پریوش سطوتی کیست؟ ماجرای ادعای جاسوسی همسر دکتر فاطمی

پریوش سطوتی کیست؟ ماجرای ادعای جاسوسی همسر دکتر فاطمی

روزنامه جوان در مطلبی ضمن تجلیل از حسین طائب رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه، ادعای جاسوسی پریوش سطوتی، همسر دکتر فاطمی در دوران دولت محمود احمدی نژاد را بار دیگر مطرح کرده است.

در این مطلب آمده است:

از نکاتی که درباره شخصیت فرمانده سابق اطلاعات سپاه باید به آن توجه شود، مقابله با یکی از خطرات جدی در دولت به‌ظاهر عدالت‌خواه احمدی‌نژاد بود، بسیاری از متدینین و حامیان انقلاب که هنوز دل درگرو احمدی‌نژاد دارند، به‌صورت کامل اطلاع ندارند که نفوذ به معنای واقعی کلام، چگونه در دولت احمدی‌نژاد اتفاق افتاد؟ و چگونه یک پیرزن خبره و آموزش‌دیده به نام پریوش سطوت (همسر دکترحسین فاطمی)، به‌راحتی و با چراغ سبز رئیس‌جمهور و مشایی، وارد حوزه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای دولت شد؟

یکی از مشکلات در همان دوره، اقدامات پیچیده و خاص امنیتی برای رصد نفوذ شبکه انگلیسی – آمریکایی به داخل دولت بود که با توجه به نگاه افکار عمومی به آن دولت، امکان انتشار و رسانه‌ای کردن بسیاری از اقدامات خلاف امنیت ملی نبوده است و تنها قسمتی از این کوه یخی، در ماجرای خانه‌نشینی احمدی‌نژاد ظهور کرد که در همان مقطع، سازمان اطلاعات سپاه وارد حوزه عملیات و اقدام علیه جریان نفوذ و انحراف شد، درواقع با بصیرت و هوشیاری به موقع فرماندهی وقت اطلاعات، یکی از خطرناک‌ترین جریانان سیاسی – امنیتی تاریخ معاصر، مورد ضربه قرار گرفت.

پریوش سطوتی کیست؟

پریوش سطوتی متولد سال ۱۳۱۱، همسر حسین فاطمی، وزیر خارجه دولت محمد مصدق بود.

سطوتی در ۱۶‌سالگی با دکتر فاطمی ۲۹‌ ساله ازدواج کرد تا اینکه پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲، همسرش را محاکمه و در ۱۹ آبان سال ۳۳ اعدام کردند.

پریوش سطوتی دختر سرهنگ حسینقلی سطوتی بود که در اوایل دهه ی ۲۰، فرماندهی ژاندارمری کل کشور را بر عهده داشت. خواهرش منیژه سطوتی هم همسر سپهبد مهدی رحیمی، آخرین رئیس شهربانی و آخرین فرماندار نظامی تهران بود. رحیمی از نخستین کسانی بود که پس از انقلاب سال ۵۷ اعدام شد.

پریوش سطوتی پس از انقلاب ۵۷، ایران را به مقصد انگلیس ترک کرد و در اسفند سال ۱۴۰۰ در لندن در سن ۸۹ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

پریوش سطوتی و دکتر فاطمی در جوانی

اتفاقی که نام او را در دهه ی ۸۰ سر زبان‌ ها انداخت، ارتباطش با محمود احمدی‌ نژاد و حلقه ی نزدیکان او بود.‌

فروردین سال ۸۷، پریوش سطوتی به ایران آمد و با احمدی‌ نژاد در محل دفترش دیدار کرد و کتابچه ی خاطرات دکتر فاطمی را به او هدیه داد و گفت با انتخاب احمدی‌ نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور، زندگی او دچار تحول شده است.

احمدی‌ نژاد هم گفت که این خاطرات و یادداشت‌ ها سندی ارزشمند و متعلق به ملت بزرگ ایران است که در اختیار مورخان قرار خواهد گرفت، اما هیچگاه سرنوشت این دفترچه مشخص نشد.‌

دیدار با احمدی‌ نژاد و نزدیکانش، چنان برای سطوتی مهم بود که او در اسفند سال ۸۹ در گفت‌وگو با ایسنا درباره ی آن گفته بود: «وقتی به ایران آمدیم، اولین ملاقات مان با آقای رحیم‌ مشایی بود که ایشان را در آن زمان نمی‌ شناختم و از همان روز مهر بزرگی از مشایی در دل ما جای گرفت و بعد از آن با آقای احمدی‌ نژاد دیدار کردیم و آن دیدار نیز همه به گریه گذشت».‌

اما این آشنایی اتفاقات دیگری را در پی داشت و حاشیه‌ ساز شد.

اسفند سال ۹۶ و قبل از بازداشت اسفندیار رحیم‌ مشایی، عکس‌ های او با پریوش سطوتی در فضای مجازی منتشر شد و برخی رسانه‌ های اصولگرا مدعی شدند او در سال ۹۰ به اتهام جاسوسی دستگیر شده بوده و در حالی که به قید وثیقه آزاد بود، به انگلستان فرار کرده است.‌

نام پریوش سطوتی در شهریور سال ۹۷، در دومین دادگاه رحیم‌ مشایی نیز بارها برده شد.

قاضی این دادگاه از رئیس دفتر احمدی‌ نژاد این سؤالات را پرسیده بود: «خانم پریوش سطوتی در یک مرحله به دستور شما به مدت ۱۳ ماه در هتل لاله تهران (در آن زمان) اقامت داشته و نزدیک به ۸۰ میلیون تومان هزینه ی هتل او از بیت‌ المال پرداخت شده است. در این زمینه چه توضیحی دارید؟»، «شما هر هفته دو الی سه بار به ملاقات خانم سطوتی می‌ رفتید و هر روز نیز تلفنی با او در تماس بودید. چه توضیحی در این زمینه دارید؟»، «یک سوئیت به دیدارهای شما و خانم سطوتی اختصاص داشته که شماره سوئیت هم در پرونده وجود دارد. دفاع شما چیست؟»، «خانم سطوتی به شما گفته است نفر دوم دیوید کامرون، نخست‌ وزیر وقت انگلیس، فردی به نام رامین لاکار را معرفی کرده و گفته ما طرفدار مشایی هستیم؛ چه توضیحی در این زمینه دارید؟ آیا شما از ارتباط خانم سطوتی با آقای زیباکلام اطلاع داشتید؟»، «خانم سطوتی یک فرد عادی نبوده، بلکه بنا بر اسناد ساواک، همان زمان هم جاسوس انگلیس بوده است. شما چه ارتباطی با او داشته‌اید؟ علاوه بر این با سرویس جاسوسی اسرائیل چه ارتباطی داشتید؟» اما رحیم‌ مشایی به هیچ‌کدام از این سؤالات پاسخ نداد.‌

سال ۹۹ و این بار در میانه ی ماجراهای قبل از انتخابات ریاست‌ جمهوری، دوباره نام پریوش سطوتی به گوش رسید.

ماجرا از آنجا آغاز شد که غلامعلی حدادعادل در یک نشست گفت نباید ورود احمدی‌نژاد و اطرافیان او به انتخابات را جدی گرفت.

یک‌ روز بعد، احمدی‌نژاد این سخن را با طعنه اینگونه پاسخ داد: «عده‌ای …، بعد از انقلاب رنگ عوض کردند و شدند سوپر‌حزب‌اللهی». او همچنین مدعی شد که حداد‌عادل با پریوش سطوتی ملاقات کرده و خواسته با دولت او مخالفت کند، اما همسر دکتر فاطمی این موضوع را نپذیرفته است. احمدی‌ نژاد همچنین مدعی شد که همان شب مسئولان امنیتی پس از آنکه لپ‌ تاپ خانم سطوتی را گرفتند، او را تحت‌ الحفظ به فرودگاه بردند و از کشور اخراج کردند. حدادعادل ادعاهای احمدی‌ نژاد را قویاً تکذیب کرد.

۲ نظر

ورود

  • بهروز تیر ۱۳, ۱۴۰۱

    جاسوس که ریخته
    دختر لاریجانی رو مگه یادت رفت؟ مموتی هم تایید کرد.
    دختر لاریجانی پاش تو همین تورقوز اباد باز شد.
    ناموس مملکت رو داده بود به انگلیس و اسراعیل
    پدرشم شیخ.

  • امیر تیر ۱۴, ۱۴۰۱

    جاسوس ؟اونم به نفع کشوری که با کودتا موجب اعدام همسرش شده دست وردارید این زن حتی زمان حیات همسرشم وارد سیاست نشد فقط قربانی پرونده سازی اصولگراها شد موضوعی که همیشه وجود داشته خصوصا با وجود قوه قضاییه اصولگرا