفلوانزای اسپانیایی به شکل بی سابقه ای جوانان را هدف قرار داده و به کام مرگ می فرستاد که ناشی از روش خاص این ویروس در حمله به سیستم ایمنی بود. فردی که به این ویروس مبتلا می شد معمولاً در همان ۲۴ ساعت اول ابتلا جانش را از دست می داد که همین موضوع باعث شده بود درمان افراد مبتلا تقریباً غیرممکن باشد در حالی که آن زمان هیچ درمان یا واکسنی هم برای آنفلوانزا وجود نداشت. این ویروس بدترین و مرگبارترین شیوع آنفلوانزا در جهان را تا به امروز به خود اختصاص داده است. اما همه چیز گردن ویروس نبود زیرا سال ها سوء تغذیه ناشی از جنگ، بهداشت ضعیف و فاکتورهای دیگری که جنگ جهانی اول در آن ها نقش داشت با هم ترکیب شده و ویروس آنفلوانزای اسپانیایی را بانی مرگ بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان کرد.

10 سالی که بدترین سال های تاریخ بشریت لقب گرفته اند

۶- سال ۱۹۲۹ میلادی: سقوط بازار سهام

قرن بیستم برای بسیاری از مردم سراسر جهان قرن شومی بود. مشکلات بسیاری مرتبط با جنگ و بیماری و البته مشکلات اقتصادی در این قرن رخ داد. در ۲۹ اکتبر ۱۹۲۹ میلادی، جهانیان از سقوط شدید بازار سهام ایالات متحده شوکه شدند. در سراسر این کشور مردم تقریباً هیچ ثروت یا غذایی برای خوردن نداشتند در شرایطی که تمام کارخانه ها و موسسات تعطیل شدند. سقوط بازار سهام ایالات متحده تنها یک ماه پس از سقوط بازار سهام لندن رخ داد که دو مورد از بزرگترین اقتصادهای جهان را در خود بلعید. اما روز بعد از سه شنبه سیاه تنها آغاز یک سال کابوس وار بود زیرا ادامه سال ۱۹۲۹ نیز شرایط بهتر نشد.

در واقع سال ۱۹۲۹ اولین سالی بود که مردم ایالات متحده و بسیاری از دیگر نقاط جهان شاهد فروپاشی اقتصادی کشورهایشان بودند. بانک ها ورشکسته شده و سپرده های مردم نابود شد، سپرده هایی که توسط بانک ها در بازار سهام سرمایه گذاری شده بود. دیگر پولی وجود نداشت و مردم برای یک دهه آینده با شرایط اقتصادی دشواری زندگی می کردند. این شرایط تا زمان جنگ جهانی دوم دوام داشت و بازگشت اقتصاد ایالات متحده به شکلی واقعی تا سال ۱۹۵۴ رخ نداد.

10 سالی که بدترین سال های تاریخ بشریت لقب گرفته اند

۵- سال ۵۴۱ میلادی: شیوع  طاعون ژوستینین

در حالی که بسیاری از مردم می دانند که در قرن چهاردهم میلادی مرگ سیاه (طاعون) اروپا را در نوردید، این اولین و تنها باری نبود که طاعون خیارکی بشریت را تهدید می کرد. اولین مورد از این شیوع گسترده در سال ۵۴۱ میلادی و در دوران حکمرانی امپراطور ژوستینین رخ داد و به همین دلیل از این دوره با نام دوره شیوع طاعون ژوستینین یاد می کنند. این شیوع مرگبار امپراطوری های ساسانی و بیزانس را به شدت تحت تاثیر قرار داد. امپراطور بیزانس خود به این بیماری مبتلا شده اما زنده ماند و این هم یکی دیگر از دلایلی است که نام ژوستینین در کنار فراگیری این طاعون دیده می شود. طاعون سال ۵۴۱ میلادی ابتدا در قسطنطنیه (استانبول امروزی) رخ داد و در سراسر دریای مدیترانه و شهرهای ساحلی آن شایع شد.

سپس راه این بیماری به اروپا و آسیا نیز باز شد و اولین دور آن تا سال ۵۴۹ میلادی ادامه داشت اما این پایان کار نبود. شیوع طاعون در واقع صدها سال ادامه یافت و بیماری بود که مردم باید به زندگی با آن عادت می کردند و از موجی به موج دیگر می رفتند، شرایطی که شبیه شیوع امروزی کرونا بوده و مردم در تمام طول زندگی شان با آن دست و پنجه نرم می کردند. این طاعون تا اواسط قرن هشتم میلادی به پایان نرسید. قسطنطنیه بین ۵۵ تا ۶۰ درصد از جمعیت خود را به دلیل ابتلا به طاعون از دست داد. هر روز بین پنج تا ده هزار نفر در اثر ابتلا به طاعون می مردند و در نهایت میلیون ها نفر جانشان را از دست دادند.

10 سالی که بدترین سال های تاریخ بشریت لقب گرفته اند

۴- سال ۱۷۸۳ میلادی: فوران آتشفشان لاکی

فوران های آتشفشانی معمولاً تغییرات ویرانگر بزرگی در زندگی بشریت ایجاد کرده اند اما برخی از آن ها مناطق وسیع تری را تحت تاثیر قرار داده اند. لاکی (Laki) یک شکاف آتشفشانی در ایسلند است و اگر چه امروز خطری ندارد اما در سال ۱۷۸۳ میلادی به شکل هولناکی فوران کرد. این شکاف به مدت هشت ماه تمام فوران داشت و در فوریه ۱۷۸۴ میلادی پس از بیرون دادن ۴۲ میلیون تن اسید هیدروفلوریک، دی اکسید سولفور و گدازه آتشفشانی، فروکش کرد. فوران این آتشفشان انفجاری بود اما این انفجار تمام هشت ماه ادامه نداشت. بعد از چندین روز، جریان گدازه ها ادامه یافت اما بدون قدرت ویرانگر و پرتابی قبلی. بیشتر شبیه فوران کوه های آتشفشانی هاوایی بود اما مشکل اصلی گدازه ها نبود.

به مدت هشت ماه، از این شکاف آتشفشانی ذرات مایع سولفوری بیرون می آمد و وارد جو می شد که به تغییرات آب و هوایی شدیدی در بقیه نقاط جهان منجر شد. ایسلند بزرگ ترین آسیب را از قحطی و گرسنگی بعد از این فوران دید و نزدیک به یک چهارم جمعیتش را از دست داد و نیمی از احشام نیز از بین رفتند. این فوران همچنین باعث تضعیف باران های موسمی در آفریقا و هند شده و قحطی و خشکسالی گسترده در مصر و دیگر نقاط جهان را در پی داشت. در اروپا نیز گرد و غباری آسمان را فرا گرفته بود که تا زمستان ۱۷۸۴ ادامه داشت و در نهایت هزاران نفر جانشان را از دست دادند.

10 سالی که بدترین سال های تاریخ بشریت لقب گرفته اند

۳- سال ۱۵۲۰ میلادی: اروپایی ها بیماری را با خود به آمریکا می آورند

وقتی اروپایی ها در تعداد انبوه به سمت آمریکا رهسپار شدند، سرزمین های جدید را کشف کردند، تجارت افزایش یافته و البته همراه خود عوامل بیماری زای مرگباری را به مردمان بومی آمریکا منتقل کردند. مردم بومی آمریکا در آن زمان تقریباً نسبت به بیماری هایی که در هزاره گذشته در اروپا، آسیا و آفریقا میلیون ها نفر را به کام مرگ فرستاده بودند ایزوله بوده و سیستم ایمنی آن ها توانی برای دفاع در برابر این پاتوژن های مرگبار نداشت. در سال ۱۵۲۰ میلادی، اروپاییان بیماری آبله را به بومیان آمریکا منتقل کردند و اوضاع خیلی بد پیش رفت. البته شیوع این بیماری تنها برای بومیان بد شد وگرنه اروپایی ها از آن منتفع شدند زیرا دو قاره را برای استعمار بیشتر در اختیار آن ها قرار داد.

اما برای مردم بومی شمال، مرکز و جنوب قاره آمریکا، این بیماری ها بسیار ویرانگر بودند. بدون اینکه ابزار و دارویی برای مبارزه با آبله داشته باشند، بیش از ۹۵ درصد از مردم بومی پس از شیوع آبله در قاره آمریکا جانشان را از دست دادند. اگر چه ذکر تعداد دقیق بومیان آمریکایی که به خاطر شیوع آبله مردند کار دشواری است اما برخی گمانه زنی ها تا ۲۰ میلیون نفر را تخمین می زنند. پیش از این که کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ قاره آمریکا را کشف کند، جمعیت این منطقه بیش از ۶۰ میلیون نفر بود که پس از شیوع آبله به شدت کاهش یافت. این کاهش جمعیت بومی با شیوع سرخک، آنفلوانزا، دیفتری و طاعون نیز ادامه یافت و در نهایت جمعیت بومیان به عدد ۶ میلیون نفر رسید. و بدین ترتیب بود که خاک قاره آمریکا برای تسخیر شدن توسط کلونی های اروپایی مهیا شد.

10 سالی که بدترین سال های تاریخ بشریت لقب گرفته اند

۲- سال ۱۳۴۷ میلادی: مرگ سیاه اروپا را در می نوردد

جای تردید نیست که شیوع کووید-۱۹ هولناک است اما در مقایسه با مرگ سیاه چندان ترسناک به نظر نمی رسد. طاعون خیارکی در سال ۱۳۴۷میلادی آغاز شد و در اوراسیا و آفریقای شمالی شیوع پیدا کرد و بیش از هر شیوع بیماری دیگری در طول تاریخ، انسان ها را به کام مرگ فرستاد. این بیماری اولین بار در سال ۱۳۴۷ در شبه جزیره کریمه شناسایی شد و مانند شعله های آتش گسترش یافت. این بیماری در اثر یک باکتری به نام یرسینیا پستیس ایجاد شد و از طریق کک ها گسترش می یافت. در قرن چهاردهم میلادی، کک ها مشکلی بسیار بزرگ تر نسبت به امروز بودند و به همین خاطر بیماری طاعون به سرعت گسترش یافت.

شوربختانه این بیماری از طریق فرد به فرد نیز سرایت می کرد و همین موضوع نگهداری و مراقبت از افراد بیمار را دشوار و حتی غیرممکن می ساخت. تعداد تلفات ناشی از طاعون سیاه بین ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون نفر تخمین زده می شود که در طی هشت سال رخ داد. بدین ترتیب طاعون سیاه مرگبارترین شیوع بیماری است که تاکنون رخ داده است. شیوع این بیماری در نهایت در سال ۱۳۵۳ به پایان رسید و در نهایت نزدیک به ۶۰ درصد از جمعیت اروپا را به کام مرگ فرستاد.

10 سالی که بدترین سال های تاریخ بشریت لقب گرفته اند

۱- ۷۳,۰۰۰ قبل از میلاد مسیح: فاجعه توبا

فاجعه توبا (Toba) یک فوران بزرگ آتشفشانی بود که حدود ۷۵,۰۰۰ سال پیش در اندونزی امروزی رخ داد. اگر چه تاریخ دقیق وقوع این فاجعه مشخص نیست اما تحقیقات صورت گرفته روی دی ان ای و شواهد زمین شناختی نشان می دهند که یک فوران آتشفشانی بزرگ باعث مرگ اکثر جمعیت انسانی آن زمان کره زمین شده است. اگر چه نمی توان گفت که دقیقاً چند نفر در اثر این زمستان آتشفشانی که حدود ده سال به طول انجامید جانشان را از دست داده اند، دانشمندان تخمین هایی در مورد انسان هایی که زنده ماندند زده اند.

گمان می رود تنها بین ۳,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ نفر از جمعیت انسانی از این فاجعه جان سالم به در برده و این یعنی اینکه بشریت تقریباً تا مرز انقراض کامل پیش رفته است. فوران آتشفشانی توبا چنان بزرگ بود که زمستان ناشی از آن سال ها تداوم یافت و دمای زمین را ۳ تا ۵ درجه کاهش داد. مردمی که در اروپا و آسیا ساکن بودند در اثر این فوران آتشفشانی عظیم کشته شدند هر چند شرایط برای ساکنان قاره آفریقا کمی بهتر بود. بدین ترتیب این دوره بدترین و هولناک ترین زمان برای بشریت بوده است.

بیشتر بخوانید:

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد پایان دنیا ؛ از This Is The End تا Interstellar

۱۰ اتفاق تاریخی هیجان‌ انگیز و جالبی که باید هر چه زودتر به فیلم سینمایی تبدیل شوند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Abtin اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۲

    هرچی دوست داشتی نوشتی