سرقت بزرگ هالیوودی از صندوق های امانات بانک ملی تهران

سرقت بزرگ هالیوودی از صندوق های امانات بانک ملی تهران

محتویات ۱۶۸ صندوق امانات یکی از شعبه های بانک ملی در خیابان انقلاب تهران مورد دستبرد سارقان قرار گرفته است.

همزمان با تعطیلات نیمه ی خرداد ماه چند سارق با نفوذ به شعبه ممتاز بانک ملی مقابل دانشگاه تهران در خیابان انقلاب، تعداد زیادی از صندوق های امانات را باز و اموال داخل این صندوق‌ ها را به سرقت بردند. سارقان از ساختمان مجاور وارد بانک شدند. در خبرهای اولیه تعداد صندوق های خسارت دیده هزار عدد عنوان شده بود اما این رقم از سوی بانک ملی تکذیب شده است. طبق اعلام بانک ملی، تعداد دقیق صندوق‌ های اجاره‌ ای آسیب دیده در این حادثه، ۱۶۸ عدد است.

بانک ملی در اطلاعیه ای این خبر را تأیید و اعلام کرد حادثه شعبه دانشگاه این بانک که به بروز برخی خسارات محدود به صندوق امانات منجر شد، از سوی پلیس و مراجع ذیربط در حال پیگیری است.

در این بیانیه همچنین آمده علل بروز این حادثه پس از بررسی‌ های نهایی به زودی اعلام خواهد شد و بانک ملی ایران در چارچوب مقررات قانونی در حال پیگیری خسارات وارده بوده و فعالیت شعبه دانشگاه نیز طبق روال سابق ادامه دارد.

بانک ملی در بیانیه ی خود تأکید کرد به‌ منظور حفظ حقوق مشتریان، ضمن مذاکره با در اختیار دارندگان صندوق، اقدامات ضروری در جهت رسیدگی قضایی دقیق به صندوق‌ های خسارت دیده را آغاز کرده است.

بر اساس گزارشات، سارقان به دلیل آشنایی با محیط بانک، دوربین‌ های مدار بسته و حافظه ی آن ها را هم با خود به سرقت برده اند و به همین دلیل هنوز اطلاعات دقیقی درباره ی جزئیات سرقت در دست نیست.

با این حال گفته می شود سرقت در پنجشنبه شب و در ساعات بامدادی روز ۱۳ خرداد به وقوع پیوسته و سارقان از طریق درب پشت ساختمان که در داخل پارکینگ داخلی وجود دارد با تخریب و بریدن قفل وارد ساختمان شده و بعد از برش دادن در گاوصندوقی بزرگ و بر هم زدن رمز آن به محوطه صندوق امانات بانک وارد شده اند. سارقان بعد از سرقت از درب پشتی بانک _که در داخل پارکینگ قراردارد و قفلش را شکسته بودند_ خارج شده و دوباره بر روی آن در «قفل» زده و درنهایت از پارکینگ خارج شدند.

لازم به ذکر است که روز گذشته بعد از ورود کارمندان به بانک ، سرقت به پلیس اطلاع داده شد.

همچنین بر اساس اعلام منابع آگاه، سیستم هشدار بانک که باید هم به موبایل رئیس بانک و هم به سامانه پلیس متصل باشد، فقط به موبایل رئیس بانک متصل بوده و این سرقت هم به موبایل رئیس بانک پیامک شد اما به دلیل اینکه در گذشته این سامانه هشدار اشتباهی داده بود رئیس بانک به این پیامک اعتنایی نکرد و تصور کرد مانند دفعات قبلی پیامک اشتباه است.

حجم و رقم سرقت هنوز مشخص نیست چرا که بانک از محتویات داخل صندوق امانات مطلع نبوده.

پلیس آگاهی با همکاری بانک ملی در حال پیگیری لحظه‌ای موضوع و شناسایی سارقان است که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

رییس پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ علی ولیپور گودرزی در رابطه با خبر سرقت از بانک ملی شعبه دانشگاه خیابان انقلاب تهران گفت: «به محض اطلاع از وقوع سرقت پیگیری‌ های لازم برای دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار ویژه قرار گرفت.»

وی افزود: «چند نفر از کارکنان بانک که در بررسی های اولیه در این حادثه قصور و سهل انگاری داشته‌ اند تحت نظر قرار گرفته و تحقیقات از آن ها ادامه دارد.»

مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت نیز اعلام کرد که اخبار تشریحی و تکمیلی در این خصوص را به زودی اعلام خواهد کرد.

دستبرد به بانک‌ های دولتی ایران پیش از این بسیار کم‌ سابقه بوده و به سرقت بردن صندوق امانات بانک‌ ها نیز کمتر روی داده است. در یک مورد، فروردین ۹۸ بانک اقتصاد نوین اعلام کرد که دستبرد به صندوق امانات این بانک ناموفق بوده و سارقان دستگیر شدند.

در وبسایت بانک‌ های ایرانی در بخش اجاره صندوق امانات این توضیح به چشم می خورد: «صندوق اجاره ای بانک یک جای مناسب و امن است برای نگهداری اموال شخصی با ارزش نظیر طلا، ارز، اسناد، اوراق بهادار و مدارک. از جمله مزایای دیگر صندوق اجاره‌ ای بانک‌ ها این است که نه بانک و نه شخص دیگری از محتویات صندوق در اجاره شما، مطلع نخواهد شد، ضمن اینکه صندوق بانک نسبت به صندوق های شخصی، از امنیت بیشتری برخوردار است و نگهبان مسلح تمام وقت برای حفاظت از مخزن و سیستم‌ های ضدحریق پیشرفته و ارتباط با نزدیک ترین مرکز نیروی انتظامی برای هشدار خودکار در مواقع خطر نیز بخشی از تدابیر امنیتی‌ است که برای حفاظت از مخازن و صندوق های متمرکز تدارک دیده‌ شده‌ است.»

مطالب مرتبط
۱۱ نظر

ورود

  • محمدعلی خرداد ۱۷, ۱۴۰۱

    دمشون گرم واقعا دزدها. چون به بانک زدن دمشون گرم ونرفتن پراید یه بدبخت رو بدزدند. بنازم

    • سهیل خرداد ۱۷, ۱۴۰۱

      دوست عزیز ، صندوق امانات میدونی چیه ؟! دقیقا یه عده مردم عادی توی صندوق امانات پول مدارک و .. داشتن

    • جواد خرداد ۱۷, ۱۴۰۱

      وقتی یه احمق هیچی نمیدونه ولی فقط میخواد یه چیزی گفته باشه

    • خخخخخ خرداد ۱۷, ۱۴۰۱

      داداش داری اشتباه میزنی ، خخخخخ

  • ن خرداد ۱۷, ۱۴۰۱

    ماجرای رییس بانکه هم مثل عبدالباقی مشکوک هست

    • غلامرضا خرداد ۱۷, ۱۴۰۱

      سلام در سیستم اداری بانکها یک تشکیلاک عریض و طویل وجود دارد با تعداد زیادی کارمند بعنوان حفاظت و ایمنی و همچنین کلیه با نکها و شعب ریز و درشت تحت پوشش بیمه هستند که تمام هزینه های ای مجموعه ها از محل وجوه وصولی از مشتری ها بقول یک نفر رند اصفهانی ( هزینه ها بعلاوه یخ و ترشی) دریافت میشود با این توضیحات سارق یا سارقین با همراهی و همکاری رئیس شعبه که از ضعف سیستم حفاظتی بانگ اگاه بوده و مطمن بوده پلیس نیز با خبر نمیشود چون هشدار ها به سامانه پلیس متصل نبوده و فقط سیستم اطلاع رسانی بانک به تلفن شخصی خودش به تنهای متصل بوده و از طرف دیگر به نقل قول از رئیس شعبه سیستن هشدار در دفعات قبل پیام اشتباهی ارسال داشته است رئیس شعبه عمدا این ضعف را مرتفع نکرده و تشکیلات حفاظتی بانکی در سطوح شعب منطقه و شهر و شهرستان و استان نیز با این همه پرسنل و امکانات و تجهیزات اما بدون تخصص و علم و دانش و شرکت های بیمه ای هم بد تر از این مجموعه صرفا یک برگ گزارش کمی بدون کیفیت واصله از رئیس شعبه که در ان همه موارد را گل و بلبل و سنبل اعلام داشته و با اقتدار می نویسند ( OK) حال پلیس بی جهت موضوع را توجییه نکند سارق یا سارقین دقیقا با رئیس و متصدیان حفاظت و ایمنی و مدیر بیمه شریک و همدست میباشند و مطمنا بزودی اعلام میشود اقای x و Zو. که کسانی غیر از همین افراد نخواهند بود یا از ایران با چندین سامسونت گریخته اند و یا اینکه به ارتقا شغلی کشوری نائل شده اند برای سرقت های سنگین کشوری مانند خاوری ها!!!!!

  • حامد خرداد ۱۷, ۱۴۰۱

    دزدی خوبی بوده اینا که اونجا صندوق دارن مردم عادی نیست دلتون باری اونا نسوزه

  • saeed خرداد ۱۸, ۱۴۰۱

    به نظرم یکی از کارکنان بانک در این سرقت دست داشته و تمام سیستم های امنیتی بانک را به دزد ها اطلاع داده،چون یه فرد عادی نمیتونه این همه اطلاع جمع کنه و وارد قسمت صندوق امانت بشه

  • saeed خرداد ۱۸, ۱۴۰۱

    امنترین مکان برای نگه داری اموال شما منزل خودتان است،به جای هزینه کردن برای رهن و اجاره صندوق یه گاو صندوق بخرید و گوشه ای از منزلتون جا سازی کنید که دیده نشه،در بانک نمیدونن مردم چه مقدار اموال در صندوق دارن و امکان داره خود کارکنان بانک از صندوق سرقت کنن حتی به امنیت بانک توجه نمی کنن

  • پری خرداد ۲۰, ۱۴۰۱

    این مردم تا میتونن از دولت ضربه میخورن متاسفم برا همچین جامعه ای

  • حسین خرداد ۲۰, ۱۴۰۱

    این سرقت در یکی دو ساعت انجام نشده. با توجه به تعطیلی بیش از سه روره احتمالا سارقین حدود دو روز داخل بانک مشغول رد شدن از سبستمهای حفاظتی بانک بودند. وفتی سرقت به رئیس بانک پیامک میشود قطعا آژیر هم به صدا در میآید. بدون شک چنین سرقتی بدون کمک از داخل بانک یا یکی از سیستمهای حراستی امکان پذیر نیست . به هم ریختن رمز گاوصندوق یعنی چه؟ ولی میدانیم گا صندوق چنین اماکنی فقط با یک و دو سیستم و رمز باز نمیشوند . خالی کردن فقط ۱۶۹ صندوق پس از آنهمه زحمت کمی مشکوک است. شتید هدفشان محتویات یک صندوق خاص بوده که پس از رسیدن به هدفشان دیگر نیازی به خالی کردن صدها صندوق دیگر که دم دستشان بود نداشتند و رفتند.در هر صورت افسران باهوش تحصیلکرده که در این امور تخصص دارند بزودی متوجه ماجرا خواهند شد. سارقین نیز بهتر است بدانند که کسانی که طلا و نقدینگی داخل صندکق امانات میگذارند، آنقدر عقلشان میرسد که از تک تک اموالشان عکس و شماره سریال داشته باشند. قطعا بزودی به دام مامورین آگاهی خواهند افتاد.