علائم غیرمعمول سرطان را بشناسید؛ از تعریق شدید شبانه تا نقاط ریز روی ناخن

علائم غیرمعمول سرطان را بشناسید؛ از تعریق شدید شبانه تا نقاط ریز روی ناخن

سرطان یکی از کشنده ترین بیماری ها به شمار می رود زیرا بسیاری از علائم حیاتی که می تواند به تشخیص سریع کمک کند، نادیده گرفته می شود. اکثر مردم از علائم اصلی آگاه هستند، با این حال، تعداد زیادی از علائم سرطان وجود دارد که کمتر شناخته شده و غیر معمول هستند.؛ علائمی که اتفاقا آنها هم از ابتلا به سرطان خبر می دهند اما بسیاری از ما آنها را نمی شناسیم.

بیماری سرطان تقریباً در هر نقطه از بدن می تواند شروع شود و همه سنین را تحت تأثیر قرار دهد. عوامل خطرساز سرطان چندعاملی هستند، به این معنی که هیچ رویکرد یکسانی برای پیشگیری وجود ندارد.

سرطان پروستات با ۴۱۲۰۱ مورد در سال ۲۰۱۷، شایع‌ترین سرطان در مردان است که از هر چهار مورد (۲۶.۳%) یک مورد تشخیص داده شده است.

سرطان ریه، کولورکتال و ملانوم پوست همچنان سرطان های رایج برای مردان و زنان هستند.

در مورد علائم غیرعادی سرطان چه می دانید؟ ادامه این مطلب روزیاتو را بخوانید تا با انواع مختلف علائم هشداردهنده اما مخفی سرطان آشنا شوید.

علائم غیرمعمول سرطان

علائم غیرمعمول سرطان که بیشتر ما از آنها اطلاعی نداریم عبارتند از:

  • زردی چشم یا پوست که به نام یرقان شناخته می شود می تواند نشانه سرطان کبد یا پانکراس باشد. این زردی اغلب از چشم ها شروع می شود و سپس به پوست سرایت می کند.
  • لکه های تیره روی عنبیه چشم می تواند نشانه سرطان چشم باشد. برخی افراد به طور مادرزادی لک در چشمان خود دارند که می تواند سرطانی شود. هر گونه تغییر در شکل یا اندازه لکه باید به دقت تحت نظر و توسط پزشک بررسی شود.
  • یک خط سیاه روی انگشت پا یا ناخن انگشت شما می تواند نشانه ملانوما یا سرطان پوست باشد. خط سیاه که با کبودی متفاوت است می‌تواند نشانه‌ای از ملانوم ناخن باشد.
  • تعریق شبانه که به عنوان تعرق “شدید” توصیف می شود، می تواند نشانه ای از انواع سرطان ها باشد.
  • مشکل در بلعیدن یا احساس سیری مداوم می تواند نشانه سرطان مری باشد.
  • کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل نشانه سرطان روده است.
  • خونریزی از واژن پس از یائسگی از علائم سرطان آندومتر است.
  • پرتقالی شدن پستان نشانه کمتر شناخته شده سرطان سینه است؛ در این حالت، پوست روی سینه زنان، گودی‌های کوچکی شبیه پوست پرتقال ایجاد می‌کند. علاوه بر این، نوک پستان را می توان به داخل معکوس کند.

سرطان چگونه تشکیل می شود؟

سرطان در اثر تغییرات مضر در ژن ها ایجاد می شود. تخمین زده می شود که حدود ۵ تا ۱۰ درصد از سرطان ها ناشی از جهش های مضری است که از والدین فرد به ارث می رسد.

مؤسسه ملی سرطان می‌گوید:

«در خانواده‌هایی که جهش‌های سرطان‌زای ارثی وجود دارد، چندین عضو خانواده اغلب به همان نوع سرطان مبتلا می‌شوند. به این سرطان‌ها سرطان‌های «خانوادگی» یا «ارثی» می‌گویند.»

۹۰ تا ۹۵ درصد دیگر از سرطان ها ناشی از جهش هایی است که در طول زندگی فرد اتفاق می افتد؛ این جهش ها شامل افزایش سن، سیگار کشیدن، تشعشعات یا سایر عوامل محیطی است.

مطالعات بیشتر نشان می دهد چگونه غذاهایی که می خورید می تواند خطر سرطان را افزایش دهد. به عنوان مثال، گوشت طی سال‌ها بسیار فراوری شده و احتمالاً به موارد بالای سرطان افزوده است. این نوع گوشت ها شامل بیکن، سوسیس، هات داگ و کالباس می شود.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

آزمایش کنید: یکی از علائم سرطان ریه در نوک انگشت شماست!

علائم سرطان روده که باید به آنها توجه کنید: از کاهش وزن تا عادت‌های اجابت مزاج

علائم سرطان : بررسی علائم هشداردهنده “مداوم” هنگام بیدار شدن از خواب

۵ مورد از علائم سرطان که هرگز نباید آن ها را نادیده بگیرید

علائم گوارشی که می تواند هشداردهنده یک سرطان کشنده باشد

منبع: mirror
بدون نظر

ورود