هر ثانیه تبلیغ در صدا و سیما ۳۳۰ میلیون تومان هزینه دارد!

هر ثانیه تبلیغ در صدا و سیما ۳۳۰ میلیون تومان هزینه دارد!

هر ثانیه تبلیغ در صدا و سیما چند میلیارد تومان؟ تهیه کننده فیلم سینمایی «چند می گیری گریه کنی ۲» که اکران آن مدتی است در سینماهای کشور آغاز شده، می گوید ۱۵ ثانیه تبلیغات در تلویزیون ۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

حسن توکل‌ نیا، تهیه کننده فیلم «چند می گیری گریه کنی ۲» درباره ی نبود تیزرهای تلویزیونی برای فیلم خود گفت: «زمانی که فیلم من بازبینی شد، فقط اجازه ی ۵ میلیارد تومان تیزر تلویزیونی برای آن صادر شد و این در صورتی است که قیمت یک تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیه‌ای ۳۳۰ میلیون تومان است! یعنی یک تیزر ۱۵ ثانیه‌ ای هزینه‌ اش ۵ میلیارد تومان می‌ شود! یعنی عملاً به من اجازه ی پخش یک تیزر از تلویزیون را داده‌ اند.»

هر ثانیه تبلیغ در صدا و سیما چند میلیارد تومان؟

او در ادامه گفت: «من سال ۹۵ برای فیلم “سایه‌ های موازی” حدود ۱۰۰ تیزر تلویزیونی برای تبلیغ داشتم و خودتان ببینید شرایط چقدر تغییر کرده است. در حالی که آن روزها مخاطب تلویزیون خیلی بیشتر از امروز بود. تلویزیون به جای آنکه در این شرایط ۱۰۰ تیزر ما را ۳۰۰ تیزر کند، اینگونه تیزر رایگان به فیلم‌ ها می‌ دهد!»

این تهیه کننده افزود: «این شرایط در حالی است که برای برخی فیلم‌ های مورد حمایت نمی‌ توانید تعداد تیزرهای تلویزیونی و یا بیلبوردهای شهرداری را بشمارید. در این حد در سینما شاهد تبعیض هستیم. من تهیه‌ کننده ی مستقل هستم و این فیلم همه ی زندگی من است آن هم با ۳۵ سال سابقه کار در سینما.»

این نخستین باری نیست که هزینه ی بالای تبلیغات در تلویزیون و برخورد تبعیض آمیز صدا و سیما با فیلم های روی پرده باعث انتقاد سینماگران می شود و به ویژه طی ماه های گذشته بارها شاهد اعتراضاتی از این دست بوده ایم.

هر ثانیه تبلیغ در صدا و سیما چند میلیارد تومان؟

همین چند روز قبل، داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس که این روزها جدیدترین ساخته ی خود، فیلم «لامینور» را روی پرده ی سینماهای کشور دارد، به تندی از صدا و سیما انتقاد کرد.

داریوش مهرجویی با انتقاد از برخورد سازمان صدا و سیما در خصوص عدم اختصاص تیزر تلویزیونی به فیلم «لامینور» گفت: «رفتار تلویزیون با سینما بسیار شرم‌ آور است. آن ها مجوزهای صادر شده از ارشاد را قبول ندارند و شورای بازبینی‌ شان می‌ نشینند دوباره فیلم‌ ها را می‌ بیند و بر اساس سلیقه، شعور و درک خودشان تصمیم می‌ گیرند تیزر پخش شود یا نشود، یا چه تعداد پخش شود. مگر در این مملکت برای یک فیلم باید از چند جا مجوز گرفت؟ این خیلی دردناک است که چند نفر برای یک ملت تعیین تکلیف می‌ کنند که معلوم نیست با چه میزان تحصیلات و شناختی شده‌ اند مسئول فرهنگی مملکت!»

مهرجویی در خصوص تعداد تیزرهای تلویزیونی «لامینور» خاطرنشان کرد: «آقایان تلویزیون فیلم “لامینور” را بازبینی کرده‌ اند و بعد از کلی بالا پایین گفته‌ اند تنها ۵ نوبت ۲۵ ثانیه‌ ای می‌توانید پخش کنید! من هم به تهیه‌کننده ی “لامینور” آقای درمیشیان اعلام کرده‌ ام به جای این مرحمت ملوکانه، آقایان صدا و سیما بهتر است تصویر خودشان را پخش کنند و ما را بیش از این تحقیر نکنند.»

هر ثانیه تبلیغ در صدا و سیما چند میلیارد تومان؟

عوامل فیلم سینمایی «مرد بازنده» جدیدترین ساخته ی محمدحسین مهدویان هم چندی قبل در اعتراض به نحوه ی تخصیص تیزرهای تلویزیونی به این فیلم و بی عدالتی صدا و سیما در حمایت از سینمای ایران، اطلاعیه‌ ای صادر کردند.

در این بیانیه خطاب به صدا و سیما آمده بود: «انتظار می‌ رفت با فروکش کردن بیماری کرونا پس از دو سال، شاهد حمایت عادلانه صدا و سیما از سینمای ایران در اکران نوروزی ۱۴۰۱ باشیم. اما کم‌ توجهی این نهاد و تعلق گرفتن تعداد تنها ۱۹ تیزر ۱۵ ثانیه‌ ای آن هم نه در شبکه‌ های اصلی، که در زمان‌ ها و شبکه‌ های کم‌ بیننده ی “آموزش”، “شما”، “ورزش” (و تنها ۳ تیزر در شبکه “نسیم”) به فیلم “مرد بازنده” تأسف‌ برانگیز است.»

محمدحسین مهدویان هم در پستی اینستاگرامی اعتراض خود را به رفتار تلویزیون با فیلمش ابراز کرد و صدا و سیما را دشمن سینمای ایران دانست.

او در این پست نوشته بود: «به فیلم جدیدم که در حال اکران است تیزر نمی‌دهند. در برنامه‌ «خندوانه»، تک‌تک کلمات مرتبط با فیلم جدیدم را قبل از پخش حذف می‌کنند. در آخر هم فیلم قبلی من را در پلتفرم‌شان رایگان پخش و برایش حسابی تبلیغ می‌کنند. بسیار بی‌موقع، وسط تعطیلات نوروز، درست زمانی که فیلم جدیدم روی پرده است‌. این‌ها را کنار بدگویی‌ها و اسپویل عمدی داستان فیلم در زمان جشنواره بگذارید. یعنی همه چیز اتفاقی است؟ فیلم‌های روی پرده را زمین می‌زنند و همان فیلم‌ها را وقتی در رسانه‌های خودشان پخش می‌شود، عزیز می‌دارند. آن‌ها با سینما دشمنی می‌کنند اما شما دوستی کنید.»

اشاره ی مهدویان به نمایش فیلم «درخت گردو» بود که در تلوبیون پلاس، به صورت رایگان به نمایش درآمد.

هر ثانیه تبلیغ در صدا و سیما چند میلیارد تومان؟

تبلیغات نامناسب صدا و سیما و برخورد سلیقه ای کردن این سازمان درباره ی پخش تیزر فیلم های سینمایی روی پرده صدای عباس نادران، تهیه کننده ی فیلم سینمایی «شادروان» ساخته ی حسین نمازی را هم در آورد.

او در پستی اینستاگرامی دراینباره نوشت: «فیلم سینمایی “شادروان” ۶ میلیاردی شد، این البته خبر خوبه است. ولی خبر جذابتره اینکه علیرغم همه پیگیری ها و دوندگی‌ها سهم «شادروان» از تیزرهای تلویزیونی رسانه به اصطلاح ملی صفر تاست و بعید می دونم این عدد تغییر کنه! بهانه فعلاً ممنوع التصویری یکی از بازیگران «شادروان» است کسی که تو جشنواره هم خوب مزد زحماتش رو گرفت! دلیلی برای این ممنوع التصویری به ما هم نگفتن و اصولاً خب اونا اونجا هستن که سوال کنن نه اینکه جواب بدن !! آقای جبلی ممنون از اینکه در راستای ایجاد اعتماد عمومی، جذب سرمایه های جوان کشور و کمک به تولیدات فرهنگی و سینمایی کشور کمک می کنید.»

سعید خانی پخش‌ کننده ی فیلم سینمایی «علف‌زار» ساخته ی کاظم دانشی هم اعلام کرده این فیلم هم مانند دیگر فیلم‌ ها همچنان از تبلیغات تلویزیونی محروم است. او همچنین گفته: «صدا و سیما شمشیر خود را برای سینما از رو بسته و اگر دست‌ شان برسد حاضرند در سینماها را هم تخته کنند!»

فیلم سینمایی «قدغن» ساخته ی مجید مافی هم یکی از جدیدترین فیلم هایی بود که روی پرده ی سینماهای کشور رفت.

محمدحسین فرحبخش تهیه کننده ی این فیلم در پستی اینستاگرامی درباره ی محروم شدن فیلمش از تبلیغات تلویزیونی نوشت: «فیلم سینمایی “قدغن” که مورد تحریم صدا و سیما قرار گرفت و مدیران کج فهم و نادان آن از پخش تیزر آن جلوگیری کردند.»

نافرجامی اعتراض تهیه کننده ی این منجر به انتخاب مسیری دیگر و تبلیغ در شبکه های ماهواره ای شد.

گفته شده سازمان صدا و سیما به فیلم «روز صفر» ساخته ی سعید ملکان هم تنها امکان پخش یک تیزر ۱۵ ثانیه‌ ای و آن هم تنها در یک‌ موعد را داده‌ بود.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود