همه چیز در مورد ماهواره بر ذوالجناح بعد از آزمایش موفقیت آمیز دوم + ویدیو

همه چیز در مورد ماهواره بر ذوالجناح بعد از آزمایش موفقیت آمیز دوم + ویدیو

ماهواره بر ذوالجناح با اهداف تحقیقاتی از پیش تعیین شده روز گذشته، یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱، برای دومین بار پرتاب شد.

پس از فراز و نشیب های بسیار در حوزه برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران از اواخر دهه ۸۰ تا به امروز، وزارت دفاع کشور با دومین آزمایش ماهواره بر ذوالجناح سعی در شروعی دوباره در این عرصه دارد.

سخنگوی وزارت دفاع در توضیح پرتابگر ایرانی ذوالجناح گفت: «این ماهواره برِ سه مرحله ای از نظر ویژگی های فنی، قابل رقابت با ماهواره برهای روز دنیا است که دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است.»

دومین ماهواره بر ذوالجناح به فضا پرتاب شد + ویدیو

احمد حسینی با اشاره به اهداف زیرمداری پرتاب ماهواره بر ذوالجناح گفت: «مرحله سوم توسعه این ماهواره برِ ترکیبی با بهره گیری از اطلاعات حاصل از این پرتاب آغاز شده است.»

ماهواره بر ذوالجناح که در بهمن ماه سال ۹۹ برای نخستین بار با هدف دستیابی به فن آوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور مورد تست و ارزیابی قرار گرفت، طی سه مرحله کامل خود می‌تواند حدود ۱۰ ماهوار نور-۱ را در یک پرتاب به فضا ارسال کند.

دومین ماهواره بر ذوالجناح به فضا پرتاب شد + ویدیو

مشخصات ماهواره بر ذوالجناح

طول این ماهواره بر در حالت کامل ۲۵.۵ متر و وزن آن ۵۲ تن است و قادر است یک ماهواره به وزن ۲۲۰ کیلوگرم یا مجموعه چند پرتابه به وزن نهایی ۲۲۰ کیلوگرم را تا مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین برساند که در مقایسه با نسل اول ماهواره بر های ایرانی (ماهواره بر سفیر) پیشرفت چشمگیری داشته است.

مجموع نیروی رانشی که توسط موتورهای سوخت جامد ذوالجناح با قطر ۱.۵ متر ایجاد می‌شود ۷۴ تن است.

ماهواره بر ذوالجناح که توسط متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده، نخستین ماهواره بر بومی کشور است که از موتور مرحله اول سوخت جامد برخوردار است.

دومین ماهواره بر ذوالجناح به فضا پرتاب شد + ویدیو

آیا در ماهواره بر ذوالجناح از تکنیک Hot staging استفاده شده است؟

بر اساس تصاویر منتشر شده از لحظه پرتاب ماهواره بر ذوالجناح، در لحظات پایانی شاهد انفجار کوچکی هستیم که تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی، آن را به پای ایراد یا نقص فنی گذاشتند. در حالی که به نظر می رسد آنچه دیده شده، پروسه ای موسوم به Hot staging باشد. این پروسه مبنی بر فعال شدن مرحله جدید راکت در وضعیتی است که همچنان به مرحله قبلی وصل است و به همین دلیل ما شاهد فرایندی شبیه به انفجار هستیم. اگر در تصاویر مربوط به این ماهواره‌ بر هم دقت کنیم نوعی برجستگی دیده می شود که مربوط به مرحله دوم ماهواره بر ذوالجناح است.

دومین ماهواره بر ذوالجناح به فضا پرتاب شد + ویدیو

دومین ماهواره بر ذوالجناح به فضا پرتاب شد + ویدیو

واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره بر ذوالجناح

در پی پرتاب تحقیقاتی ماهواره بر ذوالجناح، یک سخنگوی کاخ سفید با اشاره به مطلع بودن آمریکا از پرتاب این ماهواره بر در روز یکشنبه، این اقدام ایران را «غیرمفید و بی ثبات کننده» خواند. این سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت دولت آمریکا نسبت به استفاده از تحریم‌ ها و اقدامات دیگر در زمینه ممانعت از توسعه‌ های بیشتر برنامه موشک‌ های بالستیک ایران تعهد دارد.

راب لودوویک، سخنگوی پنتاگون هم گفت: «ارتش آمریکا به رصد دقیق فناوری پرتاب فضایی مناسب توسط ایران و چگونگی ارتباط آن با پیشرفت‌ها در برنامه موشک‌ های بالستیکش ادامه خواهد داد.»

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود