محمدعلی کریمخانی ، خواننده قطعه «آمده‌ام ای شاه پناهم بده» درگذشت

محمدعلی کریمخانی ، خواننده قطعه «آمده‌ام ای شاه پناهم بده» درگذشت

روز گذشته، مداح اهل بیت (ع) و خواننده قطعه دلنشین «آمده ام ای شاه پناهم بده» ، محمدعلی کریمخانی ، دار فانی را وداع گفت.

محمدعلی کریمخانی در سال ۱۳۲۹ در شهرستان نرجه استان قزوین به دنیا آمد و در ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در سن ۷۱ سالگی چشم از دنیا فروبست.

استاد کریمخانی از کودکی مداحی را دوست داشت و در محافل مذهبی مانند عزاداری های ماه محرم و ماه رمضان می خواند. وقتی ۱۶ سال بیشتر نداشت برای اولین بار در حرم امام رضا (ع) به مناسبت تولد ایشان با صدای دلنشین و رسای خود مداحی کرد.

 

آهنگسازی قطعه مشهور «آمدم ای شاه پناهم بده/ خط امانی ز گناهم بده» که در وصف امام رضا (ع) سروده شده را آریا عظیمی نژاد (داور برنامه عصر جدید) بر عهده داشته و در سال ۱۳۸۹ ساخته و خوانده شده است.

آثار محمدعلی کریمخانی

بهترین آثار استاد محمدعلی کریمخانی « آمده ام ای شاه پناهم بده» و همچنین «نجوای عاشورایی، حسین آرام جانم و حسین روح و روانم» هستند. آلبوم «ساقی سرمست» در رثای شهیدان کربلا نیز از دیگر آثار اوست.

محمدعلی کریمخانی اشعار خود را با دقت و وسواس خاصی انتخاب می کرد. او اشعار زیادی را می خواند تا در یک مجلس مداحی کند. اشعاری که استاد انتخاب می کرد علاوه بر زیبا و پرمحتوا بودن، باید از روح والای شاعران نشأت می گرفتند. به دلیل همین دقت نظر بود که آثارش متمایز از دیگران ابتدا به گوش می رسید و سپس بر دل می نشست.

محمد اصفهانی (خواننده) در مورد او گفته است:

«از سال ۶۴ با محمدعلی کریم‌خانی آشنا شدم و سال‌های بعد نیز که در رادیو با آقای صبحدل همکاری می‌کردم این دغدغه را داشتم که ایشان را فریاد بزنم، چرا که احساس می‌کردم صدای کریم‌خانی شناخته نشده است».

همایون شجریان قطعه «من کجا، باران کجا» از آلبوم «ایران من» خود را که بر اساس نحوه خواندن مرحوم کریم‌خانی تهیه شده، به او تقدیم کرده است.

پیکر مرحوم محمدعلی کریم‌خانی ، دوستدار اهل بیت (ع) ، امروز سه شنبه ساعت ١۶ در شهرستان نرجه (از توابع تاکستان قزوین) میدان ولیعصر (عج) تشییع و به خاک سپرده می شود.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید:

اظهارات جنجالی مداح مشهور درباره تعیین مبلغ مداحی + ویدیو

واکنش مداح معروف به سکانس سانسور شده فیلم گشت ارشاد ۳

مداح هتاک شبکه ۵، داماد خواهر «احمدی نژاد» بود

ماجرای کپی بودن سرود «سلام فرمانده» و جوابیه ابوذر روحی + ویدیو

فعالیت ۲۰ هزار هیات مذهبی و ۷۰۰۰ مداح تهرانی در محرم امسال

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود