هشدار ایلان ماسک: زندگی در مریخ کار ترسوها نیست

هشدار ایلان ماسک: زندگی در مریخ کار ترسوها نیست

ایلان ماسک می گوید زندگی در مریخ دل و جرأت می خواهد.

ماسک در مصاحبه ی جدید خود با کریس اندرسون، مدیر کنفرانس های TED گفته: «باید تأکید کرد که زندگی در مریخ به خصوص در اوایل کار، شکل مجللی نخواهد داشت. این کار خطرناک و دشوار است، با محدودیت هایی همراه است و به تلاش زیادی نیاز دارد.»

مدیر میلیاردر شرکت اسپیس ایکس تلاش ها به منظور جذب مسافر برای مریخ را با یک آگهی تبلیغاتی مربوط به سفر به قطب جنوب به همراه کاشفی به نام ارنست شکلتون در دهه ی ۱۹۰۰ میلادی مقایسه کرد. در این آگهی تبلیغاتی از مردانی که مایل به شرکت در یک سفر پرخطر بودند که روشن نبود بازگشتی خواهد داشت یا نه، دعوت شده بود.

ماسک در این مصاحبه گفت: «شعار تبلیغاتی سفر به مریخ این است: “خطرناک است، محدودیت دارد. ممکن است بازگشتی در کار نباشد. دشوار است. تلاش زیادی می طلبد.”»

زندگی در مریخ، سیاره ای با متوسط دمای منفی ۶۲ درجه سانتیگراد، از زندگی در قطب جنوب بسیار دشوارتر خواهد بود، منطقه ای که متوسط دمای آن منفی ۵۶ درجه سانتیگراد است.

مریخ سطحی سنگلاخی دارد و مملوء از آتشفشان و تنگه است. نیروی گرانش در مریخ یک سوم زمین است و جو این سیاره ضخامت کمتری دارد که تنفس در آن برای انسان ها ممکن نیست. در مریخ بدون تجهیزات، به دلیل فشار اندک جو این سیاره، در عرض تنها چند دقیقه تلف می شوید.

ماسک قصد دارد یک شهر کامل بر روی این سیاره برپا کند. او در سال ۲۰۱۹ تخمین زده بود برای انتقال تجهیزات ساخت یک شهر خودکفا به مریخ به ارسال یک میلیون تن بار نیاز است، فرآیندی که بر اساس ارزیابی های ماسک، بین ۱۰۰ میلیون تا ۱۰ تریلیون دلار هزینه دارد.

ماسک در مصاحبه ی خود به اندرسون گفت امیدوار است که کسانی که در مریخ سکونت می کنند در مفهوم جامعه تجدیدنظر کنند.

او در اینباره گفت: «من فکر می کنم این کار برای به حداکثر رساندن طول عمر احتمالی بشریت یا آگاهی، اهمیت دارد. تمدن بشری می تواند به دلایل خارجی مثل برخورد یک شهاب سنگ، فوران اَبَر آتشفشان ها، تغییرات شدید آب و هوایی، جنگ جهانی سوم، یا خیلی دلایل دیگر به پایان برسد.»

ثروتمندترین مرد حال حاضر دنیا به اندرسون گفت شرکت اسپیس ایکس یک حدود قیمت برای بلیت های سفرهای آینده به مریخ تعیین می کند که برای غالب افراد نسبتاً مقرون به صرفه خواهد بود و برای این منظور قیمت ۱۰۰ هزار دلار را مثال زد.

شرکت اسپیس ایکس ِ ایلان ماسک قصد دارد طی دهه های آتی یک شهر خودکفا در مریخ بنا کند. با این وجود، ماسک به اندرسون گفت که پیش بینی او این است که رویای او مدت های مدید پس از مرگش محقق شود.

در سال ۲۰۲۰ ماسک اعلام کرد امیدوار است که بتواند ظرف ۱۰ سال، هزار پرتابگر «استارشیپ» تولید کند و قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ یک میلیون نفر را به مریخ بفرستد. او همچنین گفت احتمالاً اولین بار در سال ۲۰۲۹ پای انسان به مریخ خواهد رسید.

مدیر شرکت اسپیس ایکس به اندرسون گفت پیش بینی او این است که این شرکت فضایی بتواند طی ماه های آینده اولین پرتاب خود به مدار زمین با پرتابگر استارشیپ را داشته باشد.

ماسک در اینباره گفت: «تضمینی برای موفقیت نیست اما هیجانش حتمی است.»

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود