حمله تند مسعود فراستی به «عنکبوت مقدس»: «اثری مفلوک، بی‌ همه چیز و بی‌ وطن است»

حمله تند مسعود فراستی به «عنکبوت مقدس»: «اثری مفلوک، بی‌ همه چیز و بی‌ وطن است»

مسعود فراستی منتقد سینما که به بی‌رحمی در نقد به فیلم ها معروف است این بار فیلم عنکبوت مقدس را هدف حملات خود قرار داد و آن را اثری «مفلوک، بی‌همه چیز، بی‌وطن و غلط» دانست.

مسعود فراستی، فعال سیاسی سال‌های قبل از انقلاب و منتقد امروز سینما، روز گذشته با حضور در مراسم نادرترین سردار که به مناسبت بزرگداشت مرحوم نادر طالب زاده در زنجان برگزار شد، در قسمتی از صحبت‌های خود به فیلم عنکبوت مقدس پرداخت. عنکبوت مقدس که بسیاری آن را توهینی آشکار به مقدسات دین اسلام و امام رضا (ع) می‌دانند از نظر فراستی اصلا در حدی نیست که بتواند چنین کاری کند. مسعود فراستی در این باره گفت:

من یک بار گفتم اینجا هم می‌گویم، این اصلا فیلم نیست، که به آن جبهه می‌گیرید، این یک اثر مفلوک، حقیر، بی همه چیز، بی وطن و غلط است، پس اصلا غلط کرده بتواند به امام رضا توهین کند، اصلا در این حد نیست، از این رو این اندازه حساسیت نیز نیاز نیست.

مسعود فراستی: «عنکبوت مقدس» غلط کرده بتواند به امام رضا (ع) توهین کند

او پیش از این در صفحه اینستاگرام خود نیز به نقد این فیلم پرداخته و آن را «تله فیلمی ناچیز و حقیر» دانسته بود که نانش را از موضوعش می‌خورد. فراستی در نقد فیلم عنکبوت مقدس در اینستاگرام خود این‌طور نوشت:

همین چند دقیقه‌ای که از «عنکبوت مقدس» _ یا نامقدس- دیدم، تله فیلم ناچیز و حقیری می‌ نمایاند که قادر به ارائه چیزی نیست؛ نانش را از موضوع می‌ خورد. جایزه سیاسی‌ اش نیز به همین خاطر است. طرفداران روشنفکرنمایش مثل همیشه شیفته موضوع به ظاهر ملتهب -و دفاع از زن- آن شده‌ اند. مخالفان مقدس‌ مآب نیز آشفته و خشمگین از تم آنند. فیلم -تله‌فیلم- برای هر دو طیف بهانه است. همیشه چنین بوده. فیلم اصلا قابل این حرف‌ها نیست. هر دو طیف زیادی جدی‌اش گرفته‌‌اند. بارها گفته‌ و باز می‌‌گویم: هیچ «چه»‌ ای -موضوعی، قصه‌‌ای، تمی، مفهومی- مهم نیست. هر موضوعی را می‌شود مطرح کرد؛ فقط «چگونه» گفتن مهم است و تمام حرف. هیچ فیلمساز جدی‌ برای جایزه فیلم نمی‌ سازد.

مسعود فراستی: «عنکبوت مقدس» غلط کرده بتواند به امام رضا (ع) توهین کند

مسعود فراستی در ادامه صحبت‌های خود در مراسم نادرترین سردار به این موضوع اشاره کرد که افتخارمان به کسب دو هزار و ۵۰۰ جایزه جهانی و دو کارگردان است و گفت: «این افراد بیش از حد بزرگ‌نمایی شده‌اند. در این میان طالب زاده انسان رسانه ای انقلابی بود و به مستند تسلط داشت. هیچ کس به اندازه طالب زاده آدم رسانه ای انقلاب ما نبود.»

مسعود فراستی: «عنکبوت مقدس» غلط کرده بتواند به امام رضا (ع) توهین کند

فراستی در جریان نشست تخصصی بررسی سیر و تحول رسانه ای انقلاب اسلامی به نقد کلی سینمای ایران پرداخت و گفت: «اینکه گفته می‌شود سینمای نجیب ایران در حد جهانی است، شبیه شوخی است. باید گفت بعد از چهار دهه ما هنوز سینما نداریم و تنها چند فیلم خوب وجود دارد که عمدتا درباره جنگ است.»

او مجموعه روایت فتح، دیدبان، مهاجر و موقعیت مهدی، ساخته جدید هادی حجازی فر را که بوی آوینی و روایت فتح می‌دهد را از فیلم های خوب بعد از انقلاب دانست.

مسعود فراستی: «عنکبوت مقدس» غلط کرده بتواند به امام رضا (ع) توهین کند

سردبیر مجله فرم و نقد به عدم وجود فرهنگ نقد انتقاد کرد و گفت: «این فرهنگ ما را عقب انداخته و هنوز در گام های اولیه آزمون و خطا هستیم. هیچ چیز بیرون از نقد اتفاق نمی‌افتد و برای قدم برداشتن باید پرسش و نقد کرد، وگرنه در این دایره بسته گفتمان فرهنگی درجا خواهیم زد. امروز بی‌خود نگوییم وضعیت ما خوب است، وضعیت ما در فرهنگ بد است. ما در حال تکرار گذشته هستیم؛ البته گذشته را نمی‌توانیم تکرار کنیم، بلکه از آن عقب می‌رویم.»

بیشتر بخوانید:

اعتراض ها به فیلم «عنکبوت مقدس» و ماجرای کامنت جنجالی هوتن شکیبا

شهاب حسینی می گوید پیشنهاد بازی در فیلم «عنکبوت مقدس» را نپذیرفته است

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • ? خرداد ۱۸, ۱۴۰۱

    کاملا با استاد موافقم . ?? ما حتی هنوز سینمای بد هم نداریم .حتی تعاریف جهانیه یک نسخه از سینمای ایران هرگز کوچکترین رغبتی ایجاد نکرده تا ببینمش وقتی نود درصد کادر دوربین رو دیوار تشکیل میده همش باید اسم سینمای ایران رو گذاشت سینمای دیوار .