اسماعیل شنگله بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون بر اثر ابتلا بر کرونا درگذشت

اسماعیل شنگله بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون بر اثر ابتلا بر کرونا درگذشت

اسماعیل شنگله، کارگردان، بازیگر، مترجم و استاد بازیگری در دانشکده هنرهای دراماتیک، بر اثر ابتلا به کرونا در سن ۸۶ سالگی درگذشت. دختر او لیلا شنگله چند ساعت پیش خبر فوت پدرش را اعللام کرد. او که دیروز با انتشار پستی به همراه تصویری از اسماعیل شنگله که با آنچه در خاطر مخاطبان فیلم ها و سریال هایش مانده است، تفاوت داشت نوشت: «لعنت به کرونا! از همه خواهش می کنم برای پدرم دعا کنید. دعا کنید برای نفسم. دعا کنید سالم برگرده خونه… مراقب باشید این کرونای لعنتی هنوز هست.»اسماعیل شنگله درگذشتلیلا شنگله که خود در فیلم های سینمایی به عنوان چهره‌پرداز، فعالیت می کند، هشت ساعت بعد از پستی که در صفحه اینستاگرامش گذاشته بود، با پست دیگری که بر تصویری سیاه تنها نوشته بود: «پدر رفت»، فوت او را اعلام کرد. اسماعیل شنگله پیش از این به سرطان ریه مبتلا شده بود که پس از سال ها درمان شد. او در سال ۹۵ در مصاحبه ای گفت: «کسالتی داشتم که مربوط به هفت سال پیش است، دچار سرطان ریه شدم. اما الحمدلله بهترم، این روزها در منطقه گیلان زندگی می کنم چون هوای خوبی دارد».اسماعیل شنگله درگذشتآخرین بار که این هنرمند جلوی دوربین رفت، به بازی در سریال «سال‌های ابری» در سال ۹۳ برمی‌گردد. او در طول این مدت، به دلیل بیماری و زندگی خارج از تهران در پروژه دیگری شرکت نکرد، اما چهره آرام و صدای گرم و مهربان او در قاب کارگردان های مشهوری همچون داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی و بسیاری دیگر در خاطرها مانده است.

بیوگرافی اسماعیل شنگله

اسماعیل شنگله درگذشتاسماعیل شنگله متولد ۱۳ خرداد ۱۳۱۵ در شهر تهران است. شنگله در سال ۱۳۳۵ وارد هنرستان هنرپیشکی شد و به تحصیل در این رشته پرداخت. او در ۱۷ سالگی، عضو جامعه باربد شد. او درباره دوران آموزشش در جامعه باربرد گفته بود: « آن سال ها معمول بود که هر کس دوره های آموزشی را در جامعه باربد می گذراند تا مدتی تنها، نقش یک سرباز نیزه در دست را بر عهده می گرفت که نهایتا وقتی پادشاه از جلویش رد می شد، تعظیمی کند. اما برای من مسیر متفاوت تری رقم خورد و توانستم در نقش های بهتری ظاهر شوم.»اسماعیل شنگله درگذشت

اسماعیل شنگله درگذشت

اسماعیل شنگله درگذشتهمزمان با آموزش بازیگری و شروع فعالیت در این زمینه، در بانک ملی استخدام شد. اما مدتی بعد بخاطر بازیگری، کارمندی را کنار گذاشت. او بعد از آموزش بازیگری در هنرستان به استخدام اداره هنرهای دراماتیک درآمد تا اینکه چند سال بعد برای ادامه تحصیل به اتریش رفت و در ۳۳ سالگی فارغ التحصیل رشته کارگردانی شد و به ایران بازگشت. او در سال ۱۳۵۷ با لاله پور غدیری ازدواج کرد. آنها دو دختر به نام لیلا و رعنا و یک پسر به نام رامین دارند.اسماعیل شنگله درگذشتدر کارنامه بازیگری اسماعیل شنگله همکاری با فیلمسازان برجسته ایران دیده می شود. او در «دایره مینا» داریوش مهرجویی، «سام و نرگس» ایرج قادری، «سگ کشی» بهرام بیضایی، «پارتی» سامان مقدم، «آبی» حمید لبخنده، «بانوی کوچک» مهدی صباغ زاده و «گاهی به آسمان نگاه کن» کمال تبریزی بازی کرده است. او در سریال های تلویزیونی و در نقش های متفاوت حتی بیش از فیلم های سینمایی حضور داشته است. اما شاید خاطره انگیز ترین بازی های او در تله تئاترهای بود که با عشق در آنها بازی می کرد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود