کسب و کار سودآور پرورش الاغ شیری؛ شیر الاغ کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان!

کسب و کار سودآور پرورش الاغ شیری؛ شیر الاغ کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان!

بدون شک شما نیز از خواص شیر الاغ و قیمت بالای آن شنیده اید. حتماً شنیده اید که پنیر الاغ یکی از گرانقیمت ترین پنیرها در سراسر جهان است. اما اخیرا پرورش دهنده الاغ در گناباد مدعی شده است که شیر الاغ کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان به فروش رفته و مدعی شده اگر مراکز پرورش الاغ نبود، نسل این چهارپا تاکنون در ایران منقرض شده بود. علی اکبر جمهوری، پرورش دهنده الاغ در گناباد در این باره می گوید:

کلمه الاغ باعث شده است که پرورش آن در ایران بازدارنده شود این در حالیست که همه تولیدات این حیوان ارزش اقتصادی قابل توجهی دارد و اگر ما پرورش‌ الاغ نداشته باشیم، نسل خر در ایران منقرض می‌شود. شیر الاغ برای درمان بیماری‌هایی چون سیاه سرفه، تنگی نفس و آسم بسیار موثر است. قیمت شیر الاغ در گناباد لیتری ۲۰۰ هزار تومان است اما در تهران لیتری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت هر کیلوگرم شیر الاغ چقدر است؟

وی با اشاره به قیمت ۸ تا ۱۰ میلیون تومانی یک کیلوگرم پنیر الاغ در اروپا و قیمت ۴ تا ۵ میلیون تومانی یک رأس الاغ در ایران گفته است:

برای تولید هر کیلو پنیر ۳۵ تا ۴۰ کیلو شیر لازم است. دیگر محصول تولیدی از الاغ عنبر نسارای است که در گلخانه‌ها و مرغداری‌ها قابل استفاده است این محصول ویروس کش قوی است و بسته ۸ تایی عنبر نسارای ۱۰ هزار تومان بفروش می‌رسد. قیمت الاغ در سراوان استان سیستان و بلوچستان ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان شده است چرا که با الاغ قاچاق سوخت انجام می‌شود. پرورش الاغ علاوه‌ بر اشتغال آفرینی می‌تواند ارز قابل توجهی برای کشور ایجاد کند محصولاتی چون پنیر، شیر، روغن و صابون الاغ در کشورهای چون ترکیه خواهان زیادی دارد. ترکیه متقاضی خرید پنیر الاغ است اما از آنجایی که دانشگاه علوم پزشکی کد بهداشتی برای این محصول صادر نکرد نتوانستیم پنیر را به ترکیه صادر کنیم.

قیمت هر کیلوگرم شیر الاغ چقدر است؟

نهاده دامی با نرخ دولتی برای پرورش الاغ به پرورش دهندگان تخصیص داده نمی‌شود؛ ما کاه را کیلویی ۷ هزار تومان و یونجه را کیلویی ۸ تا ۹ هزار تومان خریداری می‌کنیم. الاغ مانند گاو و گوسفند خوراکش محدود نیست و همه ساعت در حال جویدن است الاغ هر چه بیشتر راه برود میزان شیردهی آن افزایش پیدا می‌کند و هر چند ساعت یک بار می‌توان شیر آن را انجام دوشید. تامین اجتماعی ابتدا کارگران فعال در واحد تولیدی ما را به این بهانه که کد برای کارگران پرورش الاغ تعریف نشده است به تعویق می‌انداخت اما در نهایت و با پیگیری‌های ما در نهایت دامداری الاغ مانند گاوداری شناخته شد و موفق به بیمه کردن کارگران خود شدیم.

۴ نظر

ورود

  • Iman اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱

    ….

  • نوید بزرگ زاده اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱

    عجیب اما واقعی???

  • رستم اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

    خجالت اوره چون نمیتونید با ازادی اخبار تجمع اعتراضی و گرانی و حماقت مسولین رو بنویسید چسپیدید به شیر الاغ

    • Amirmohammad آذر ۸, ۱۴۰۱

      پروفسور ، مراکز خبر انواع و اقسام خبرها رو نشر میدن .شیر الاغ چه ربطی به مسئولین فشل و دزد داره ؟؟؟ گویا قشر امثال تو ماموریت دارید تا به کره مدفوع میت هم گیر بدین ؟؟؟