آیا روسیه از سلاح هسته ای در اوکراین استفاده می‌کند؟ نوه نیکیتا خروشچف پاسخ می‌دهد

آیا روسیه از سلاح هسته ای در اوکراین استفاده می‌کند؟ نوه نیکیتا خروشچف پاسخ می‌دهد

نواده نیکیتا خروشچف، رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی هشدار داده است که ولادیمیر پوتین ممکن است در جنگ اوکراین از سلاح های هسته ای استفاده کند. نینا خروشچوا می گوید که او بر این باور است که رییس جمهور روسیه آماده است تا هر کاری بکند تا به پیروزی دست یابد. پدربزرگ او در شرایطی که شوروی و ایالات متحده در آستانه یک جنگ هسته ای بودند با بیرون کشیدن موشک های شوروی از کوبا در سال ۱۹۶۲ از این جنگ ویرانگر جلوگیری کرده بود. اما خروشچوا می گوید که شرایط امروز روسیه متفاوت است.

نینا خروشچوا که استاد روابط بین الملل است، در این باره می گوید: «فکر می کنم که پوتین قصد دارد به هر قیمتی برنده شود. اگر او به اعلام پیروزی نیاز دارد ممکن است از سلاح های هسته ای تاکتیکی استفاده کند- نمی گویم که این اتفاق رخ می دهد- که ممکن است یکی از گزینه های روسی هاست که برای استفاده از آن آمادگی دارند». سلاح های تاکتیکی هسته ای ضعیف تر از موشک های دوربردی هستند که بحران کوبا در سال ۱۹۶۲ و در دوران رهبری خروشچف در شوروی را باعث شده بود. اما نواده خروشچف که در نیویورک استاد دانشگاه بوده و از منتقدان پوتین به شمار می آید، بیم آن دارد که مسکو از این سلاح ها برای ویران کردن اوکراین استفاده نماید. او گفته است که پدربزرگش و جان اف کندی، رییس جمهور وقت ایالات متحده، در طی چند روز بحران موشکی کوبا را حل کردند زیرا تصور نابودی دو طرف آن ها را ترسانده بود.

 

خانم خروشچوا که در هنگام مرگ خروشچف در سال ۱۹۷۱ تنها پنج سال داشته، پیش از این گفته است: «اما وقتی به امروز نگاه می کنیم، پوتین واهمه ای ندارد. در واقع، او گفته است که به استفاده از زرادخانه هسته ای خود فکر می کند». ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین نیز در ویدیو دیروز خود نسبت به آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح های هسته ای هشدار داد. او از کشورهای غربی خواسته که منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده و داروهای ضد تشعشعات هسته ای انبار کنند. وی در این باره گفته است: «ما نباید منتظر لحظه ای باشیم که روسیه تصمیم به استفاده از سلاح های هسته ای بگیرد. باید برای آن لحظه آماده باشیم».

او در مصاحبه ای دیگر گفته است که اگر پوتین موفق به تصرف منطقه دونباس شود، احتمالاً بار دیگر برای تصرف کی‌یف اقدام خواهد کرد. وی گفته است :«من به ارتش روسیه و رهبری روسیه اعتماد ندارم. به همین خاطر ما این واقعیت را درک می کنیم که با آن ها مقابله کردیم و از کی‌یف فراری داده شدند، از شمال، از چرنیهیف، اما این بدان معنا نیست که اگر بتوانند دنباس را بگیرند دیگر به سمت کی‌یف نخواهند آمد». در روزهای گذشته تصاویری از ولادیمیر پوتین در مراسم تدفین یکی از سیاستمداران نزدیک به وی دیده شده است که یک کیف هسته ای را به همراه دارد، کیفی که کنترل سلاح های هسته ای روسیه با آن صورت می گیرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود