کیانا یاراحمدی ؛ خانم مکانیک تهرانی که با مدرک حقوق، آچار به دست شده است!

کیانا یاراحمدی ؛ خانم مکانیک تهرانی که با مدرک حقوق، آچار به دست شده است!

بعضی شغل ها جنسیتی هستند؛ هر چقدر هم که جنسیت‌زدایی کنیم اما انگار بعضی حرف و مشاغل برای جنسیت خاصی بیشتر متناسب هستند. مثلا مکانیکی! حس می کنیم از شغل های زنانه نیست.

وقتی اسم مکانیک به میان می آید تصویر یک مرد با لباس های سورمه ای یا طوسی در ذهن ما تداعی میشود که دست هایش تا آرنج و قسمت هایی از صورتش سیاه و روغنی است! اما این فقط تصور ماست زیرا همیشه عده ای هستند که اصلا زاده شده اند تا مفاهیم را از نو تعریف کنند؛ کسی مثل کیانا یاراحمدی که ثابت می کند مکانیکی فقط کار مردها نیست! خانم ها هم می توانند در مشاغل مردانه درجه یک باشند!

کیانا یاراحمدی زن مکانیک تهرانی که تابوهای این عرصه را شکسته است

کیانا یاراحمدی زن مکانیک تهرانی که تابوهای این عرصه را شکسته است

‌کیانا یاراحمدی دختر جوان ۳۱ ساله ای است که با وجود داشتن مدرک کارشناسی از رشته حقوق، به عنوان مکانیک در مرکز تهران فعالیت دارد و از شغل های زنانه خوشش نمی آید.

گویا تحصیل در رشته حقوق نتوانست روح کیانا را راضی کند. او بالاخره با این رشته خداحافظی کرد و ترجیح داد همراه با دوست نزدیکش که نیلوفر فرهمند نام دارد وارد مسیر تعمیرات خودرو شوند.

 

کیانا یاراحمدی زن مکانیک تهرانی که تابوهای این عرصه را شکسته است

این دو دوست چهار سال پیش داوطلبانه شروع به یادگیری حرفه مکانیکی در یک گاراژ کوچک کردند و حالا در یک اتوتکنیک در شمال تهران کار می کنند. آرزوی کیانا این است که از ایران برود و در خارج از کشور چیزهای بیشتری یاد بگیرد. سپس به ایران برگردد و تجربه خود را با زنان دیگر هموطنش به اشتراک بگذارد. او تصمیم دارد یک مرکز اتوتکنیک مخصوص خودش را داشته باشد.

 

کیانا یاراحمدی زن مکانیک تهرانی که تابوهای این عرصه را شکسته است

یک زن تابوشکن در شغل ظاهرا مردانه

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، شغل مکانیکی یک شغل مردانه تداعی می شود اما خانم یاراحمدی آمده است تا این تابو را بشکند. به گفته خودش، او و دوستش در ابتدا با مشکلات زیادی مواجه شدند اما بالاخره موفق شدند. این روزها زنان زیادی هستند که عشق مکانیک شدن دارند و از آنها مشورت می خواهند.

کیانا یاراحمدی از همان ابتدا توقع هضم موقعیت خود را توسط اطرافیان نداشته اما خیلی ها، حتی افراد مذهبی، او را تشویق کرده اند. با این که تمام دوره های مکانیکی در ایران وجود دارد اما این دو دختر جوان مکانیک به اینها بسنده نمی کنند و تصمیم دارند به خارج بروند و حرفه ای این کار را یاد بگیرند.

دوست کیانا، نیلوفر، هم ۳۱ ساله است اما او هم مدرک کارشناسی طراحی گرافیک دارد که ربطی به علائقش ندارد. نیلوفر هم اکنون در یک کارگاه بنز مشغول مکانیکی است. او در حال یادگیری زبان آلمانی است تا روزی به آرزویش برسد و در کارخانه بنز آلمان مشغول به فعالیت شود.

نیلوفر می گوید آن اوایل شروع به کار، خود مکانیک‌ها او را به عنوان مکانیک قبول نداشتند. زیرا مکانیکی از شغل های زنانه به حساب نمی آید اما کم کم قبول و هضم کردند. حالا خیلی از مکانیک‌های مرد از آنان مشورت می خواهند.

به گفته نیلوفر فرهمند، دختر جوان مکانیکی که کارشناسی گرافیک دارد، تحریم‌های ایران بر کارشان تاثیر گذاشته و گیر آوردن مواد دسته اول در ایران سخت شده است.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

حوریه مقدم ؛ بازیگر سینما و تلویزیون از علاقه اش به موتورسواری کراس و موسیقی می گوید

۶ نشانه که می‌گویند باید از کار خود استعفا دهید

ارتباط اثربخش در محل کار را بیاموزید؛ از بین بردن نگاه جنسیتی به زنان

زنانی که مرد شدند: دختران قسم‌خورده آلبانی

با دختر نروژی که معروف ترین آتشنشان اروپا است، آشنا شوید

دیجیاتو
بدون نظر

ورود