علت توقیف «برادران لیلا» و واکنش سعید روستایی به این خبر

علت توقیف «برادران لیلا» و واکنش سعید روستایی به این خبر

فیلم برادران لیلا آخرین ساخته سعید روستایی به دلیل آنچه سازمان سینمایی «اصرار بر ادامه مسیر اشتباه»، «تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین» و «عدم پذیرش اصلاح فیلم از سوی کارگردان پیش از نمایش در جشنواره های بین المللی» عنوان کرد، رسماَ توقیف شد.

علت توقیف فیلم برادران لیلا

پیش‌تر نیز گفته شده بود که برادران لیلا بدون داشتن پروانه نمایش در جشنواره حاضر شده است؛ موضوعی که در کنار عدم همکاری کارگردان این فیلم با وزارت ارشاد، نقطه نهایی برای تصمیم‌گیری پیرامون صدور پروانه نمایش این فیلم از سوی سازمان سینمایی بود. روابط عمومی سازمان سینمایی بیانیه ای از جانب اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم صادر کرد که به موجب آن توقیف نمایش فیلم سینمایی برادران لیلا اعلام شده است.

متن اطلاعیه اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در توضیح علت توقیف فیلم برادران لیلا به این شرح است:

فیلم سینمایی برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی بدون طی کردن تشریفات و روند قانونی برای جشنواره فیلم کن ارسال شده بود. از آن جایی که این فیلم بدون اخذ پروانه نمایش و بی‌توجه به مقررات و برخلاف آئین نامه حضور آثار در محافل و جشنواره‌های بین‌المللی که طبق (ماده پنج آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید، ویدیو و صدور پروانه نمایش آنها) و علی‌رغم تاکید مسئولین سازمان سینمایی مبنی بر ضرورت تبعیت از قوانین و مقررات، به جشنواره کن ارسال شده بود، معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با هدف مساعدت، تسهیل و تصحیح حضور و حل مشکل فیلم از تهیه‌کننده و کارگردان آن خواست تا طی جلساتی وضعیت و شرایط فیلم و فرایند آن را بررسی نمایند.

با همکاری تهیه‌کنندگان، فیلم برادران لیلا در سازمان سینمایی مورد بازبینی قرار گرفت و در راستای کمک به فیلم با ملحوظ داشتن اهمیت حضور بین‌المللی محصولی از سینمای ایران، تصمیم و توافق بر این شد تهیه‌کننده و کارگردان برای دریافت پروانه نمایش جهت ارائه نسخه نهایی در جشنواره کن، موارد و اصلاحات لازم را که بخشی از آنها حتی در فیلمنامه مصوب شورای پروانه ساخت نیز وجود نداشته اعمال نمایند که این مهم حتی در یک مورد از موارد اعلامی محقق نشد.

علت توقیف فیلم برادران لیلا

به رغم تاکید و تذکرات لازم برای رعایت قانون و با علم و آگاهی تهیه‌کننده و کارگردان نسبت به تبعات هرگونه تخلف، متاسفانه فیلم مذکور بدون هیچگونه همکاری و انجام اصلاحاتی در جشنواره کن به نمایش در آمد.

چنانکه عوامل اصلی فیلم با اصرار و ابرام بر ادامه مسیر اشتباه نشان دادند که اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالن‌ های سینما و مخاطبان داخلی ترجیح می‌دهند.

از این رو، فیلم برادران لیلا به تاسی از اصل «قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری» و به دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقرراتی چون: شرکت در جشنواره های خارجی بدون عبور از مجرای قانونی و اخذ پروانه نمایش، سرپیچی از مقررات و اصرار بر ارائه نسخه اصلاح نشده برغم تعهدات صورت گرفته و استمرار بر تخلف و مداومت بر آن حتی بعد از جشنواره کن و شرکت در جشنواره مونیخ و در نهایت اعلام رسمی کارگردان محترم مبنی بر عدم پذیرش اصلاح فیلم، این فیلم تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجاد شده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت.

علت توقیف فیلم برداران لیلا چیست؟

واکنش سعید روستایی به توقیف برادران لیلا

سعید روستایی کارگردان شناخته شده فیلم سینمایی برادران لیلا که پیش از این گفته بود حاضر نیست حتی یک فریم از فیلمش را حذف کند، پس از اعلام توقیف فیلمش با انتشار پستی در صفحه کاربری خود در اینستاگرام به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «برادران لیلا را با خون دل ساختم، با جگر سوخته، برای ساختنش تمام روحم زخمی شد! لطفا بیش از این نسوزانیدم!» و در کپشن اضافه کرد: «تحقیر و تهدید را تمام کنید لطفا!»

علت توقیف فیلم برداران لیلا چیست؟

علت توقیف فیلم برداران لیلا چیست؟

علت توقیف فیلم برداران لیلا چیست؟

علت توقیف فیلم برداران لیلا چیست؟

نمایش برادران لیلا در اروپا ادامه دارد؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار نیست حضور بین المللی این فیلم در جشنواره ها و اکران های اروپایی متوقف شود و علی رغم عدم صدور پروانه نمایش برای اکران در ایران، برنامه اکران بین المللی برادران لیلا که پخش آن بر عهده کمپانی فرانسوی وایلد بانچ (Wild Bunch) است، همچنان ادامه خواهد داشت.

علت توقیف فیلم برداران لیلا چیست؟

علت توقیف فیلم برداران لیلا چیست؟

علت توقیف فیلم برداران لیلا چیست؟

آخرین ساخته سعید روستایی با بازی سعید پورصمیمی، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، محمد علیمحمدی و … به تازگی در جشنواره کن به نمایش در آمد و جایزه فیپرشی (Fipresci) منتقدان بین المللی این جشنواره را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره سعید روستایی و فیلم «برادران لیلا»

انتقاد از بوسه جنجالی نوید محمدزاده و فرشته حسینی روی آنتن زنده تلویزیون + ویدئو

واکنش‌های منفی کاربران به لباس‌ها و صحبت های جنجالی ترانه علیدوستی در کن ۲۰۲۲

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • محمود فروردین ۴, ۱۴۰۲

    چرا باید همه چیز مجوز بگیره ؟
    فیلم به این قشنگی چرا باید توقیف بشه ؟
    همش تاسف تو این مملکت
    چشمه های آب جاریه و درختان خشک و زمین‌ها تشنه بعد عربستان برای یه دونه از این محله ها و روستاها چندین میلیارد دلار خرج میکنه
    چین میلیاردها دلار خرج میکنه یه دونه از این فیلمها نمیتونه بسازه ما مفتکی دارن برامون میسازند اینطوری سنگ میندازیم
    کشورها چقدر خرج می‌کنند کارشناس و نخبه ‌و دانشمند تربیت کنند ما با کلی تلاش میفرستیم برن
    کلی کشورها خرج تحقیق می‌کنند ما برای اینکه بریم خارج پول میدیم نتیجه تحقیقمون را با کلی خوشحالی فقط چاپ کنند
    چقدر حماقت تا کی ؟؟؟؟؟

    • Morteza شهریور ۶, ۱۴۰۲

      ۴۰ سکه نماده ۴۰سال حکومته که پدر خانواده میخاد به فامیل دور که همون کشورهای همسایه هستن باج بده که فقط بهش بگن بزرگتر و دختر خانواده حکم روشنفکران راداره که میخاد بقیه جامعه وه پسرام می‌باشند را بیدار کنه در حالی که بقیه در خوابی عمیق فرو رفتن و آنهایی که دنبال ایده هستن وادار میشن از کشور فرار کنند و بقیه بی تفاوتند و در آخر فیلم موقعی که نسل جدید در حال خوشحالی هستن که پدر خانواده فوت کرده و بقیه با بچه ها خوشحالی می‌کنند بع این خاطر توقیف شد

  • الیما اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۲

    اگه فیلمی بخواد اوضاع ایران را در این چند سال اخیر ب خوبی نمایش بده فقط برادران لیلا ست وبس حکومت شاید بتونه با قانون های من در آوردی جلو نشر واقعیت بگیره ولی در آخر و همیشه این حقیقته که پیروز میشه آفرین بر آقای روستایی

    • ممد مرداد ۲۶, ۱۴۰۲

      یه کم شرف داشته باشید بس نیست ها!
      هرزگی و لاابالی رو یاد مردم دادن تحسین داره؟
      اسم این بازیگرا میاد معلومه چکاره ن، شما نمی خواد معرفی کنی خاک تو سر

  • Morteza شهریور ۶, ۱۴۰۲

    سلام فیلم برادران لیلا چون اوضاع کنونی ایران را شرح میداد توقیف شد ۴۰ سکه نماد ۴۰سال حکومته و پدر خانواده حکم سران مملکت داشت که داره ۴۰ سال به فامیل دور که همون کشورهای همسایه می‌باشند باج میده که فقط بهش بگن بزرگتر منطقه در حالی که خودشم میدونه همش دوروغه

  • س مبارز اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

    سلام
    برای ملت بافرهنگ وشیعه ومسلمان وتاپای جان انقلابی ایران بزرگ هزاران بارمتاسفم که دراین فیلم کشورشان رادرجهان این طورمعرفی میکنند که.. حتی ازحداقل رفتارهای انسانی بدوراست
    من به کسی توهین نمیکنم ولی واقعا نمیدانم چه درتاریخ ایران برای کوروش پرستان وچه درتاریخ اسلام وادیان برای متدینین کجا انسانهایی اینقدربی شعوربودند که درسینک ظرفشویی ادرارکنندودختربه روی پدر سیلی بزند؟؟؟؟
    مابرای هرعمل کوچک بایدجواب بدهیم چه بدچه خوب
    لطفاآقای روستایی کمی انصاف داشته باش
    این کشورنیمه پرلیوان هم دارد
    وطن فروشی افتخارنیست
    گل بخودیه
    خدانگه دارتان باشد