تشابه اسمی بنیانگذار گروه علی بابا با یک مجرم باعث سقوط ۲۶ میلیارد دلاری سهامش شد!

تشابه اسمی بنیانگذار گروه علی بابا با یک مجرم باعث سقوط ۲۶ میلیارد دلاری سهامش شد!

یک مرد چینی به نام “ما” بازداشت شد. این خبر ۲۶ میلیارد دلار از سهام گروه علی بابا را به باد فنا داد. برای سرمایه دار فناوری چینی، جک ما ، بنیانگذار گروه علی بابا، آزادی بهای بسیار سنگینی داشت: ۲۶ میلیارد دلار.

پس از اینکه رسانه دولتی چین در روز سه شنبه گزارش دادند که فردی به نام “ما” در شهر هانگژو – جایی که گروه علی بابا مستقر است – به دلایل امنیت ملی بازداشت شده است، سهام شرکت علی بابا، (Alibaba Group Holding Limited) غول تجارت الکترونیک چینی که آقای ما آن را بنیانگذاری کرده است، تا ۹.۴ درصد در فهرست هنگ کنگ سقوط کرد.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی CCTV چین، مظنون در ۲۵ آوریل به اتهام «تبانی با نیروهای متخاصم ضد چینی خارج از کشور» برای «تفرقه افکنی» و «تحریک براندازی قدرت دولتی» تحت «تدابیر اجباری» قرار گرفت.

این گزارش یک جمله ای که به سرعت توسط سایر رسانه های دولتی دریافت و در سراسر پلتفرم های خبری چین هشدار داده شد، فروش وحشتناکی را در هنگ کنگ به راه انداخت و در عرض چند دقیقه حدود ۲۶ میلیارد دلار از ارزش بازار علی بابا سقوط کرد.

در میان این جنون ناگهانی، هو شیجین، سردبیر سابق روزنامه ملی‌گرای دولتی گلوبال تایمز، با عجله سعی کرد در Weibo چینی، پلت فرم شبکه اجتماعی مشابه توییتر، توضیح دهد که این گزارش گمراه‌ کننده است زیرا نام مظنون مورد بحث سه کاراکتر دارد. نام چینی جک ما، Ma Yun، تنها دو کاراکتر دارد. (خبرگزاری CCTV بعداً بی سر و صدا گزارش اصلی خود را برای مطابقت با ارزیابی Hu به روز کرد).

برای رفع نگرانی بیشتر، گلوبال تایمز گزارش داد که مرد متهم در سال ۱۹۸۵ در ونژو به دنیا آمده است در حالی که جک ما در سال ۱۹۶۴ در هانگژو متولد شده و به عنوان مدیر تحقیق و توسعه سخت افزار در یک شرکت فناوری اطلاعات کار می کند.

شفاف سازی ها منجر به بازگشت سهام از دست رفته شد و علی بابا اکثر ضررهای خود را تا پایان روز پس گرفت.

واکنش آنی بازار جدیدترین نشانه ای است که نشان می دهد چگونه سرمایه گذاران نادان در حال غلبه بر بخش فناوری چین هستند که از اواخر سال ۲۰۲۰ هدف سرکوب شدید نظارتی دولت چین بوده است.

اما این واقعیت که سرمایه‌گذاران خیلی سریع معتقد بودند که جک ما، زمانی مشهورترین میلیاردر چین خواهد شد و با مقامات امنیتی دولتی درگیر می شود واقعیت سیاسی بسیاری از سرمایه‌داران چینی را که اکنون در آن زندگی می‌کنند، آشکار می‌کند.

یک نظر محبوب در Weibo گفت: «دیگر واقعاً مهم نیست که او جک ما باشد یا نباشد. نکته مهم این است: بسیاری از مردم فکر می کنند او است، بسیاری از مردم انتظار دارند که او باشد، حالا این است که جالب شده.» این نظر ۵۷۰۰۰ لایک گرفت.

کامنت برتر گفت: «من تعجب نمی کنم اگر ما ی پیرمرد روزی زندانی شود. کامنت دیگر گفت: «تو فقط یک سرمایه دار هستی! تظاهر نکن آدم خوبی هم هستی!»

جک ما در طول روز سه‌شنبه سکوت کرد، زیرا شایعات علیه او در شبکه اجتماعی چینی در حال دست به دست شدن بود. هشتگ های مربوط به بازداشت مظنونی به نام ما یکی از موضوعات پرطرفدار در شبکه ویبو بود و صدها میلیون بازدید را به خود جلب کرد.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

ناپدید شدن بنیانگذار علی بابا بعد از انتقاد از سیاست های حزب کمونیست چین

گزارش روزیاتو از دنیای علی بابا دات کام

منبع: cnn
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود