انجمن یوزپلنگ ایرانی: «ایران هنوز توله هایش را نپذیرفته و به آن ها شیر نمی‌دهد»

انجمن یوزپلنگ ایرانی: «ایران هنوز توله هایش را نپذیرفته و به آن ها شیر نمی‌دهد»

به نظر می رسد ماجرای «ایران» ، ماده یوزپلنگ ایرانی که یک هفته پیش سه توله یوز ایرانی را از طریق سزارین به دنیا آورد تمامی ندارد. بعد از تلف شدن یکی از توله ها به دلیل چسبندگی ریه مادرزادی و در ادامه اشتباه فاحش در تشخیص جنسیت توله ها، اکنون گفته می شود که یوزپلنگ مادر تاکنون توله هایش را نپذیرفته و به آن ها شیر نمی دهد.

توله یوزهای ایرانی

مرتضی پورمیرزای، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در این باره گفته است:

با توجه به اینکه اولین زادآوری «ایران» بود، از ابتدا هم به دلیل اینکه یکی از توله‌ها هنگام زایمان ضعیف بود، احتمال تلف شدن آن دور از انتظار نبود.

هم جنس نر و هم جنس ماده می‌توانند برای زادآوری مناسب باشند،به شرطی که زنده و سالم بمانند. ماده بودن یوزپلنگ‌ها بهتر بود چرا که جنس نر بیشتری در دسترس است ولی نر هم می‌تواند در آینده کمک کند. دلیل تلف شدن آن مشخص نیست ولی طبق اطلاعات سازمان محیط زیست،توله یوز کالبدشکافی شده و دلیل تلف شدن آن یک مشکل مادرزاده بوده است.

مسئله زادآوری در اسارت برای اولین‌ بار در ایران اتفاق افتاده است. یوزهای آفریقایی ده‌ها سال است که در باغ وحش‌های دنیا تکثیر می‌شوند ولی این اتفاق به دلایل بسیار زیادی تا به حال در ایران نیفتاده بود. تا اینکه در دوسال اخیر سازمان محیط زیست دوباره تلاش کرد تا با یک برنامه به‌روز، بهره گیری از مشاوران و تیم جدید زادآوری «ایران» را پیگیری کند و خوشبختانه در اولین تلاش موفق بود و در نتیجه سه‌ توله یوزپلنگ به دنیا آمدند.

باید ببینیم که آیا سازمان محیط‌ زیست برای این توله‌ها برنامه ای دارد یانه؟ تاکنون برنامه‌ای اعلام نکرده است اما مسیری که به‌طور ایده‌آل برای آن‌ها متصوریم این است که «ایران» موفق شده تا شکار را آموزش ببیند چراکه ایران از دوران کودکی از طبیعت جدا شده و تاکنون موفق به شکار نشده بود و در اولین گام مسئله آموزش شکار به توله‌ها دارای اهمیت است سپس باید به فنس‌های بزرگتر منتقل شوند.

تولد این یوزها با اینکه دیراتفاق افتاد ولی بسیار مهم است. نکته حائز اهمیت این است که برنامه‌ای برای آینده آن‌ها داشته باشیم، صرفا داشتن آن‌ها بدون برنامه‌ریزی فایده ندارد چرا که توله‌ یوزها در اسارت به دنیا آمده‌اند و بزرگ خواهند شد و اگر برنامه حفاظتی برای آن‌ها نداشته باشیم، صرفا هزینه هستند.

در طبیعت توله‌ها حدود ۱۸ ماه با مادر زندگی می‌کنند بنابراین از امروز باید به فکر ۱۸ ماه آینده باشیم که یوزها باید از هم جدا شوند.

این توله یوزها نمی‌توانند فعلا در طبیعت رها شوند و باید تلاش کنیم که با کمک آن‌ها به یک جمعیت پشتیبان در اسارت برسیم و از نسل‌های بعدی به بازوحشی سازی و رهاسازی آن‌ها در طبیعت فکر کنیم.«ایران» تنها یوزپلنگ ماده‌ای است که تاکنون در اختیار داشته‌ایم که می‌تواند به‌صورت طبیعی جفت‌گیری کند و زایمان داشته باشد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که این اولین زایمان «ایران» بود. در آفریقا این تجربه وجود داشته است که تا ۱۴ سالگی هم زادآوری در یوزهای ماده وجود داشته باشد ولی این مسئله بستگی به نوع نگهداری آن‌ها دارد.

توله یوزها با توجه به این که مادر سزارین شده جدا از مادر نگهداری می‌شوند ولی باید در اسرع وقت به مادر معرفی شوند تا آن‌ها را بپذیرد و نگهداری کند و به توله‌ها شیر دهد. هرچند تا این لحظه آن‌ها را نپذیرفته است.

بیشتر بخوانید:

جنسیت واقعی توله یوزهای ایرانی پارک ملی توران مشخص شد؛ توله ها نر هستند!

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۸ نظر

ورود

  • M اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱

    خوب معلومه که نمیپزیره ، چون وقتی توله ها به دنیا میاند مادر با لیس زدن بچش هم بچه را تمیز میکنه هم بوی فرزند در وجودش ایجاد میشه .الان اگر خیلی از گله دارهای گوسفند ،،وقتی گوسفند بچه به دنیا میاره اگر بچش مرده به دنیا اومد،،یه جا جدا بچه را نگهداری میکنند و تا اینکه گوسفندی دیگه که زایید شبانه این بچه را میزارند پیش اون بچه گوسفند و میپزیره و ادامه …….

    • محمد اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

      من میتونم روشی بهتون یاد بدم که مادر توله هاشو بپذیره چند میدید بهتون بگم البته جدی میگم قبلا اینکارو انجام دادیم

  • Mori اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱

    اون یوز پلنگ هم دیگه یوزپلنگ نمیشه چون وقتی با سزارین بچه هاشو به دنیا بیارن یعنی رحمش عمل شده و احتمال اینکه دفعه بعد هم زایمانش سزارینی باشه زیاده
    آخه چیکار داشتن بهش خودش می زایید دیگه اون همه تو صحرا آبستن میشن و خودشون می‌زایند اون هم مثل بقیه
    چی میشه گفت به این افراد کم تجربه به ظاهر کارشناس

    • مرادپور اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۱

      خواستن قهرمان بازی در بیارن و ازشون تشکر بشه

  • ناسیونالیست اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱

    کارشناسان محیط زیست از یوزها مراقبت کنن .. دمتون گرم

    • هوتن اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۱

      با فرمول شما، این بچه ها به مشتی سگ اهلی تبدیل می‌شوند (ولی با لباس یوزپلنگ) ?

    • نام اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

      از توله ها مرده شک دارم اینا رو هم بتونن ژنده نگه دارن

  • میثم اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    این حیوانات به َطور طبیعی می‌توانند در طبیعت زایمان کنند،وقتی حیوان و سزارین میکنید باید این احتمال رو که امکان داره مادر توله ها رو قبول نکنه در نظرمیگرفتید

  • جعفر اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    احتمالا اون حیوونم فهمیده تو ایران امید به زندگی صفر

  • وحید اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    از یه یکنفر شنیدم. آقایان مییو مدن و خانوادگی عکس یادگاری می‌گرفتند. چرا واقعا!؟؟

  • ستایش اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    مادر توله ها خاطره ای از زایمان نداره که بخواد توله ها رو قبول کنه نه دیده موقع زایمان بچه ها شو نه بو کرده اونا رو تا بتونه له عنوان فرزند قبول کنه چه انتظاری دارین بعدم اگه الان توله هارو ببرینشون پیش مادر ممکنه بهشون حمله هم حتی بکنه و آسیب بزنه

    • احسنت کاملادرسته اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

      اخه بی شعورهاحیوان رواوردین سزارین کردین بعدخیال دارین توله هاشوکه نه بوکرده نه لیسیده قبول کنه

  • ماه اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

    اوضاع اقتصادی مردم نابود شد شما میگین یوزپلنگ

  • دنیا اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

    اشکالی نداره افسردگی بعر از زایمان هست ?

  • شیرین اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

    در حالیکه همه جای دنیا آمار زایمان طبیعی بسیار بیشتر از سزارین هست ، کشور ایران در انجام عمل سزارین مادران در دنیا جزو اولین ها هست ، ماده یوزپلنگ رو هم سزارین کردن?

  • سعید سلیمانی اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

    این کار یک چاره دارد یک عدد تیلا،(چوب)و یک بل مرک طناب(متر)به مدت یک هفته یوز پلنگ را به آن ببندید وبروی توله ها نمک بپاشید در این مدت مادر مهر توله ها به دلش می افتد ۱۰۰/تضمینی

  • سعید سلیمانی اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

    بهترین وتنها روشی ک داره این است یوز پلنگ را به مدت یک هفته با چند متر طناب به یک تیلا ببندین وبروی توله ها نمک بپاشین بعد یک هفته یوز پلنگ هرو میشود صدصد تضمینی

  • ناشناس اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۱

    طبیعیه. بوی انسان گرفتن