شوخی زننده سلبریتی ها در برنامه «جوکر» با معلولیت جسمی + ویدیو

شوخی زننده سلبریتی ها در برنامه «جوکر» با معلولیت جسمی + ویدیو

کمپین معلولان در شبکه اجتماعی توییتر از اینکه در برنامه جوکر دو نفر از بازیگران برای خنداندن دیگران، افراد دارای معلولیت را سوژه قرار می‌دهند انتقاد کرد.

این کمپین که کار خود را از سال ۹۵ آغاز کرده و توسط برخی از فعالان حقوق افراد دارای معلولیت اداره می‌شود روز گذشته در حساب کاربری توییتر خود با انتقاد از دو بازیگری که معلولیت جسمی را سوژه خنده می‌کنند نوشت: «در برنامه جوکر دو نفر از هنرمندان برای خنداندن سایرین، معلولیت جسمی را مسخره و سوژه می‌کنند و به همین راحتی باعث ترویج تمسخر معلولیت افراد می‌شوند. لطفا معلولیت را سوژه خندیدن و خنداندن نکنید!»

این صحنه حاشیه ساز در بخشی از فینال برنامه جوکر و در جوکرتایم امین حیایی اتفاق افتاد.

تمسخر معلولیت در «جوکر» و انتقاد کمپین معلولان + ویدیو

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی این انتقاد را به جا دانسته و از آن حمایت کردند، البته بودند کسانی که عقیده داشتند معلولان هم مثل هر گروه دیگری می‌توانند سوژه طنز باشند. اما شاید بتوان این‌طور گفت که بازتاب چنین نمایش هایی از سوی سلبریتی ها که به ظاهر ممکن است کوچک به نظر برسد، می‌تواند بسیار فراتر از این باشد. جدای از «کج و کوله» خواندن افراد دارای ناتوانی جسمی که بسیار زننده است، کافی است کمی به حال کودک دارای معلولیت فکر کنید که دوستانش با تاثیر گرفتن از این برنامه حرکات او را تقلید می‌کنند.

تمسخر معلولیت در «جوکر» و انتقاد کمپین معلولان + ویدیو

افراد دارای معلولیت با محدودیت های روزانه ای که هر روز با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، از نظر روانی در شرایط بسیار آسیب پذیری قرار دارند و باید پذیرفت که در برخورد با آنها باید جانب احتیاط را بیش از پیش رعایت کرد. چنین رفتارهایی از سوی سلبریتی هایی که قرار است به نوعی الگوی جامعه باشند نشان از ناآگاهی از جایگاهشان و عدم توجه به مصائب قشر آسیب پذیر جامعه دارد.

تمسخر معلولیت در «جوکر» و انتقاد کمپین معلولان + ویدیو

رئالیتی شوی جوکر به تهیه کنندگی احسان علیخانی و اجرای سیامک انصاری در پلتفرم اینترنتی فیلیمو منتشر می‌شود. در این برنامه حاضرین باید در برابر خندیدن مقاومت کنند. هر قسمت از جوکر به صورت بداهه توسط بازیگران اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

انتقاد خشایار راد از سریال «جوکر»: «به هر قیمتی بخواهی مخاطب را بخندانی خوب نیست»

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • سورن تیر ۸, ۱۴۰۱

    چه ربطی داره

  • محمد تیر ۱۳, ۱۴۰۱

    سلیبریتی های بی خاصیت اصلا براشون مهم نیست