ماجرای اتهام آزار جنسی کتایون ریاحی به بازیگر قدیمی سینمای ایران چیست؟

ماجرای اتهام آزار جنسی کتایون ریاحی به بازیگر قدیمی سینمای ایران چیست؟

کتایون ریاحی بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون با انتشار سومین تصویر در ۲۴ ساعت گذشته در حساب اینستاگرامی خود به طور علنی سعید پورصمیمی را به تعرض به خود در ۲۵ سال قبل متهم کرد و جزییات بیشتری را منتشر نمود. وی با گذاشتن عکسی از جوانی خود در ۲۵ سال پیش نوشت: «این عکس مربوط به بیست و پنج سال پیش است. آن سال‌ها آقای داوود رشیدی ریاست هیئت‌مدیره خانه سینما و آقای پورصمیمی دستیار یا معاون بودند. من توسط همکاران خودم و در خانه سینما به اتهامات واهی بازجویی و مواخذه شدم/ آقای پورصمیمی که در نقش بازجو وارد شده بود با سوء‌استفاده از موقعیت خود به من تعرض کرد/ روزگار سختی بود و من هیچ نگفتم/ هنوز پس از ۲۵ سال روح و روانم از این حادثه تلخ التیام نیافته و آزرده است. به یاد داشته باشیم اگر ثروت، شهرت و قدرت مهار نشود، اگر اخلاق و قانون اقتدار نداشته باشند، این فساد است که همه جا با قلدری حکومت می‌کند».

ریاحی دیروز با انتشار تصویری از سعید پورصمیمی در اینستاگرام خود و زدن ضربدری قرمز روی آن، این بازیگر و کارگردان پیشکسوت را به صورت تلویحی به سوء استفاده یا آزار جنسی متهم کرد، اگر چه به طور مستقیم اشاره ای به نام و این اتهام نکرد.

اتهام آزار جنسی کتایون ریاحی به سعید پورصمیمی: بعد از 25 سال سکوتم را شکستم

این تصویر بدون هیچ توضیحی در صفحه خانم ریاحی منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای در شبکه های اجتماعی به همراه داشت. این در حالی است که سعید پورصمیمی این روزها در کنار ترانه علیدوستی، یکی از پنج زن سینماگری که نمایندگی جنبش زنان علیه تجاوز و آزار در سینمای ایران را بر عهده گرفته است، برای بازی در فیلم برادران لیلا در جشنواره کن حضور دارند. از طرفی فرهاد اصلانی، یکی دیگر از بازیگران این فیلم نیز از متهمان به آزار جنسی است.

او ساعاتی بعد از عکس اول نیز با انتشار تصویری دیگر به این ماجرا پرداخت و مدعی شد که پس از ۲۵ سال سکوت خود را شکسته است. کتایون ریاحی با انتشار عکسی از بازیگران و کارگردان فیلم «برادران لیلی» در جشنواره کن که سعید پورصمیمی و ترانه علیدوستی نیز در میان آن ها بودند نوشته است: «بعد از ۲۵ سال سکوتم را شکستم واکنش های زیادی دریافت کردم، اما گویا مصلحت اندیشی در کن باعث شده ۸۰۰ زن نسبت استوری ام بی عکس العمل باشند».

اتهام آزار جنسی کتایون ریاحی به سعید پورصمیمی: بعد از 25 سال سکوتم را شکستم

در ماه‌های گذشته زنان سینماگر ایران نام‌های بزرگی را با اتهامات سوء استفاده یا آزار جنسی گره زده‌‌اند. در تازه‌ترین افشاگری در این راستا، کتایون ریاحی عکسی از سعید پورصمیمی را در استوری اینستاگرام خود منتشر کرد که روی آن ضربدر بزرگ قرمز رنگی کشیده بود و صفحه ۸۰۰ زن را رویش تگ کرده بود. این صفحه اینستاگرامی به فعالیت‌های ۸۰۰ زن امضاکننده بیانیه اعتراض به خشونت جنسی و جنسیتی در سینما و تئاتر ایران می‌پردازد.

افشاگری کتایون ریاحی از آزار جنسی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران

سعید پورصمیمی که همواره در نقش های مکمل سینمایی خوش می‌درخشد، برای بازی در فیلم «برادران لیلا» آخرین ساخته سعید روستایی، در جشنواره کن حاضر شده و هنوز واکنشی به این اتهام نشان نداده است.

افشاگری کتایون ریاحی از آزار جنسی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران

افشاگری کتایون ریاحی از آزار جنسی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران

ماجرای استوری ترانه علیدوستی با فرهاد اصلانی

یکی دو روز پیش ترانه علیدوستی در جریان اکران فیلم برادران لیلا در جشنواره کن تصویری از صفحه فرهاد اصلانی را در استوری اینستاگرامش بازنشر کرد که با واکنش‌های منفی از سوی کاربران مواجه شد. علیدوستی سپس پستی در صفحه‌اش منتشر کرد و به خاطر این عکس از راویان، فعالان و مخاطبین این جنبش عذرخواهی کرد.

افشاگری کتایون ریاحی از آزار جنسی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران

افشاگری کتایون ریاحی از آزار جنسی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران

ترانه علیدوستی در پست عذرخواهی خود نوشت:

می‌دانم بازنشر این استوری که در واقع «تصویر بلیط و اعلان‌ روزانه فیلم برادران لیلا» است و صرفا روایت تصویری از فستیوال کن بوده است، موجب آزردگی برای راویان، امضاکنندگان بیانیه و بسیاری از دغدغه‌مندان برابری جنسیتی شده است.

ضمن پایبندی بر اصول مندرج در بیانیه و درک وظیفه سنگینی که بر دوش من نهاده شده است امیدوارم عذرخواهی من را پذیرا باشید. من با مسئولیت پذیری تمام آماد‌ه‌ام که هر خسارت روحی که به راویان وارد شده را جبران کنم.

افشاگری کتایون ریاحی از آزار جنسی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران

افشاگری کتایون ریاحی از آزار جنسی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران

بیوگرافی سعید پورصمیمی

سعید پورصمیمی متولد اسفند ۱۳۲۲ در تهران، بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر است. او در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرده و از سال ۱۳۴۰ وارد عرصه بازیگری شد. پورصمیمی به استاد بازی در نقش دوم معروف است و به باور بسیاری از منتقدان بازی او در این نقش‌ها چنان درخشان است که گاها بازی نقش اول فیلم را هم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. او همچنین به عنوان پیشکسوت سینمای کمدی شناخته می‌شود.

سعید پورصمیمی تاکنون برای بازی در فیلم‌ های ناخدا خورشید، پرده آخر و تحفه ها موفق به کسب سه سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده است.

بیشتر بخوانید:

ادعای جنجالی شبنم فرشادجو علیه ۵ مرد سینماگر مطرح ایرانی

بیوگرافی مهدی کرم پور ؛‌ کارگردانی که طرفداران و مخالفانی جدی دارد

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • رها خرداد ۷, ۱۴۰۱

    خاک بر سر هر کسی که از این باصطلاح جنبش حمایت میکنه. اگر مدرک و سندی داری برو شکایت کن اگر نداری شکر اضافه نخور و با آبروی بقیه بازی نکن. من همینجا اعلام می کنم خانم کتایون ریاحی من رو آزار جنسی داده. اگر حرف اون رو باور می کنی و حرف من رو نه بدون که تو یک دو رو هستی. بدون که تو یک جنسیت زده پست هستی.
    کل دنیا دارند نتیجه “حرف زنان رو باور کنید” رو در دادگاه جانی دپ و امبر هرد می بینند بعد اونوقت یک عده فمینیست تهوع آور ایرانی و یک عده هول بدبخت سعی دارند همون مسیر اشتباه رو توی جامعه ما هم راه بندازند. آخه با چه منطقی؟ حمایت از قربانی؟ حمایت از قربانی یعنی حرف هر موجود ماده ای رو که توی توییتر و اینستاگرام به یک نفر دیگه بدون مدرک و شاهد اتهام میزنه باور کنیم؟ چرا باید باور کنیم؟ چون طرف زنه؟!
    فمینیستها سالها تلاش کردند کاری کنند که زنان هیچ وقت به خاطر اتهامات و دروغهاشون بازخواست و جریمه نشن. نتیجه اش شده این وضعی که الان در جوامع غربی می بینیم. یک مرد (حتی کسی که میلیونها طرفدار و صدها میلیون دلار پول داره) باید سالها بجنگه تا بتونه ثابت کنه گناهکار نیست. نتیجه اش شده جامعه ای که با یک توییت کل زندگی یک مرد رو ازش میگیره.
    این آدمها باید بفهمند که اتهام زنی و بازی با آبروی بقیه بدون هزینه نخواهد بود. باید اینها رو تا وقتیکه درستی حرفشون رو ثابت نکردند تحریم کرد. من از این به بعد هرکسی که بدون مدرک و سند و شاهد توی فضای مجازی اتهام زنی کنه علاوه بر اینکه ریپورت و بلاک می کنم بلکه هر چیزی که به اون مربوط بشه رو هم تحریم می کنم. از این به بعد هیچ اثر سینمایی یا تلویزیونی که کتایون ریاحی توش حضور داشته باشه رو نخواهم دید.

  • من خرداد ۷, ۱۴۰۱

    تجاوز جرمه .این خانم یا هرکس دیگر اگه بهشون تجاوز شده برن کلانتری شکایت کنند . همینجوری که نمیشه تا ببینیم یه نفر به جایی رسیده و تو جشنواره کن رفته تو فضای مجازی با آبروش بازی کنه .

  • کمیلا خرداد ۷, ۱۴۰۱

    نقاب ها داره دونه به دونه برداشته میشه …

  • محراب خرداد ۸, ۱۴۰۱

    کتایون ریاحی خجالت نمیکشه سر پیری برای عقده گشایی اختلافات قدیمی به دیگران تهمت میزنه؟ من جای پورصمیمی بودم حتما ازش شکایت می کردم. زنیکه با خودش گفته حالا که هرکی هرکیه بذار من هم عقده هام رو خالی کنم‌.

  • اصغر خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    خانم ریاحی کار بزرگی کردند که از ظلمی که در حقشون شده پرده برداشتند تا به زنان دیگر هم جرات بدهند ظلمی که بهشون شده رو فریاد بزنند ایشون در اوج بازیگری شخصیت بی حاشیه ای داشتند و شاید در فضای حاکم بر جامعه اون روز ها نمیتونستند این حادثه تلخ و افشا کنند البته هرکی هر کار زشتی رو انجام بده خداوند در همین دنیا و عالم اخرت اونرو به سزای اعمالش میرسونه نقش زلیخا بهترین ایفای نقش تاریخ سینمای جهان بود