با «پریچهر شاهی» آشنا شوید؛ دختر جوان ۲۰ ساله‌ای که رکوردار دوی استقامتی زنان شد

با «پریچهر شاهی» آشنا شوید؛ دختر جوان ۲۰ ساله‌ای که رکوردار دوی استقامتی زنان شد

پریچهر شاهی دختر جوان دونده ای است که هزاران آرزو و هزاران سودا در سر دارد؛ آرزوی نشستن در نوک قله موفقیت در رشته دو میدانی و سودای رکوردشکنی های بیشتر.

پریچهر شاهی، دختر دونده ایرانی، درباره هدف خودش این طور می گوید:

«​هرگز از تلاش دست نخواهم کشید»

این خانم قهرمان در سال ۱۳۸۰ در تهران به دنیا آمده است و دیپلم رشته گرافیک را دارد. اما برای تحصیلات دانشگاهی خود به دنبال علاقه اصلی اش، ورزش، رفت و اکنون دانشجوی علوم ورزشی است.

پریچهر ورزش را از ۹ سالگی با رشته بدمینتون شروع کرد و این ورزش را به طور حرفه ای دنبال می کرد. تا این که در ۱۳ سالگی با مشورت خانواده و اهل فن وارد رشته دو و میدانی شد و در سال ۱۳۹۶ به عضویت تیم ملی دو و میدانی جوانان و بزرگسالان ایران درآمد.

پریچهر شاهی در ماده تخصصی دوی ۱۵۰۰ متر و ۳۰۰۰ متر فعالیت دارد و رکورددار ۳۰۰۰ متر جوانان است.

افتخارات پریچهر شاهی

پریچهر در مسابقات دوومیدانی داخل سالن ترکیه که اسفند ماه گذشته (۱۴۰۰) با حضور دو تیم ایرانی برگزار شد رکورد ملی دو ۳ هزار متر ایران را شکست؛ رکوردی را که پیش تر متعلق به مربی اش، لیلا ابراهیمی بود.

او به نمایندگی از تیم پلیمر خلیج فارس خرم آباد با ثبت زمان ۹:۴۸.۱۶ دقیقه رکورد ملی این ماده را که با زمان ۹:۵۱.۰۶ دقیقه متعلق به لیلا ابرهیمی، مربی پریچهر شاهی، بود، بهبود ببخشید و با جابجا کردن و ارتقای رکورد، پاسخی شایسته به زحمات مربی اش داد.

این دختر جوان که دونده دوهای نیمه استقامت تیم ملی دو و میدانی بانوان ایران است ، در اوایل خرداد ماه امسال ، در نخستین روز رقابت‌های بین‌المللی دو و میدانی جمهوری آذربایجان به میزبانی شهر باکو ، موفق شد عنوان نخست رقابت ماده ۱۵۰۰ متر این مسابقات را کسب کند. او در این مورد گفت:

«خیلی خوشحالم در اولین تجربه حضورم در مسابقات خارجی توانستم عملکرد رضایت‌بخشی از خودم به جا بگذارم. من تا به الان فقط در مسابقات داخلی شرکت کرده بودم. واقعا خودم فکرش را هم نمی‌کردم که بتوانم این‌قدر زود به رکورد ملی ایران برسم. درست است که مسابقات ترکیه، کشوری بود و عنوانش بین‌المللی نبود، اما کیفیت بالایی داشت. به‌جز دونده‌های ایرانی، دوندگان کشور‌های عمان، کویت، لبنان، سوریه، تونس و عراق هم در این رقابت‌ها حضور داشتند. رقیب من اما دونده‌های خود ترکیه بودند.»

پریچهر شاهی در ادامه افزود:

«من اینجا به دنبال کسب تجربه بودم تا با فضای مسابقه خارج از خانه آشنا شوم. نرفته بودم تا عنوانی به دست آورم، اما خوشبختانه توانستم رکورد بزنم. تازه الان می‌فهمم که دویدن در پیست‌های خارجی چقدر در عملکرد و رکوردهای یک دونده تأثیرگذار است. ما پیست خوبی در ورزشگاه آفتاب انقلاب تهران داریم، ولی دویدن در پیست تارتان ترکیه چیز دیگری بود. یکی از دلایلی که من توانستم رکورد بزنم، همین پیست خوب بود».

رکورد‌شکنی پریچهر

نکته جالب در‌خصوص رکورد‌شکنی پریچهر اینجاست که او با مربیگری لیلا ابراهیمی موفق شده رکورد بزند. پریچهر امیدوار است اگر تمرینات با همین روند جلو برود، می‌تواند به رکوردهای مربی سازنده‌اش در مسابقات فضای باز هم برسد.

او ادامه می‌دهد:

«من شش سال است زیر نظر خانم ابراهیمی کار می‌کنم. خوشحالم که توانستم جواب زحمات ایشان را بدهم. خانم ابراهیمی خودش قهرمان بوده و تجربه زیادی از حضور در مسابقات آسیایی دارد. او من را آن‌قدر از نظر ذهنی آماده کرده که به آینده امیدوار باشم. من الان وارد رده‌بندی آسیا شدم و با همین رکورد نفر نهم آسیا در سه هزار متر داخل سالن هستم. اگر حمایت‌ها ادامه‌دار باشد، مطمئنا می‌توانم به رکوردهای بهتری هم برسم. حتی می‌توانم خودم را به رکوردهای فضای باز خانم ابراهیمی نزدیک کنم. از زحماتی هم که آقای قاسم فیروزی به‌عنوان مشاور فنی برایم کشیدند، نهایت تشکر دارم. آقای فیروزی سال‌ها بالای سر خود خانم ابراهیمی هم بودند».

مسابقات آینده پریچهر

بازی‌های کشورهای اسلامی رویداد مهم دیگری است که پریچهر شاهی پیش رو دارد. این بازی‌ها قرار است مرداد ماه امسال با میزبانی قونیه در ترکیه برگزار می‌شود. دونده قهرمان ایرانی در مورد پیش بینی موفقیت خود در این بازی ها می گوید:

«فکر می‌کنم به احتمال زیاد به این بازی‌ها بروم. به هر حال بازی‌های کشورهای اسلامی برای نفراتی مثل من که تازه ابتدای مسیر ورزش قهرمانی هستیم، محک خوبی است. هرچند من فکرهای بزرگ‌تری در سر دارم و به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو فکر می‌کنم. اگر تلاش کنم و رکوردهایم را در مسابقات آغاز فصل ارتقا بدهم، این شانس را دارم که به بازی‌های آسیایی که رویداد بسیار بزرگی است، اعزام شوم. دختران دوومیدانی‌کار ایران هیچ چیز از بقیه کم ندارند. ما فقط حمایت می‌خواهیم و بس. فکر می‌کنم تا همین جای کار هم ثابت کردیم و با وجود محدودیت‌ها فراتر از انتظار ظاهر شدیم».

افتخارات پریچهر قنبری در ورزش

  • مقام اول . مسابقات بین المللی دهه فجر داخل سالن ۲۰۱۹ . ماده ۳۰۰۰ متر
  • مقام اول . مسابقات بین المللی دهه فجر داخل سالن ۲۰۲۰ . ماده ۱۵۰۰ متر
  • مقام دوم . مسابقات بین المللی دهه فجر داخل سالن ۲۰۲۰ . ماده ۳۰۰۰ متر
  • مقام اول . مسابقات قهرمانی جوانان کشور ۲۰۲۰ . ماده ۳۰۰۰ متر . ارتقا رکورد ملی ایران
  • مقام دوم . مسابقات قهرمانی کشور جام امام رضا  ۲۰۲۱ . ماده ۵۰۰۰ متر
  •  مقام اول . مسابقات قهرمانی کشور جام امام رضا  ۲۰۲۱ . ماده ۱۰۰۰۰ متر

​​​​پریچهر قنبری در وب سایت خودش نوشته است :

«این نیز با تلاش و حمایت مردم کشورم ادامه خواهد داشت . . .»

اینستاگرام پریچهر شاهی

اگر مایل به دنبال کردن فعالیت های پریچهر شاهی، مسابقات و افتخارآفرینی های او هستید، می توانید صفحه اینستاگرام و وب سایت رسمی او را که توسط خودش اداره می شود دنبال کنید.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

ماجرای اهدای روبالشی به قهرمانان دو و میدانی چه بود

یوسین بولت ، قهرمان افسانه ای دوومیدانی، نام بامُسمای دختر خود را اعلام کرد

دونده استقامت بریتانیایی در مسابقه ۳۵ کیلومتری دوومیدانی بر اسب پیروز شد

دیجیاتو
بدون نظر

ورود