علت خون دماغ شدن مکرر چیست و چطور می توان از آن جلوگیری کرد؟

علت خون دماغ شدن مکرر چیست و چطور می توان از آن جلوگیری کرد؟

بیشتر خونریزی های مکرر بینی (یا به اصطلاح خون دماغ) نیازی به مراقبت پزشکی حرفه ای ندارند و در کمتر از ۱۵ دقیقه قابل درمان هستند. در این مطلب روزیاتو، نگاهی به علت خون دماغ شدن مکرر و زمانی که باید از متخصص کمک بگیرید انداخته ایم. با روزیاتو همراه باشید.

اگرچه مشاهده ناگهانی خونی که از بینی شما خارج می شود می تواند نگران کننده باشد، اما خونریزی بینی به ندرت نشانه یک مشکل جدی سلامتی است؛ هر چند ممکن است کثیف کاری شود و ظاهر ناخوشایندی داشته باشد.

برخی از افراد در دوران کودکی دچار خونریزی‌های مکرر از بینی می‌شوند، یا ممکن است فقط پس از ضربه‌ خوردن به بینی، خونریزی بینی را تجربه کنند. به این معنی که بسیاری از شما بزرگسالان بهترین راه برای متوقف کردن خونریزی را نمی‌دانید یا ممکن است آن را بدتر کنید.

یکی از رایج‌ترین افسانه‌های درمان خون‌دماغ این است که سر خود را به سمت عقب ببرید. اما خوب است بدانید این امر حتی می‌تواند باعث استفراغ خون یا مشکل در تنفس شما شود. بنابراین، مطمئن شوید که یک بیماری جزئی را به یک مشکل بزرگ تبدیل نمی‌کنید.

با این حال، اکثر خونریزی های بینی نیازی به مراقبت پزشکی حرفه ای ندارند و در کمتر از ۱۵ دقیقه قابل درمان هستند. اگر خونریزی متوقف نشد یا خون دماغ برگشت، ممکن است بخواهید با پزشک خود تماس بگیرید.

خونریزی های مکرر بینی دلیلی برای مراجعه به پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص گوش و حلق و بینی (گوش، حلق و بینی) است.

زمانی که خونریزی بینی مکرر باشد، واقعاً می تواند فعالیت های روزانه شما را دچار اختلال کند و مانع مهمی برای داشتن یک زندگی عادی و سالم باشد.

چه چیزی باعث خونریزی مکرر بینی می شود؟

اکثر بزرگسالان حداقل یک بار خونریزی بینی را در طول زندگی خود تجربه کرده اند. بیشتر آنها به اتفاق تک‌موردی هستند و پس از یک دوره کوتاه خونریزی از بین می روند.

خونریزی بینی یک شکایت رایج است زیرا بینی ما مملو از رگ های خونی است؛ درست زیر سطح پوست که برای نگهداری و عملکرد سینوس های ما حیاتی هستند. بیشتر خونریزی ها در جلوی حفره بینی، به ویژه در اطراف برآمدگی سپتوم که به شبکه کیسلباخ معروف است، رخ می دهد، جایی که این عروق به هم می رسند.

اگرچه ممکن است خونریزی بینی را با ضربه‌ خوردن به صورت مرتبط بدانیم، اما بیشتر خونریزی‌های بینی ناشی از خشکی هوا، افزایش ارتفاع، یا صرفاً فین کردن شدید بینی است. اگر از خون دماغ در هوای خشک یا ارتفاع رنج می برید، مالیدن وازلین در داخل بینی می تواند از خونریزی جلوگیری کند.

شایع ترین علل خون دماغ شدن مکرر عبارتند از:

  • انگشت کردن در بینی و تمیز کردن آن
  • سرماخوردگی (عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی) و سینوزیت، به ویژه دوره هایی که باعث عطسه، سرفه و فین کردن مکرر بینی می شود.
  • فین کردن بینی با قدرت
  • قرار دادن یک شی در بینی
  • آسیب به بینی و/یا صورت
  • رینیت آلرژیک و غیر آلرژیک (التهاب پوشش بینی)
  • داروهای رقیق کننده خون (آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، وارفارین، و غیره)
  • کوکائین و سایر مواد مخدر که از طریق بینی استنشاق می شود
  • محرک های شیمیایی (مواد شیمیایی موجود در وسایل نظافت، دودهای شیمیایی در محل کار، سایر بوهای تند)
  • ارتفاعات بالا. با افزایش ارتفاع هوا رقیق‌تر (کمبود اکسیژن) و خشک‌تر می‌شود
  • انحراف تیغه بینی (شکل غیر طبیعی دیواره ای که دو طرف بینی را از هم جدا می کند)
  • استفاده مکرر از اسپری بینی و داروها برای درمان خارش، آبریزش یا گرفتگی بینی. این داروها، آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها، می توانند غشای بینی را خشک کنند

نحوه درمان خونریزی بینی

ایمن ترین و موثرترین راه برای درمان خونریزی بینی این است که بنشینید، به جلو خم شوید، بینی خود را درست بالای سوراخ های بینی فشار دهید. کمی سر خود را به سمت پایین خم کنید و از طریق دهان نفس بکشید.

با این کار باید جریان خون را در گلو متوقف شده و به بینی شما فرصت لخته شدن بدهد.

یکی دیگر از واکنش‌های رایج به خونریزی بینی می‌تواند این باشد که سر خود را به عقب نگه دارید تا از جریان خون در صورتتان جلوگیری کنید، اما این کار در واقع می‌تواند مشکلات سلامتی شما را بدتر کند. اجازه دادن به خون برای جریان یافتن به معده می تواند آن را تحریک کند و باعث استفراغ شود یا نفس کشیدن را دشوار کند.

استفاده از کمپرس سرد یا کیسه نخود فرنگی منجمد اگرچه تاثیر کمتری دارد، اما می تواند جریان خون در بینی را محدود کند. می توانید با زبان خود به سقف دهانتان فشار وارد کنید تا به همان اثر برسید.

با این حال، از آنجایی که اکثر خونریزی ها به هر حال در عرض ۱۵ دقیقه تمام می شود، این واکنش می تواند کمی بیش از حد اغراق آمیز باشد.

چه زمانی با اورژانس تماس بگیرید؟

اگرچه بیشتر خونریزی های بینی نباید باعث نگرانی شود، اما انواع خاصی از خونریزی بینی وجود دارد که می تواند خطرناک باشد. اگر در طول خونریزی بینی، خون زیادی وجود داشت یا خونریزی متوقف نشد، یا یکی از شرایط زیر را داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

  • خونریزی بینی شما بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد
  • خونریزی بیش از حد به نظر می رسد
  • مقدار زیادی خون می بلعید که باعث استفراغ شما می شود
  • خونریزی پس از ضربه ای به سر شما شروع شد
  • احساس ضعف یا سرگیجه می کنید
  • در تنفس مشکل دارید

خونریزی بینی ناشی از آسیب یا عوارض ناشی از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، در صورت شروع خونریزی می تواند به مراقبت های پزشکی فوری نیاز داشته باشد. این به عنوان خونریزی خلفی بینی شناخته می شود؛ عارضه‌ای که رگ های خونی در پشت حفره بینی می ترکند و متوقف کردن آن سخت تر و احتمال قورت دادن آن بیشتر است.

پس از معاینه پزشکی، پزشک ممکن است یک رگ خونی مشکل‌ساز را کوتره کند یا یک ماده شیمیایی را در داخل حفره بینی برای جلوگیری از خونریزی بیشتر استفاده کند.

منبع: mirror
بدون نظر

ورود