نماز و دعای روز بیست و یکم ماه رمضان به همراه ترجمه و شرح دعا

نماز و دعای روز بیست و یکم ماه رمضان به همراه ترجمه و شرح دعا

امشب بیست و یکمین شب از ماه رمضان و شب قدر است؛ شبی که بهترین فرصت برای طلب آمرزش گناهان از خداوند است و پروردگار در این شب عنایت خاصی به بندگان خود دارد و می خواهد به واسطه شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان به گونه ای بندگان خود را مورد آمرزش قرار دهد. در ادامه این مطلب روزیاتو، دعای روز بیست و یکم ماه رمضان را همراه با ترجمه و شرح دعا خواهید خواند. با روزیاتو همراه باشید.

دعای روز بیست و یکم ماه رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیطان فیهِ علی سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّهِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین

خدایا قرار بده برایم در آن به سوی خوشنودی‌هایت راهنمایی و قرار مده شیطان را در آن بر من راهی و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایشگاه، ای برآورنده حاجت‌های جویندگان

دعای روز بیست و یکم ماه رمضان

شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً» می‌گوید:

خدایا کاری کن، راهی برایم پیدا شود تا تو از من راضی شوی. باید توفیقاتی از ما سر بزند تا دلیل و راهنمایی باشد، برای اینکه خدا از ما راضی باشد.

وی می‌افزاید:

حدیث داریم که اگر می‌خواهید بدانید خدا از تو راضی هست یا نه؛ به خودت نگاه کن، ببین تو از خدا راضی هستی یا گوشه دلت می‌گویی چرا فلانی دارد و من ندارم. اینکه گله می‌کنی که خدا چرا به من نداده و فلان کس داده نشان دهنده این است که از خدا راضی نیستی و خدا هم از تو رضایت ندارد.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی تاکید می‌کند:

اگر این روحیه را پیدا کردیم که هر چه خدا به ما دهد به همان راضی باشیم، خدا هم از ما راضی می‌شود؛ اما اگر در دلمان شکایت داشته باشیم که خدا به ما کم داده، به این معنی است که خدا هم از ما راضی نیست.

منشا غیبت

وی با بیان اینکه منشأ غیبت «حسد» است، می‌گوید:

باید ریشه حسادت را بزنیم تا غیبت نکنیم. ما نوعاً گرفتار حسد و اخلاق رذیله هستیم و دچار غیبتیم، حالا در ایام رمضان نیت کنیم که اعضا و جوارحمان نیز روزه باشند تا اسیر غیبت و دیگر گناهان نشویم.

دعای روز بیست و یکم ماه رمضان

وی درباره شرح فراز «وَلا تَجْعَل للشّیطان فیهِ علی سَبیلاً» می‌گوید:

در این بخش می‌خوانیم که خدایا کاری کن تا شیطان در ماه رمضان و ایام بعد از آن بر من راه پیدا نکند. حال چه کار کنیم تا شیطان بر ما راه پیدا نکند؟ حدیث داریم که شیطان با ۳ طایفه کاری ندارد. آنهایی که یاد خدا می‌کنند، آنهایی که هنگام سحر بلند می‌شوند و استغفار می‌کنند و آنهایی که از ترس خدا هنگام سحر گریه و نابه می‌کنند.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «واجْعَلِ الجَنّهِ لی منْزِلاً و مَقیلاً» می‌گوید:

خدایا بهشت را منزل من قرار بده. منزل بازگشت و آسایشگاه ما را بهشت قرار بده. کسانی که شیعه علی (ع) و اهل بیت (ع) هستند، ان‌شاءالله جهنم نمی‌روند. امام صادق (ع) می‌فرماید: «ایمانتان را با خودتان بیاورید ما شفاعتتان می‌کنیم. »

این استاد بزرگ اخلاق در شرح فراز پایانی می‌گوید:

در پایان دعا می‌خوانیم «یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین» یعنی ای خدایی که حوائج طالبین را برآورده می‌کنی، یعنی هر کسی هر کاری که دارد به سراغ تو می‌آید و طلب می‌کند و تو حاجتش را می‌دهی، این دعاها را در حق ما اجابت کن.

نماز شب بیست و یکم ماه رمضان

 نمازهای مخصوصی برای هر شب ماه مبارک رمضان از امیرالمومنین (علیه‌السلام) روایت شده و ثوابهای زیادی برای هر شبی ذکر فرموده‌اند. این نمازهای مستحبی تماما دو رکعت دو رکعت خوانده می‌شود و خواندن آن در حالت نشسته هم جایز است، لکن ایستاده افضل است.

 نماز شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، هشت رکعت (چهار تا دو رکعتی) است که در هر رکعت بعد از حمد هر سوره که بخواهی می‌توان یک مرتبه خواند و امیرالمومنین (علیه‌السلام) در ثواب آن فرمود: گشوده می‌شود از برای او درهای آسمان.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

شب زنده داری مسلمانان در شب قدر باعث نجات جان شمار زیادی در آتش سوزی برج گرنفل لندن شد

حکم تزریق آمپول، خوردن قرص و استعمال شیاف برای روزه دار در ماه رمضان چیست؟

چگونه در ماه رمضان لاغر شویم؟

با ۱۰ دسر عربی ساده و خوشمزه برای ماه رمضان آشنا شوید

علت سردرد در ماه رمضان چیست و چطور می توان آن را رفع کرد؟

چطور از بوی بد دهان در ماه رمضان خلاص شویم؟

۱۴ سلبریتی مسلمانی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود