لیونل مسی علیرغم اعتراضات سفیر گردشگری عربستان سعودی شد

لیونل مسی علیرغم اعتراضات سفیر گردشگری عربستان سعودی شد

لیونل مسی، ستاره فوتبال آرژانتین، رسماً به عنوان سفیر گردشگری عربستان معرفی شد. این در حالی است که پیش تر خانواده های زندانیان عربستان سعودی از او خواسته بودند از پذیرش چنین پیشنهاداتی پرهیز کند.

اداره گردشگری عربستان با انتشار توییتی این خبر را اعلام کرده است. در این توییت که با عکسی از مسی و هم‌تیمی اش در پاری سن ژرمن، لئاندرو پاردس همراه است، آمده: «حضور لیونل مسی و دوستانش در جده برای لذت بردن از میراث تاریخی این شهر و زیبایی های دریای سرخ را خوشامد می گوییم.» این توییت با هشتگ «مسی سفیر گردشگری عربستان سعودی» به پایان رسیده است.

پس از آن مسی هم در اینستاگرام خود پستی با اسپانسرینگ پروژه توسعه گردشگری عربستان به نام Visit Saudi (به عربستان سفر کن) منتشر کرد. او در این پست عکسی از خود در یک قایق تفریحی منتشر کرده و در شرح آن نوشته: «کشف دریای سرخ» و این جمله را با هشتگ Visit Saudi به پایان رسانده است.

در ماه فوریه ی سال جاری میلادی، وقتی فاش شد که اداره گردشگری عربستان به سراغ مسی رفته، خانواده های زندانیان عقیدتی این کشور در نامه ای به مسی خواستار عدم همکاری او شدند.

در این نامه که توسط نهاد حقوق بشری Grant Liberty تنظیم شده بود، خطاب به مسی نوشته شده بود: «شما الهام بخش میلیون ها نفر هستید و گفتار و کردارتان اهمیت زیادی دارد. بی تعارف، از قدرت عظیمی برخوردارید، اما این قدرت، مسئولیت سنگینی هم به دنبال دارد.»

«رژیم سعودی قصد دارد از شما برای پاک کردن آوازه ی خود بهره جوید. زندانیان عقیدتی در عربستان مورد شکنجه و تجاوز جنسی قرار می گیرند و به مدت طولانی – اغلب برای چندین ماه – در سلول انفرادی نگهداری می شوند.»

«فعالان حقوق زنان، اصلاح طلبان، فعالان شیعه، فعالان دموکراسی و در حقیقت هر کسی که از حکومت انتقاد یا حتی از آن سؤالی کند، می تواند با حبس طولانی مدت و در مواردی، اعدام رو به رو گردد.»

«اگر به پروژه اداره گردشگری عربستان بله بگویید، با این کار در حقیقت به نقض حقوق بشر در عربستان امروز بله می گویید. اما اگر نه بگویید پیامی به همان اندازه قدرتمند خواهید داد؛ اینکه رعایت حقوق بشر و احترام به کرامت انسانی مهم است و شکنجه و کشتار بخشودنی نیست. دنیا باید در برابر کسانی که دیگران را زیر پا می گذارند بایستد.»

با این حال، سال گذشته مسی همکاری تبلیغاتی خود را با عربستان سعودی آغاز کرد و تصویر او روی بیلبوردهای این کشور رفت. اما او تنها چهره ی ورزشی نیست که با عربستان ارتباط داشته است.

در سال ۲۰۱۹ دیوید بکهام به خاطر قبول شرکت در یک بازی دوستانه در این کشور به همراه هم‌تیمی سابقش در رئال مادرید، زین الدین زیدان مورد انتقاد قرار گرفت.

سازمان یونیسف، که بکهام سفیر حسن نیت آن است، عربستان سعودی را به خاطر جنگ در یمن مورد انتقاد قرار داده و نتیجه ی بمباران این کشور به دست عربستان سعودی را فاجعه بار عنوان کرده است.

پیش از این نیز سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای از چهره های ورزشی که با عربستان همکاری دارند خواسته بود از تریبونی که در اختیار دارند برای انتقاد از حکومت این کشور استفاده کنند.

در این بیانیه آمده بود: «اداره کل رفاه عربستان ممکن است برنامه هایی در تلاش برای تغییر آوازه ی حکومت این کشو داشته باشد اما ما نباید ظلمی که در این کشور برقرار است را فراموش کنیم.»

«عربستان سعودی مخالفان و حامیان حقوق بشر را زندانی و شکنجه می کند و در یمن بیمارستان ها و خانه ها را بمباران می کند و قتل هولناک جمال خاشقجی بر تمام حکومت عربستان سایه انداخته است.»

«کشورهایی همچون عربستان به خوبی به تأثیر شیوه ی “ورزش شویی” با میزبانی رویدادهای مهم و بین المللی ورزشی آگاه اند.»

کریستیانو رونالدو سال گذشته پیشنهاد ۶ میلیون دلاری عربستان برای همکاری تجاری با این کشور را رد کرد.

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود