گلایه‌های حمید معصومی نژاد از رُم و صداوسیما؛ از حبس در سلول انفرادی تا دستمزد پایین

گلایه‌های حمید معصومی نژاد از رُم و صداوسیما؛ از حبس در سلول انفرادی تا دستمزد پایین

کمتر کسی است که حمید معصومی نژاد ، خبرنگار صدا و سیمای ایران در کشور ایتالیا، را نشناسد. او ۳۴ سالی می شود که ساکن رم است و کارت اقامت این کشور را دارد اما به گفته خودش، شهروند ایتالیا نیست.

معمولا خبرنگارهای اعزامی صدا و سیما در بخش های مختلف ماموریت های کوتاه مدت یا نهایتا ۴-۵ ساله برای تهیه گزارش در کشورهای خارجی دارند و دوباره به ایران برمی گردند اما حمید معصومی نژاد ۳۴ سال است که در ایتالیا زندگی می کند.

به گفته حمید معصومی نژاد در مصاحبه اخیرش با خبرگزاری پارسینه، او خبرنگار اعزامی نیست و ۳۴ سال پیش برای ادامه تحصیل به ایتالیا و رم آمده است. او ۵ سال خبرنگار خبرگزاری ایرنا در رم بوده و متعاقبا خبرنگار آزاد رسانه ملی و صدا و سیما شده است. و به این دلیل که در کشور ایتالیا کار می کند، زندگی می کند و ساکن این کشور اروپایی شده، فعالیت خبرنگاری خود را ادامه داده است.

 

گلایه از دستمزد پایین!

معصومی نژاد در مورد درآمد خود از حرفه خبرنگاری برای صدا و سیمای ملی ایران گفت که مانند سایر خبرنگاران، حقوق ثابت ندارد و بر اساس تعداد و کیفیت گزارش های ارسالی مقداری پول دریافت می کند.

به گفته او، در حال حاضر، تعداد خبرنگاران آزاد فارسی زبان کمتر از ۱۰ نفر (حدود ۷ الی ۸ نفر) است. این افراد در ضعیف ترین حلقه سازمان صدا و سیما قرار دارند، هیچ قرارداد کاری هم با این سازمان ندارند و کمترین دستمزد را هم می گیرند. در حالی که در بخش برون مرزی، مثلا پرس تی وی، خبرنگارانی که در رم هستند، هفت برابر او برای یک گزارش می گیرند.

معصومی نژاد در ادامه اظهار داشت که حقوق خود را به یورو دریافت می کند اما نسبت به همکاران برون مرزی بسیار کمتر است.

تابعیت ایرانی، زندگی در ایتالیا

حمید معصومی نژاد با این که ۳۴ سال است در ایتالیا زندگی می کند اما همچنان تابعیت ایرانی دارد و فقط کارت اقامت دارد. به گفته او، این کارت برای اتباع خارجی قدیمی که مدت زمان زیادی است در این کشور سکونت دارند هر ۱۰ سال یک بار تمدید می شود. او به دلیل حرفه اش که خبرنگار صدا و سیما است گهگاهی مشکلاتی با پلیس ایتالیا پیدا می کند.

تاسیس دفتر خبرنگاری در رم

حمید معصومی نژاد در شهر رم به خواست خودش دفتری با آرم و لوگوی صدا و سیما ایجاد کرده و ۳۰ سال است که برای صدا و سیمای ایران خبر تهیه می کند. شیوه تهیه محتوای انفرادی و شخصی او با حضور شخص خودش در قاب دوربین در واقع امضای حمید معصومی نژاد محسوب می شود. این شیوه هم اکنون در دنیا ترند شده است.

این خبرنگار گفت برایش مقدور نیست که دستیار و فیلمبردار داشته باشد زیرا ۵ برابر دریافتی اش از صدا و سیما را باید برای دستمزد آنها از جیب بگذارد. علاوه بر این، تصویربردار ایتالیایی از خطوط قرمز صدا و سیما مطلع نیست. معصومی نژاد از ابتدا بر این باور بوده است که خودکفا باشد و کارهایش را خودش انجام دهد تا نیاز به کسی نداشته باشد.

دلیل کم کاری و حضور کمرنگ

حمید معصومی نژاد در مورد کمرنگ شدنش، کم بودن حضورش و ارسال نکردن گزارش و هم چنین خبرهای مبنی بر بازنشسته شدنش گفت:

«به دلیل دستورات معاونت سیاسی صدا و سیما است که کم کار شده ام و مدتی است هیچ گزارشی تهیه نمی کنم.»

او می گوید:

«شاید انصاف نباشد در حق من. که هم قبل از انقلاب اسلامی و هم بعد از انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، خبرنگار بوده ام و در اینجا نام صدا و سیما را یدک می کشم. اینجا زندانی هم بودم ، دو ماه در سلول انفرادی بودم، در حصر خانگی بودم و مشکلات زیادی داشتم. اما هیچ کس با من تماس نگرفت که بگوید شما دیگر خبرنگار ما نیستید.»

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

صدای زهرا چخماقی خبرنگار جنجالی ۲۰:۳۰ نیز از افزایش اجاره بها درآمد!

ندا امین کیست؟ خبرنگار ایرانی که اسرائیل به ظن جاسوسی تصمیم به اخراجش گرفته است

ماجرای دعوای علی کریمی با خانم خبرنگار چیست؟

جریان هدیه جنجالی مدیر عامل جدید شرکت دخانیات به خبرنگاران چه بود؟

چرا انگلیس علی رضوانی خبرنگار صدا و سیما را تحریم کرد؟

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود