خبر بد برای حیات وحش ایران؛ تلف شدن یکی از سه توله یوز ایرانی

خبر بد برای حیات وحش ایران؛ تلف شدن یکی از سه توله یوز ایرانی

در حالی که خبر تولد سه توله یوز ماده ایرانی یکی از معدود خبرهای خوب دنیای حیات وحش ایران در هفته های اخیر بعد از کشته شدن چندین گونه حیات وحش نادر در ایران بود، اکنون خبر می رسد که یکی از این توله ها تلف شده است. دکتر بهرنگ اکرامی ، پزشک معتمد مرکز تکثیر یوز آسیایی از تلف شدن یکی از سه توله ایران،ماده یوزپلنگی که ۱۱ اردیبهشت در توران سزارین شد، خبر داد.

دکتر اکرامی در مورد تلف شدن یکی از سه توله یوزپلنگ ایرانی گفته است: «این توله از زمان تولد ضعیف و در این چهار روز افزایش وزنی نداشت‌ و بعد از کالبدشکافی علت تلف شدن ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین شد. توله های دوم و سوم از زمان تولد افزایش وزن خوبی دارند و تیم اجرایی و علمی مرکز تکثیر یوز آسیایی یوز آسیایی بصورت شبانه روزی تمامی رفتار ها و تغذیه توله یوزهای دوم و سوم و یوز ماده را بعد از جراحی رصد و پایش می کنند».

چند روز پیش، ایران، ماده یوز ۴ ساله که در پارک ملی توران، سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی، در سمنان نگهداری می شود، ۳ توله ی سالم به دنیا آورده بود. این نخستین بار در دنیا بود که یک یوزپلنگ آسیایی در شرایط اسارت موفق به زایمان می شد. نکته جالب اینکه اعلام شده بود جنسیت این سه توله ماده است که خبر بسیار خوبی بود زیرا گونه ماده یوزپلنگ ایرانی از گونه نر کمیاب تر بوده و تولد سه توله ماده یوز ایرانی می توانست شرایط خوبی را برای تداوم بقای این گونه نادر فراهم کند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه با اعلام خبر تولد نوزادان ماده یوز سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی، گفته بود: «با توجه به حضور تیم دامپزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌ روزی رفتارهای این جانور، مشخص شد که بارداری کامل بوده و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و عدم توانایی در زایمان طبیعی، با نظر دامپزشکان مشاور و دامپزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد».

سلاجقه گفت در زیستگاه های اصلی یوز یعنی استان های سمنان، کرمان، یزد و خراسان‌ های رضوی، شمالی و جنوبی تا به امروز کمتر از ۲۰ قلاده یوز مشاهده‌ شده است و تصریح کرده بود: «یوزها در هر بارداری ۲ تا ۶ توله به دنیا می‌ آوردند و هر چند این فرایند به‌ نوبه ی خود برای حفظ این‌ گونه ی مهم از نظر ژنتیکی بسیار اهمیت دارد اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط‌ زیست برنامه‌ ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌ های طبیعی یوز در کشور است».

اگر چه یکی از این سه توله یوز نادر تلف شده اما امیدواریم که دو یوز باقیمانده که به دلیل ماده بودنشان از ارزش و اهمیت بالایی برای تداوم نسل این گونه در حال انقراض برخوردارند، زنده مانده و به مرحله بزرگسالی و زاد و ولد برسند.

بیشتر بخوانید:

«ایران» مادر شد؛ به دنیا آمدن توله های ماده یوز ایرانی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۸ نظر

ورود

  • ? اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۱

    ????

    • یوسف اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱

      ولشون کنید تا بمیرن برن
      این مسخره بازی ها چیه
      در محیط زیست هم تخته کنید

  • امید اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۱

    لطف کنید با شیشه بهشون شیر بدید خسیس ها، سرنگ چیه؟ از گشنگی تلف شده دیگه.. یا بدید من بزرگشون کنم…

  • چکاوک اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

    انگار این حیوونای بیزبون هم بر اساس یارانه،جیره غذایی دریافت میکنن،خدا به داد حیوونا برسه??

  • حامی اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

    پلنگ بالغ رو کشتید و الان به خاطر اینکه آبروتون نره به دو تا توله های باقی مونده ی یوزپلنگ التماس میکنید زنده بمونن!!!! من نمیگم جان اون پلنگ از جان انسان با ارزش تر بود اما سازمان محیط زیست سال های سال از بیت المال بودجه دریافت میکنه برای همچین روزهایی!!!!سازمان عریض و طویل محیط زیست با اون بودجه ی کلان و اون همه کارمند امکاناتش باید در این حد باشه؟؟ فقط دو تا اسلحه؟؟

  • اسماعیل خلیلی اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱

    امیداورم کلاش دوراطرافتون نباشه

  • اسماعیل خلیلی اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱

    زین پس بجای محیط زیست بگین محیط کش

  • میکائیل اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۱

    اگر بلد نیستید حیوانات رو بزرگ کنید بدید به یکی شبیه من که حاضرم جونمم برای حیوانات بدم