سارای گرجی واقعی کیست؟ خدمتکار سریال «جیران» که تبدیل به ملکه ای قدرتمند شد

سارای گرجی واقعی کیست؟ خدمتکار سریال «جیران» که تبدیل به ملکه ای قدرتمند شد

سارای گرجی سریال جیران از زنان دربار قاجار بود؛ خدمتکاری که بعدها تبدیل به سوگلی ناصرالدین شاه و ملکه ایران شد. اما عاقبت سارای گرجی در تاریخ شاید بسیار جذاب تر از آن چیزی باشد که در سریال جیران می بینیم. داستان سارا گرجی و سیاوش در واقعیت بسیار متفاوت از روایت سریال جیران است.

عاقبت سارای گرجی در تاریخ

حرمسرای ناصرالدین شاه شهره خاص و عام بوده و هنوز هم الهام بخش است. در روایات آمده  که او ۱۱۲ زن عقدی و صیغه‌ای داشت و در زمان مرگش ۸۵ همسر در حرمسرایش زندگی می کرد که سارای گرجی واقعی تنها یکی از آن ها بود. اما در این میان این شاه عجیب قاجار، سوگلی‌هایی داشت که از آن جمله می‌توان به جیران، انیس‌ الدوله، زبیده خانم و شکوه السلطنه اشاره کرد. سارای گرجی که در سریال جیران می بینیم نیز یکی از این زنان بود.

عاقبت سارای گرجی در تاریخ

با مرگ جیران، سوگلی محبوب شاه، فاطمه (یا همان سارای گرجی سریال جیران) که ابتدا به عنوان خدمتکار و برای یادگیری آداب معاشرت نزد جیران سپرده شده بود، نزد شاه محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده و رفته رفته جای خود را در اندرونی باز کرد.

خواجه ها چه کسانی بودند و چه قدرتی در دربار پادشاهان قاجار داشتند؟

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

ورود سارای گرجی به دربار ناصرالدین شاه

فاطمه که بعدها لقب انیس الدوله را گرفت، از گرجیان کوچانده‌شده زمان صفویه بود. گفته می‌شود سارا گرجی که با خانواده پدری‌اش در روستای امامه زندگی می‌کرد توسط عمه‌اش برای خدمت نزد جیران به حرم رفت و تا زمانی که جیران زنده بود رابطه بسیار نزدیکی با او داشت. بعد از مرگ ناگهانی جیران، سوگلی اول شاه، همه اموال او ازجمله مهر شاه به سارا گرجی واقعی رسید.

آیا طاووس الملوک قاجار در سریال «گیلدخت» شخصیتی واقعی است؟

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

سارای گرجی ملکه‌ای باهوش و پرنفوذ

انیس الدوله یا همان سارا گرجی واقعی زنی بادرایت و قدرتمند بود که خیلی زود سواد خواندن و نوشتن آموخت و دایره قدرت و فعالیتش را در حرم گسترده کرد. او خیلی زود مثل مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه وارد عرصه سیاست شد و با مطالعه بسیار، قواعد بازی را آموخت. سارای گرجی واقعی از معدود کسانی بود که جرات رویارویی با ناصرالدین شاه را داشت، با این حال روایت‌ها حاکی از آن است که شاه از او حرف‌شنوی داشت و در بسیاری از امور با او مشورت می‌کرد.

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

سارا گرجی ریاست اندرونی را بر عهده داشت و وظایف اداری نظیر پذیرایی از زنان بزرگ دولت را انجام می‌داد. انیس الدوله نخستین ملکه ایران بود که به اروپا سفر کرد و نشان حمایل آفتاب و تمثال همایونی را دریافت کرد. سارا در عین حال زنی خیر و متدین بود که بخش قابل توجهی از ثروت شاه را به فقرا اختصاص می‌داد.

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

وفاداری عجیب سارای گرجی به ناصرالدین شاه

علیرغم آنچه که در سریال حیران در مورد سارا گرجی و سیاوش می بینیم، سارا گرجی واقعی هرگز قبول نکرد به عقد دائم ناصرالدین شاه دربیاید و هیچ‌گاه صاحب فرزند نشد. شاه هر شب را کنار انیس الدوله به صبح می‌رساند و اقامتگاه اصلی‌اش نزد انیس‌ الدوله بود. در توصیف عشق انیس الدوله به ناصرالدین شاه و عاقبت سارای گرجی در تاریخ واقعی گفته می‌شود که بعد از ترور ناصرالدین شاه، سارا آنقدر عزادار بود که وقتی اتابک صدراعظم، مستمری او را در قالب یک بسته اسکناس برایش فرستاد، او با مشاهده تصویر شاه بر اسکناس‌ها آنقدر گریه کرد و به سر و سینه زد که مریض شد و چند روز بعد درگذشت.

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

سکانس جنجالی عادت ماهانه در سریال جیران + ویدئو

بازیگر نقش سارای گرجی در سریال جیران کیست؟

فاطمه مسعودی فر در سریال جیران به کارگردانی حسن فتحی که هم‌اکنون در حال پخش است، نقش سارای گرجی یا همان انیس الدوله را بازی می‌کند. این سریال تاریخی عاشقانه با بازی ستاره‌هایی نظیر بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه، پریناز ایزدیار در نقش جیران، مریلا زارعی، امیر جعفری، غزل شاکری و بسیاری بازیگران شناخته‌شده دیگر، به روایت بخشی از تاریخ ایران در زمان حکومت ناصرالدین شاه می‌پردازد.

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

بیوگرافی فاطمه مسعودی فر

فاطمه مسعودی فر در سال ۱۳۷۴ در تبریز متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات انگلیسی است و بازیگری را از سال ۱۳۹۴ در تئاتر آغاز کرد. پس از بازی در فیلم پوست در سال ۹۷، جیران دومین تجربه جدی او محسوب می‌شود.

سارای گرجی دنیای واقعی که بود؟

مسعودی فر برای بازی در نقش مارال در فیلم پوست که به زبان ترکی است نامزد دریافت جایزه حافظ شد و نقدهای مثبتی دریافت کرد.

درباره سریال جیران بیشتر بخوانید:

مراحل گریم بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه در سریال جیران + ویدئو

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • شهزاد کامرانی اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۱

    متاسفانه این فیلم باواقعیت در در بار ناصری هیچ مطابقتی ندارد وحتی عکسهایی که شما منتشر کردین ودراین سریال نشان دادن که مادر ناصرالین شاه صیقه سردار سپه شده که این دروغ بسیار بزرگی هست این سریال بیشتر اقتباس شده از سریال ترکی خرم سلطان پراز نیرنگ ودروغ متاسفم که کارگردان حتی نگشته از خاندان قاجار که در حال حاضر در ایران بعضی نوادگان زندگی میکنند یک تحقیقاتی انجام بدهد که انقدر این فیلم غیر واقعی نباشد

  • بلوچستان خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

    متاسفانه این فیلم مثل فیلم های دیگه کاملاً دروغ است
    واقعیت یه چیز دیگه س
    درسته که قاجار خوب حکومت نکردن اما شما جوری بی‌غیرت نشونشون دادید که مادر ناصرالدین شاه با سلمان همخوابه هس
    واقعا که متاسفم برایه کارگردان
    همه خرابن فقط جمهوری اسلامی خوبه

  • سعید معماری خرداد ۲۰, ۱۴۰۱

    کاملا با دوتا کامنت پایینی مخالف این سریال بسیار زیبا هست ما از دیدن این سریال خیلی لذت میبریم بسیار از سازنده این سریال متشکرم

  • محمد مرداد ۲, ۱۴۰۱

    قاجار فصل جدانشدنی این مملکتند شاید اگر قدرتی مثل نفت و چانه زنی بود قدرت های آن زمان جرات نمیکردند نگاه چپ به ایران کنند عایدیشان مالیات رعیت بود اما شما قصد بی ابرو کردن ایران و ایرانی رو دارید که اگر سلطان زنی داشت یا مادری بی عصمت است