صدای «سیمین غانم» آغازگر کنفرانس اپل و «داریوش» صدای فارسی دستیار اپل شد!

صدای «سیمین غانم» آغازگر کنفرانس اپل و «داریوش» صدای فارسی دستیار اپل شد!

کنفرانس بزرگ اپل WWDC۲۲ امسال ایرانی ها را غافلگیر و شگفت زده کرد و با آهنگ سیمین غانم شروع شد! پخش شدن ریمیکسی از آهنگ سیب که خواننده زن ایرانی ، سیمین غانم ، اجرا کرده بود، باعث هیجان زده شدن کاربران ایرانی شد. این ریمیکس این روزها در آمریکا بسیار معروف شده است.

 

صدای سیمین غانم

در آغاز کنفرانس سالانه WWDC، شرکت اپل ویدئویی پخش کرد که در آن قطعه «پشت خورشید» اثر تازه گروه «اودزا» نواخته شده و در این قطعه صدای سیمین غانم در حال خواندن ترانه «سیب» یا «من از اون آسمون آبی میخوام» شنیده می‌ شود که با موسیقی الکترونیک «ریمیکس» شده است.

اپل هر سال در کنفرانس اختصاصی خود جدیدترین دستاوردهایش را در توسعه نرم‌افزاری به نمایش می‌گذارد. این برند بزرگ امسال هم نرم‌افزارهایی را عرضه کرد که روی داشبورد خودروهای برقی بدون راننده نصب می شوند.

سیمین غانم در ۲۲ فروردین ۱۳۲۳ به دنیا آمده است. از جمله قطعات معروفی که این خواننده زن ایرانی خوانده است می‌توان به آهنگ های «گل گلدون من»، «سیب»، «مرد من»، «پرنده» ، «قلک چشات» اشاره کرد.

سیمین غانم اصالتا تهرانی و مادرش ساروی بود و در شهر تنکابن متولد شد. او از ۹ سالگی در جشن‌های مدرسه آواز می‌خواند. سیمین در سال ۱۳۴۱ در مسابقه‌های آموزشگاه‌های ایران در رشتهٔ آواز اول شد.

نخستین اجرای تلویزیونی سیمین غانم ترانهٔ «موج خروشان» با تنظیم مرتضی حنانه و تهیه عباس زندی در سال ۱۳۴۷ بود.

 پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، سیمین غانم بیش از ۲۰ سال از خوانندگی بازمانده بود اما نخستین کنسرت او پس از انقلاب در مهرماه ۱۳۷۸ در سینما صحرا در تهران برگزار شد. این هنرمند ایرانی در حال حاضر به همراه خانواده‌اش در ایران به سر می‌برد و گه‌گاه به اجرای کنسرت می‌پردازد.

صدای داریوش

نکته جالب دیگر در کنفرانس امسال اپل معرفی دستیار صوتی فارسی جدید این شرکت بود. این دستیار فارسی خودش را این طور معرفی می کند:

«سلام نام من داریوش است من یک صدای فارسی هستم!»

 

صدای «داریوش» با زبان فارسی به iOS ۱۶ در قسمت VoiceOver اضافه شد. این صدا می‌تواند متن‌های فارسی را بخواند و در همه بخش‌های آیفون ( هم وب و هم اپلیکیشن) در دسترس است. علاوه بر این، صدای داریوش می‌تواند برای افراد نابینا یا کم‌بینا بسیار مفید باشد.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

دلبستگی بیش از حد زن ۴۵ ساله به مدیرعامل اپل برایش دردسرساز شد

با اپلیکیشن BeReal رقیب جدید اینستاگرام آشنا شوید

با قابلیت های لوگوی اپل پشت گوشی های آیفون آشنا شوید

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • مهدی خرداد ۱۷, ۱۴۰۱

    یه لحظه فکر کردم همون داریوش و ابی خودمونه خخخخ