دانه دانه شدن پوست پا و راهکارهایی ساده و کاربردی برای رفع آن

دانه دانه شدن پوست پا و راهکارهایی ساده و کاربردی برای رفع آن

دانه دانه شدن پوست یکی از معضلات پوستی رایج است که اصطلاحاً به آن «پوست توت فرنگی» (Strawberry Skin) می گویند. این مشکل بر اثر محبوس شدن چربی، باکتری ها و سلول های مرده ی پوست درون پوست به وجود می آید و به همین دلیل ظاهری همچون دانه های روی توت فرنگی به پوست می دهد. اگر می خواهید از این مشکل خلاص شوید، به ویژه در تابستان که لباس های بازتری می پوشیم، راهکارهایی خانگی هست که با آن ها می توانید بالاخره این مشکل را حل کنید.

در ادامه چند راهکار ساده برای رفع این مشکل به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- هر روز و به طور کامل پوست خود را مرطوب کنید

یک راه خوب برای برطرف کردن این مشکل، استفاده از کرم مرطوب کننده برای آبرسانی به پوست پا است، چون بیشتر اوقات از رطوبت مورد نیاز خود محروم است. به علاوه، روش ساده و بی دردسری هم هست. این کار کمک می کند بافت پوست ظاهر بهتری پیدا کند و ممکن است جلوی دانه دانه شدن دوباره ی پوست را هم بگیرد.. سعی کنید از کرمی استفاده کنید که ماده ی نگهدارنده ای نداشته باشد، چون کرم های دارای نگهدارنده می توانند باعث سوزش پوست شوند.

۲- موها را در جهت رویش موها تیغ بزنید

شما احتمالاً تیغ را مخالف جهت رویش موها به پای خود می کشید اما اگر تیغ را برعکس بکشید، احتمالاً این کار جلوی حساس شدن پوست تان را خواهد گرفت و خبری هم از آن سوزش بعد از تیغ زدن نخواهد بود. سعی کنید پاهای خود را به جای بالا، به سمت پایین، تیغ بکشید و حین تیغ زدن، مکث های کوتاهی هم داشته باشید؛ با این کار حرکت تیغ روی پوست کوتاه و ملایم می شود. اگر چندان اهل تیغ زدن نیستید، باز هم این شیوه کمک کننده خواهد بود. این روش به جلوگیری از ایجاد موهایی زائد هم کمک می کند.

۳- از پارچه ی خنک یا یخ کمک بگیرید

اگر تجربه ی یخ گذاشتن روی جراحتی را داشته باشید، این روش احتمالاً برایتان آشنا خواهد بود، چون مشابه همان است. تیغ زدن موها که به پایان رسید، یک پارچه ی آغشته به آب خنک روی قسمت مورد نظر بگذارید و چند دقیقه ای آنجا نگهش دارید. این کار می تواند قرمزی پوست و سوزش ناشی از تیغ زدن را برطرف کند. برای این کار می توانید از هر چیزی که در خانه دارید، استفاده کنید. حتی می توانید داخل پارچه یخ بگذارید.

۴- لوسیون های خود را با آلفا هیدروکسی اسیدها ترکیب کنید

این کار به تمیز شدن منافذ پوست و از میان رفتن نقاط سیاه رنگ کمک می کند. لایه برداری پوست اهمیت زیادی دارد. بعد از آن هم باید پوست خود را مرطوب کنید. اما سعی کنید پوست پاها را مالش ندهید. کارکرد اسید این است که لایه ی فوقانی پوست را شل کند، آلودگی های باقیمانده و سلول های مرده ی پوست را از میان ببرد و در نهایت آن را درخشان کند.

۵- از برس خشک استفاده کنید

برس خشک فواید زیادی دارد که یکی از آن ها لایه برداری پوست خشک است. با این کار، منافذ پوست باز می شود و خون به جریان می افتد. این شیوه باعث نرمی و درخشندگی پوست هم می شود و آن را روشن می کند.

توصیه می شود برای جلوگیری از دانه دانه شدن پوست پا، با آب سرد دوش بگیرید، چون آب گرم پوست را می سوزاند. اما اگر دوش آب گرم گرفتید، توصیه می شود بعد از آن از برس خشک استفاده کنید.

۶- به جای تیغ زدن، وکس کنید

بهتر است مدتی تیغ زدن را کنار بگذارید چون این کار فولیکول های مو را مستعد مسدود شدن می کند، به علاوه، ممکن است باعث عفونت هم شود. اما وکس جایگزین خوبی است؛ با پوست مهربان تر است و مجبور نیستید زود به زود انجامش دهید، بنابراین پوست کمتر تحریک و/یا ملتهب می شود.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود