راه‌های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

راه‌های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که داشته در رژیم غذایی بسیاری از اشخاص از جایگاه ویژه‌‌ای برخوردار است؛ اما چون قیمت روغن زیتون خالص یا همان روغن زیتون فرابکر، کمی بالاست و معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی و کم ‌ارزش مخلوط می‌‌شود. معمولاً تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌‌ای نیست؛ چون در بسیاری از موارد روغن افزودنی را به گونه‌ای به روغن زیتون اضافه می‌‌کنند که هیچ تغییری در شاخص‌‌های آن مثل عدد یدی، عدد صابونی و ضریب شکست نور در روغن ایجاد نمی‌‌گردد. با ما در ادامه همراه باشید تا به بررسی راه‌های تشخیص انواع روغن زیتون اصل از تقلبی بپردازیم.

انواع روغن زیتون

بر طبق تعریف انجمن بین المللی روغن زیتون (IOOC) این روغن گیاهی را می‌توان به پنج دسته کلی تقسیم نمود:

  • روغن زیتون فرابکر (Extra virgin olive oil)
  • روغن زیتون بکر (Virgin olive oil)
  • روغن زیتون تصفیه شده بی بو (Refined olive oil)
  • روغن زیتون لامپانت (Lampante olive oil)
  • روغن تفاله زیتون (Pomace olive oil)

پارامتر بسیار مهم در این دسته بندی، شیوه تهیه روغن زیتون و مراحل انجام این کار است. شیوه تولید و فرآوری‌های مختلف بر روغن زیتون علاوه بر این که بر عطر، طعم و غلظت روغن زیتون اثرگذار است، در میزان غلظت اسیدیته و قیمت روغن زیتون هم تأثیر دارد.

تشخیص روغن زیتون اصل

روغن زیتون اصل شما رو به سرفه میندازد: برای این کار در ابتدا مقداری از اون رو داخل لیوان کوچک و استوانه‌ای بریزید. لیوان رو با یک دست گرفته و دست دیگه رو روی دهانه بازش بگذارید. در این حالت لیوان رو بچرخانید و سعی کنید که با حرارت بدن و حرکت دورانی مقداری گرما به روغن بدهید. حالا دستتان را از دهانه لیوان بردارید و سریع مقابل بینی‌تان بگیرید. اگه بوی تازه مثل علف، سبزیجات، میوه به مشامتان رسید، به‌احتمال زیادی روغن شما اصل است.

آزمایش یخچال: ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون رو در ظرف شیشه‌ای بریزید و اطمینان داشته باشید که ظرفتان تمیز است. بعد ظرف رو به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بذارید. این به روغن زیتون زمان کافی می‌دهد که به شکل جامد دربیاید؛ بنابراین بهترین مکان یخچال رو که دمای یکسان دارد، انتخاب کنید.

فیتیله و روغن زیتون: یک فیتیله پنبه را به روغن زیتون آغشته کنید. دقت کنید هنگام انجام این کار در محیطی باز و با دستکش و ایمنی کامل انجام بدهید. تشخیص دور روغن بستگی دارد؛ اگر آتش به سرعت خاموش بشود، روغن شما نامرغوب است. اگر در حین آتش گرفتن دود کرد باز هم روغن شما نامرغوب است. فیتیله روشن و بدون دود بودن نشان از مرغوبیت روغن زیتون شماست.

بوی روغن زیتون

بوی روغن زیتون بکر و فرابکر، قوی و شبیه عطر زیتون و سبزی است. از خرید روغن زیتون با طعم و بوی ماندگی، کپک زده، ترشیده و فلزی خودداری نمایید. بهترین راه تشخیص بوی روغن زیتون این است که اندکی از آن (۱ یا ۲ قاشق غذاخوری) را داخل لیوانی ریخته و دره آن را بپوشانید. سپس لیوان را یکمی بچرخانید و برای ۱ تا ۲ دقیقه گرم کنید. بینی را به لیوان نزدیک کرده و آن را بو کنید، روغن زیتون اصل ممکن است بوی چمن تازه چیده شده، دارچین، میوه‌های گرمسیری، میوه زیتون سبز یا رسیده داشته باشد. البته تمامی بو بستگی به نحوه روغن گیری زیتون است.

رنگ روغن زیتون

رنگ روغن زیتون پس از روغن گیری در تیره‌ترین حالت خودش است. کمی که از عمرش که می‌گذرد روشن‌تر می‌شود و کم کم با گذر زمان به رنگ طلایی درمیاید. در این چرخه تغییر رنگ نحوه نگهداری روغن در سرعت روشن شدن رنگ تأثیرگذار است؛ یعنی هرچقدر شما روغن زیتون را داخل ظرف شیشه‌ای با رنگ تیره و در جایی که نور به آن نتابد و همچنین دمای متعادل داشته باشد، نگهداری کنید این تغییر رنگ دیرتر اتفاق می‌افتد. نکته مهم این است که عمر مفید روغن زیتون ۲ سال است و رنگ روشن این روغن اصلاً به این معنا نیست که کیفیتش کم شده یا دیگه قابل مصرف نیست. میشه با خیال راحت روغنی که ۲ سال به درستی نگهداری شده است و رنگش تغییر کرده را مصرف نمود.

طعم روغن زیتون

روغن زیتون اصل معمولاً تلخ و تند است. برای تشخیص طعم روغن زیتون مقداری از روغن را بچشید، زمانی که روغن داخل دهان است، از طریق دهان نفس کشیده و عمل بازدم را از طریق بینی انجام بدهید، بعد مقداری از روغن را قورت داده و اگر روغن زیتون شما اصل باشد، احساس تندی در گلو احساس می‌کنید. این تندی ممکن است خیلی خفیف بوده یا آنقدر شدید باشد که دچار سرفه بشوید.

طعم روغن زیتون اصل تا حدودی تلخ نیز است که به میزان نارس بودن زیتون‌ها بستگی دارد. اگر روغن زیتون خیلی تلخ باشد از زیتون‌های نارس به دست آمده است. هرچه زیتون‌ها موقع برداشت بیشتر رسیده باشند، تلخی روغن زیتون نیز کمتر خواهد بود. دقت کنید که خواص روغن زیتون در اصل بودن آن است.

چگونه اصل بودن روغن زیتون را تست کنیم؟

روغن زیتون با قرار گرفتن در معرض نور و گرما عطر و طعم خود را از دست می‌دهد؛ به همین دلیل روغن زیتون اصل معمولاً در بطری شیشه‌ای تیره رنگ نگهداری می‌شود، توصیه می‌گردد از خرید روغن زیتون در ظروف روشن و مخصوصاً پلاستیکی اجتناب نمایید.

از خرید روغن زیتون‌های ارزان خودداری کنید؛ زیرا هزینه تولید روغن زیتون فرابکر اصل گران است و با قیمت پایین به فروش نمی‌رسد، اگرچه قیمت بالای روغن زیتون نیز اصل بودن آن را تضمین نمی‌کند. شما می‌توانید بهترین روغن زیتون اصل را از فروشگاه آنلاین زیتون ۰۱۳ تهیه کنید.

روغن‌های زیتون خالص و تصفیه‌شده که به عنوان “روغن زیتون” یا “روغن زیتون خالص” فروخته می‌شوند کیفیت پایینی داشته و طعم کمتری نسبت به روغن زیتون اصل دارند؛ اما در فروشگاه ۰۱۳ می‌توانید بهترین روغن را پیدا کنید.

جمع بندی

سعی کردیم در این مطلب در رابطه با روغن اصل و تقلبی به شما آموزش‌های لازم را بدهیم. دقت کنید که میزان کالری روغن زیتون در اصل و فرع بودن آن تأثیری ندارد؛ اما ترفندهای ساده‌ای هم وجود دارند که مسیر شناسایی رو کمی هموار می‌کند؛ اما سؤال اصلی این است که از کجا می‌شود روغن زیتون مرغوب و خالص تهیه نمود؟ جواب شما خیلی راحته؛ فروشگاه اینترنتی ۰۱۳! این سایت با ایجاد امکان خرید روغن زیتون اصل و باکیفیت به طور مستقیم از باغدار خیال شما رو راحت کرده است. پس خیالتون از بابت کیفیت و اصل بودن روغن زیتون ۰۱۳ راحت باشد.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود