توپ ضد تانک سوئدی Carl Gustaf M4 بلای جان مدرن ترین تانک روسیه + ویدیو

توپ ضد تانک سوئدی Carl Gustaf M4 بلای جان مدرن ترین تانک روسیه + ویدیو

ویدیو جدیدی از لحظه هدف قرار گرفتن پیشرفته ترین و گرانقیمت ترین تانک روسیه توسط نیروهای اوکراینی در منطقه دونباس منتشر شده است. تصاویر گرفته شده توسط پهپاد که وزارت دفاع اوکراین آن را منتشر کرده، یک تانک ۴ میلیون پوندی T-90M که تازه ترین ماشین جنگی روسیه به شمار می آید را در جریان نبرد استاری سالتیف در شمال خارکیف در هفته گذشته نشان می دهد که پس از برخورد موشک شعله ور می شود. ویدیویی دیگر بدنه سوخته یکی از همین تانک های روسی را نشان می دهد در حالی که سوراخ بزرگی در قسمت شنی سمت راست آن دیده می شود همراه با شواهدی از انفجاری بزرگ در پشت تانک در حالی که صفحه زره آن به سمت پشت خم شده است.

وزارت دفاع اوکراین مدعی شده است که این تانک های مدرن روسی توسط توپ بدون لگد کارل گوستاو (Carl Gustaf recoilless rifle) هدف قرار گرفته اند، یک لانچر راکتی ساخت سوئد که قیمت آن حدود ۱۸,۵۰۰ پوند است. وزارت دفاع اوکراین در شرح این ویدیو در توییتر نوشته است: «مایه افتخار و غرور صنعت تانک سازی روسیه با نارنجک انداز ضد تانک دستی سوئدی کارل گوستاو نابود شد. از مردم و پادشاه سوئد به خاطر کمک هایشان ممنونیم». تصویر منتشر شده از لاشه تانک T-90M نشان از آن دارد که ظاهراً موشک پرتابی از زره پیشرفته تانک و دیگر سیستم های دفاعی آن عبور کرده و شنی آن را سوراخ کرده است.

سپس موشک در دخل بخش موتور تانک منفجر شده که باعث انفجار مهمات داخل تانک نیز شده است.این ویدیوها در حالی منتشر شده که نیروهای اوکراینی مدعی هستند در جریان یک سری ضدحملات توانسته اند بخش های زیادی از حومه شهر خارکیف را از نیروهای روسی پس بگیرند. آن ها اکنون در جاده روبیژنه هستند که در فاصله کمتر از ۱۰ مایلی از مرز اوکراین با روسیه قرار دارد. تانک T-90M نمونه به روز شده از تانک T-72 است و دارای تجهیزاتی دفاعی است که نابودی آن را دشوار می سازد. یک سامانه جمینگ الکتریکی به نام Shtora به معنای «پرده» در تانک های T-90 به کار گرفته شده که پس از نزدیک شدن موشک های دشمن به تانک، نارنجک های دودزا پرتاب می کند تا هدف قرار دادن تانک دشوار تر شود و همچنین در این تانک از نورهای مادون قرمز استفاده شده که سیستم هدایت موشک های ضد تانک را دچار اختلال می کند.

توپ ضد تانک Carl Gustaf که توسط کمپانی SAAB Bofors Dynamics سوئد ساخته شده وزنی کمتر از 7 کیلوگرم و طولی 1 متری دارد

توپ ضد تانک Carl Gustaf که توسط کمپانی SAAB Bofors Dynamics سوئد ساخته شده وزنی کمتر از 7 کیلوگرم و طولی 1 متری دارد

توپ ضد تانک Carl Gustaf که توسط کمپانی SAAB Bofors Dynamics سوئد ساخته شده وزنی کمتر از 7 کیلوگرم و طولی 1 متری دارد

 

همچنین تانک های T-90 دارای زره های واکنشی به شک کاشی هستند که بسیار شبیه زره های به کار رفته در دیگر تانک های ارتش روسیه بوده و در هنگام برخورد منفجر می شوند که باعث می شود پرتابه نزدیک شده به بدنه تانک قبل از نفوذ به زره منفجر شود. علاوه بر همه این ها، تانک T-90 دارای یک زره کامپوزیتی است که قرار بوده مقاوم تر از زره های معمول باشد و موتور تانک نیز قدرت مانور بالاتری نسبت به نسخه های پیشین دارد. تانک T-90 در سال ۱۹۹۲ وارد سرویس شده و از آن زمان تاکنون چندین دوره روزآمدسازی را تجربه کرده است، در حالی که تازه ترین نمونه این تانک به نام T-90M تنها در سال ۲۰۱۶ برای نبرد آماده شد. جانشین این تانک به نام T-14 Armata هنوز وارد مرحله تولید انبوه نشده که باعث شده تی-۹۰ام همچنان بروزترین تانک کنونی روسیه باشد.

توپ ضد تانک Carl Gustaf که توسط کمپانی SAAB Bofors Dynamics سوئد ساخته شده وزنی کمتر از 7 کیلوگرم و طولی 1 متری دارد

در حال حاضر حدود ۱۰۰ دستگاه تانک T-90M در اختیار نیروهای روسی قرار دارند. بر اساس آخرین آمار دولت اوکراین، تاکنون ۱۱۷۰ دستگاه تانک روسی در این کشور نابود شده اند که کمی کمتر از ۴۰ درصد نیروی زرهی روسیه در بخش تانکی است. در مقابل، توپ ضد تانک Carl Gustaf که توسط کمپانی SAAB Bofors Dynamics سوئد ساخته شده وزنی کمتر از ۷ کیلوگرم و طولی ۱ متری داشته و دارای دوربین و سیستم کنترل پیشرفته است و یک سلاح ضد زره، ضد سازه و ضد پرسنل به شمار می آید. هر گلوله این سیستم ضد تانک دارای کالیبر ۸۴ میلیمتری و وزن ۳.۳ کیلوگرمی است و برد موثر آن نیز ۵۰۰ متر اعلام شده است.

توپ ضد تانک Carl Gustaf که توسط کمپانی SAAB Bofors Dynamics سوئد ساخته شده وزنی کمتر از 7 کیلوگرم و طولی 1 متری دارد

این توپ بدون عقب نشینی یا لگد از نوع انفرادی و دوش پرتاب است که سلاحی چند منظوره بوده و برای نابودی اهدافی تا ۱۰۰۰ متر به کار گرفته می شود. از سال ۱۹۶۴ نسخه های مختلفی از این موشک انداز ضد تانک تولید شده است که در نبردهای مختلفی مانند جنگ عراق، افغانستان، لیبی و سوریه کارآیی خود را نشان داده اند. آخرین و مدرن ترین نمونه این موشک انداز Carl Gustaf M4 نام دارد که در سال ۲۰۱۴ معرفی شده و تقاضای بالایی برای در اختیار داشتن آن وجود دارد. نمونه جدید بسیار انعطاف پذیر و کارآمد در میدان نبرد بوده و اگر چه در اصل سلاحی ضد تانک به شمار می آید اما قدرت نابودی ایستگاه های فرماندهی و اهداف متحرک را نیز داراست.

توپ ضد تانک Carl Gustaf که توسط کمپانی SAAB Bofors Dynamics سوئد ساخته شده وزنی کمتر از 7 کیلوگرم و طولی 1 متری دارد

امکان قرار دادن سیستم های دیده وری هوشمند مانند دوربین بزرگنمایی اپتیکال ۳x، مسافت یاب لیزری و سیستم بزرگنمایی تصویری در این سلاح وجود دارد و امکان تیراندازی با آن در شب با استفاده از گلوله تعقیب گر نیز امکان پذیر است. گلوله این توپ با توجه به نوع هدف متفاوت خواهد بود و دارای گلوله های ضد تانک، ضد سازه و چند منظوره است. امکان استفاده از گلوله های انفجاری ضد پرسنل، گلوله های دودزا، گلوله های منوری و دیگر گلوله ها در Carl Gustaf M4 نیز وجود دارد.

این توپ برد موثر ۴۰۰ متری علیه تانک ها، برد موثر ۷۰۰ متری علیه سازه ها و اهداف ثابت را دارد و یک نمونه گلوله پیشرفته آن امکان زدن اهداف تا ۱۰۰۰ متری را نیز داراست. گلوله استاندارد آن به نام HEAT توانایی نفوذ در ۴۰ سانتیمتر زره همگن گرد را داراست و موشک های با کلاهک جفتی HEAT  می توانند در زرهی با قطر ۵۰ سانتیمتر پشت زره های انفجاری واکنشی نفوذ کنند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲۵ نظر

ورود

  • درود بر سوئد اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

    درود بر سوئد این کشور موفق و پیشرفته که امسال بهترین کشور برای مهاجرت انتخاب شد.
    فامیل از قدیم داریم سوئده بچه هاش حتی امریکا رفتن برا درس خوندن و زندگی ولی گفتن هیچی سوئد نمیشه اخرش برگشتن.
    صنایع نظامیشون فکر میکنم یکی از بهترینا تو دنیاست.
    فقط کسی میدونه چطور میشه رفت سوئد؟ قاچاق برم مرزها بازه؟

    • الیاس اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۱

      چرا چرت و پرت گفتی؟
      کی گفته صنایع نظامی سوئد پیشرفته است؟
      کلا ۷۰ فروند ساب۳۹ قدیمی داره
      در مقابل ناوگان هوایی روسیه که ۱۷۰۰ فروند جنگنده مدرن داره حرفی برای گفتن نداره
      بعضی این تانک های روسیه هم بخاطر موشک های جاولین آمریکا نابود شد
      روسیه تا الان ۱۲۰۰ تانک رو هم از دست داده باشه حداقل ۲۰۰۰۰ (۲۰ هزار) تانک داره برای جنگ

      • Aman اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱

        تکنولوژی تانک‌های روسی اکثریت قدیمی هست و شانس مقابله با سلاحهای جدید رو ندارن

    • ادمیزاد اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۱

      سوید؟؟(همزه ندارم)?خدای من?‍♂️.ملت ساده از داخل ایران،چه افکا
      کارتونی راجع به غرب دارن.اره دیگه،صد سال رسانه دست غربیها بوده و ذهن ملت جهان رو گاز گرفتن.همه ایرانی ها تو سوید،تو قطب شمال بدون افتاب،بدون خانواده،مغزشون رد داده سیماشون قاطی کرده،خود سویدی ها فراری هستن از سوید،میرن افریقا،اقا میخواد بیاد پیشرفته ترین کشور دنیا سوید?اره داش،بیا،پیشرفته ترین کشور جهانه،دم درم صندلی گذاشتن،اردوگاهم امادست،چادرا رو توش برقرار کردن.فقط منتظرن شما قاچاقی بیای رو سرشون بذارنت حلوا حلوات کنن دور مالمو بچرخوننت.فامیلتم راست گفته.اتفاقا همه اونایی که خونه و زندگی رو میفروشن و برا خانواده قیف میان که ما داریم میریم اروپا??همه تعریف میکنن.بندگان خدا روشون نمیشه بعد ازون همه قیفی که اومدن از وضعشون بگن،که کجا با چه درامدی با چه وضعیتی و چه فشاری دارن زندگی میکنن.عموما یا سوسیال بگیر میشن و با چندرغاز پول یارانه فقط نون شبش رو تامین میکنن و با حمالی و ظرفشوری و توالت شوری و کارهای سخیف میتونن یه اتاق زیر پله شش متری اجاره کنن که نخست وزیر سابق و نماینده پارلمان سوید(همزه ندارم)در توجیه نژاد پرستان و مخالفان مهاجرین،هم گفت ما به مهاجرا احتیاج داریم که این کارای سخت رو برامون انجام بدن و خودمون که نمیتونیم انجام بدیم،نه که این کارا بده ها.ولی تو که میخوای توالت بشوری،تو ایران بمون بشور که هم وضعت بهتره،هم چارتا دوست و اشنا دورتن،هم دزدهای دریایی و وحشی های تازه به دوران رسیده،به عنوان شهروند درجه سه و غیر متمدن و خاورمیانه ای تو سرت نمیزنن و حقت رو نمیخورن.هر کسی که تعریف میکنه بدون اوضاعش خیته و روش نمیشه بگه.وگرنه ادمی که موفق شده خوب میدونه تو چه اشغالدونی زندگی میکنه و اگه در ایران بود پیشرفتش بهتر بود.البته فامیلتون راجع به امریکا درست گفته،کانادا هم بهش اضافه کن.اونجا که اصلا داخل شهر و جوامع انسانی حساب نمیشه،وحشی خونه فقراست.?ملت بدبخت فقیر بی خانمان که معتاد و داغون نیستن و فقط به خاطر شرایط اقتصادی و دو هفته مریضی یا بیکاری کارشون به خیابون افتاده و چادر زدن و از سر و کول خیابونا بالا میرن و دم خونه ملت توالت میکنن.?دانشگاه هاشم که کیفیت نداره و در سطح دبیرستان ایرانه هیچ،قیمتهاشم بالاست،البته دانشگاههای ارزون هم داره که در سطح پنجم دبستان و اول راهنمایی ایرانه?پاشو بیا که فیت خودته.

    • اره داداش وازه واژه فقط منتظرن تو بیایی ..‌‌‌‌‌‌‌‌‌لنگ تو موندن...فقط رفتنی در رو هم ببند اشغالم بزار دم در اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۱

      سوئد رفتن بعنوان کارگری و یا بدون هدف اصلا کار درستی نیست…میخوایی کارایی بکنی که تو خوابم فکرش رو نمیکردی

  • Hadi اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

    کی میشه منم ماشین داشته باشم

  • حسن اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

    سوئد کشوری پشرفته در بسیاری از تکنولوژی روز دنیاست ولی در زمینه نژاد پرستی سبمل شمال اروپاست

    • مصطفی اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۱

      سوئد کشور دشمن مسلمانان هستش
      و بزودی توسط روسیه نابود خواهد شد

    • ادمیزاد اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۱

      داداش ما که هر چی نگاه میکنیم پیشرفتشو نمیبینیم.این پیشرفتش دقیقا کجاشه؟؟؟شما داخل ایرانی؟؟

  • اسدولا اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

    شمایی که مقاله ی نظامی مینویسید و از کارایی تجهیزات و سلاح ها مینویسید حداقل یکم دانش نظامی خود را بالا ببرید که بجای واحد شمارش تانک که دستگاه هست ننویسید فروند!خدایا حالا دیگه از دست این جماعت همه چی دان هیچ چیز ندان نجاتمان بده!اینی که وضع مردم و کشور اینه ۹۹درصدش بدلیل همینه که همه ی اون کسایی که ابتدایی ترین دانش رو نسبت به هیچ چیز ندارن فکر میکنند دانای کل عالم هستند و برای همه چیز و همه کس تصمیم میگیرند در حالی که به اندازه ی یه جلبک مغز ندارند!

    • ناشناس اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

      بیسواد به تانک نمیگن

      دستگاه میگن اراده

      • 110 اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱

        بیسواد عراده درسته. اونی که نوشتی معنی متفاوتی داره

  • اسدولا اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

    وقتی همه ی درسهات ۲۰شد و به حرف بابا و مامان گوش کردی.باریکلا نوه ی گلم.

  • مهدی اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

    اوکراین دیگ نابود شد فشار نیارید به خودتون که تانک هاشون رو زدید،،، پایگاه های اوکراین تبدیل به باد شد

  • ایلیا اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

    لنتی از تانک چیزی نموند که

  • علی اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۱

    پاسخ به درود بر سوئد:
    چرا از همون فامیلهای خودت نمی پرسی چطوری بری سوئد!!!؟
    پاسخ دوم به دانشمند محترمی که در مورد تعداد تانک خرده گرفتند :
    دانشمند گرامی اراده درست نیست عراده صحیح است !!!

  • احمد اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۱

    توجه با تاریخ ساخت کردید ۱۹۶۴ چند سال از ما جلوترن

  • مبینا اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱

    به امید خدا وبه کمک کدخدای قدرت مند جهان امریکا به زودی روسیه نابود خواهد شد .روسها مردمانی متجاوز هستند .خداوند قدرت امریکا را بیشتر کند تا قلدران جهان را تنبیح کند

    • امیر رحیمی اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱

      انشاالله

    • علی اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱

      آخه مثل این می مونه آدم عقرب و مار رو باهم مقایسه کنه بعد دعا کنه مار عقرب و بکشه آخرش ضرر می رسه به جنگ و خونریزی هم باشه آمریکا تو این سال ها خیلی بیشتر خون ریخته

  • ادمیزاد اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۱

    اره داداش،خیلی عالیه پاشو بیا.مخصوصا سوید.(همزه ندارم)قطب شمال??.حرف نداره.پیشرفته ترین کشور جهانه،پیشرفته ترین ارتش دنیا رو هم داره.??حالا البته فامیلاتون امریکا رو که درست گفتن،مملکت غربتی هاست و اصلا حرفشو نزن.کلا هر جایی از امریکا بهتره.?گینه بیسایو هم بهتره.ولی پسر خوب دلت خوشه ها.ملت دارن از شمال اروپا فرار میکنن، بعد ازیران فکر میکنن اینجاها چه خبره.کلا هر کسی رو دیدی که تو اروپا و امریکا زندگی میکنه و خیلی تعریف میکنه،بدون اینجا حمالی،ظرفشوری،توالت شوری بیشتر نیست یا با چندرغاز پول سوسیال و یارانه داره زندگی سگی میکنه و روش نمیشه به فک و فامیلش بگه،امریکا هم اگه بره،اونجا دیگه سوسیال و یارانه نیست و مجبوره زود از خرجای اونجا فرار کنه،برگرده تو قطب شمال و بدون افتاب که خرجش کمتر بشه.مگه پول دانشگاه دادن برا یه نفر تو اروپا و امریکا شوخی بازیه.?اونی هم که موفقه،سطح موفقیتش محدود شدست و قطعا اگه تو ایران بود موفق تر میشد و هیچ وقتم تعریف نمیکنه،چون خوب میدونه تو
    چه اشغالدونی زندگی میکنه.ملت ساده داخل ایران،تو چه افکار کارتونی هستن.اونم سوید و امریکا?ملت دارن ازینجا مهاجرت معکوس میکنن،اقا تازه میخواد پاشه بیاد وسط بدبختی.خودت این اپوزسیون ایران رو تو اروپا و امریکا ببینی،کاملا وضع اینجا میاد دستت.ببین کله هاشون افتاب نخورده همه پوک شده تو هپروت زندگی میکنن و لنگ دویست پوند و دویست دلار هستن که بگیرن بیان تو رسانه ها،وطن فروشی کنن.وگرنه باید نون رو از جیره غذاییشون حذف کنن و با کلم زندگی کنن.ازینا درس بگیر.

  • ادمیزاد اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۱

    اقایون داداشام متخصصین،زیاد ازین مقاله ایراد نگیرید.دست خودشون نیست.بالاخره الان مد اینجوریه.باید یه دستمالی برا امریکا و اوکراین بکشی دیگه،روسیه هم همچین تخریبش کنی.نون الان اینوره.

  • ابی خرداد ۴, ۱۴۰۱

    درسته روسیه بیست هزار تا تانک داره ولی فقط دو سه هزارتاش عملیاتی هستن ، بقیشون یه مشت آهن پارن که هزینه زیادی میخوان که سرپا بشن

    • کیهان خرداد ۷, ۱۴۰۱

      خیر آهن قراضه نیست
      در انبارها و پایگاه ها ذخیره هستش