اعترافات جدید ضارب حادثه حرم امام رضا (ع)

اعترافات جدید ضارب حادثه حرم امام رضا (ع)

اطلاعات جدیدی درباره ی حادثه ی حمله به روحانیون در حرم امام رضا و ضارب آن منتشر شده است.

مدیر دفتر حراست و امور صیانتی حوزه علمیه خراسان جزئیاتی، حجت الاسلام سید جواد هاشمی به بیان توضیحاتی درباره ی نحوه و علل حادثه حرم امام رضا پرداخت.

جزئیات وقوع حادثه حرم امام رضا

حجت الاسلام هاشمی اظهار داشت: «بر اساس برخی اعترافات ضارب و شواهد به دست آمده، ضارب که فردی ۲۱ ساله به نام عبداللطیف مرادی است، تحت تأثیر عوامل تند و افراطی سنی و شیعی اقدام به این جنایت کرده است.»

حجت الاسلام هاشمی درباره ی جزئیات وقوع حادثه حرم امام رضا گفت: «عبداللطیف مرادی از ورودی باب الرضا (ع) وارد حرم مطهر می شود. او که قصد ترور چندین نفر روحانی را داشت، این سه روحانی، شهیدان حجج اسلام اصلانی و دارایی و حجت الاسلام پاکدامن را می بیند که وارد صحن پیامبر اعظم (ص) شده بودند.»

وی افزود: «بر اساس اعترافات ضارب، وی به محض رسیدن به این سه روحانی ضربه ای به شهید دارایی و بلافاصله ضربه ای دیگر به شهید اصلانی وارد می کند. حجت الاسلام پاکدامن می خواهد از ضارب فاصله بگیرد که از پشت ضربه ای به کتف او وارد می شود و به زمین می افتد. اما سعی می کند در برابر ضربات متعدد چاقو (حدود ۲۰ ضربه) با دست و پا از خود دفاع کند.»

انگیزه ضارب حادثه حرم امام رضا

حجت الاسلام هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ی علل و عوامل وقوع این حادثه گفت.

حجت الاسلام هاشمی گفت: «با توجه به اعترافات ضارب و بررسی محتویات تلفن همراه وی، مشخص شده است که وی در فضای مجازی دنبال کننده ی سایت ها و کانال های تندروی وهابی بوده و مستنداتی از تفکرات ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب در گوشی او وجود دارد. علاوه بر این، وی دنبال کننده ی کانال های وابسته به جریان موسوم به تشیع انگلیسی و از جمله سید صادق شیرازی نیز بوده و فیلم هایی از اهانت ها و تندروی ها و ناسزا گفتن ها و فحاشی های این جریان را نیز در گوشی تلفن همراه خود داشته است. بر اساس مستندات به دست آمده، هر دو تفکر افراطی مذهبی شیعی و سنی در ذهن ضارب تاثیر گذاشته است که در نهایت منجر به شکل گیری انجام این جنایت در ذهن ضارب شده و وی را مجاب به انجام جنایت کرده است.»

وی اظهار داشت: «ضارب در بازجویی های خود تأکید کرده که فقط برای زدن روحانیون به حرم مطهر آمده بود. لذا این حادثه یک ترور کور بوده و این روحانیون به عنوان هدف ضارب از پیش تعیین نشده بودند.»

حجت الاسلام هاشمی خاطر نشان کرد: «باز بر اساس مستندات موجود، ضارب این جنایت را برای دیده شدن و پررنگ جلوه داده شدن در حرم مطهر رضوی مرتکب شده، وگرنه می توانست در هر جای دیگری دست به این جنایت بزند.»

وی افزود: «افراطی گری هم در شیعه و اهل سنت همیشه به پیکر اسلام ضربه وارد کرده و این بار نیز جمع این دو تفکر افراطی منجر به وقوع این حادثه ناگوار در حرم مطهر رضوی شده است.»

ضارب حرم امام رضا کیست

توضیحات رئیس کل دادگستری خراسان رضوی درباره حادثه حرم امام رضا

طی روزهای گذشته رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، غلامعلی صادقی نیز به ارائه ی توضیحاتی در خصوص این حادثه پرداخت.

صادقی گفت: «پس از حادثه حرم رضوی و حمله به سه روحانی، مظنونانی احضار شده اند ولی در حد مباشرت، معاونت و حمایت از متهم دلیلی به دست نیامده و متهم پرونده یک نفر است.»

وی اظهار کرد: «پس از حادثه حرم رضوی دوربین های صحن مطهر در اختیار قرار گرفت و اظهارات شهود نیز کمک زیادی به این پرونده کرد، همچنین اظهارات متهم و برخی از مظنونان دستگیر شده در این حادثه نیز اخذ شده است.»

او خاطرنشان کرد: «طبق تحقیقات، متهم تحت تاثیر عقاید و جریانهای تکفیری بوده و محاربه، قتل عمد و ایراد صدمات با چاقو از اتهامات متهم است و دادگاه صالح برای رسیدگی به این پرونده دادگاه انقلاب است که پس از ارسال پرونده در شعبه ویژه مورد رسیدگی فوری قرار خواهد گرفت.»

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در خصوص آشنایی متهم با سه روحانی مضروب نیز افزود: «متهم در همان روز و قبل از حمله به سه روحانی به دو نفر روحانی دیگر نیز که در محیط بودند حمله کرده اما بنا به دلایلی موفق نشده بود لذا آشنایی قبلی بین متهم و این سه روحانی نبوده و به دلیل تفکرات تکفیری دست به این اقدام وحشیانه زده است.»

وی درباره ی نحوه ی ورود سلاح سرد به حرم مطهر رضوی نیز گفت: «متهم از طریق فضای مجازی آموزش‌هایی را در خصوص جاسازی سلاح در عملیات انتحاری دریافت کرده بوده است و با جاسازی ماهرانه سلاح را وارد حرم کرده بود.»

صادقی افزود: «در این حادثه ابتدا شهید دارایی و سپس شهید اصلانی مورد حمله قرار گرفته بودند و نفر سوم نیز حجت الاسلام پاکدامن بود که با ضربات چاقو مجروح شد و این سه اقدام کمتر از ۲ دقیقه صورت گرفته است.»

وی خاطرنشان کرد: «این حمله به این سه روحانی غافلگیرانه بود و طبق فیلم‌های موجود حرکت مشکوکی تا زمان حمله وجود نداشت.»

صادقی اضافه کرد: «پرونده دیگری نیز برای کسانی که در این حادثه کوتاهی و یا قصوری داشته‌اند تشکیل و در حال بررسی است.»

ضارب حرم امام رضا کیست

ظهر روز سه شنبه شانزدهم فروردین ماه ۳ طلبه در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم امام رضا با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند. این حادثه به شهادت دو تن از این روحانیون و مصدومیت روحانی دیگر انجامید.

پس از این حادثه، ضارب در حرم بازداشت شد و مصدومان نیز به بیمارستان منتقل شدند. یکی از طلاب، حجت الاسلام اصلانی در همان روز حادثه بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. دو روحانی دیگر، حجت‌ الاسلام پاکدامن و حجت‌ الاسلام دارایی پس از قرار گرفتن تحت عمل جراحی، در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند. اما در نهایت حجت الاسلام دارایی نیز عصر روز پنجشنبه ۱۸ فروردین به درجه رفیع شهادت نائل شد.

این ۳ طلبه از فعالان جهادی بودند که سال ها برای محرومیت زدایی حاشیه ی شهر مشهد خدمت می کردند. آن ها در راه جلسه ی گروه‌ های جهادی حاشیه ی شهر مشهد برای هماهنگی فعالیت های ماه رمضان بودند. شهید حجت الاسلام اصلانی از رزمندگان دفاع مقدس و یکی از مسئولین ستاد حاشیه شهر مشهد بود. به گفته ی منابع آگاه، هر ۳ روحانی که در این حادثه مورد سوء قصد قرار گرفتند از فعالین جهادگر و ساکنین حاشیه ی شهر مشهد، منطقه ی قلعه ساختمان (شهرک شهید رجایی) بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، ضارب که فردی ازبک تبار و ۲۱ ساله به نام عبداللطیف مرادی است، یک سال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده بود. او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌ کرد و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشت. ۶ متهم در رابطه با این پرونده، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند و تحقیقات از آن ها صورت گرفت. خبرگزاری تسنیم همچنین ویدئویی از عبداللطیف مرادی منتشر کرد که عقاید تکفیری این فرد را به وضوح نشان می داد. او در این ویدئو می گفت: «اگر از علی کمک بخواهی کافر، مرتد و از اسلام خارج شدی.»

در پی این حادثه، سخنگوی طالبان، ذبیح الله مجاهد حمله به ۳ طلبه روحانی در مشهد را محکوم و تأکید کرد این مساله ربطی به افغان ها و افغانستان ندارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود