پیش بینی هواشناسان برای آب و هوا در سال ۲۰۵۰ در کمتر از دو سال محقق شده است

پیش بینی هواشناسان برای آب و هوا در سال ۲۰۵۰ در کمتر از دو سال محقق شده است

دو سال پیش، هواشناسان در بریتانیا یک آزمایش حیرت انگیز و جالب را انجام دادند تا مشخص شود که آب و هوا در سال ۲۰۵۰ چگونه خواهد بود. بحران آب و هوا و تغییرات اقلیمی در سراسر جهان همه چیز را به هم ریخت و باعث آزار شدید انسان شده، در شرایطی که دما در نیمکره شمالی به شدت و به شکلی بی سابقه افزایش یافته است. از این رو کارشناسان هواشناسی آژانس هواشناسی ملی بریتانیا، مدل هایی آینده نگرانه برای پیش بینی آب و هوا بسازند تا بببیند که حدود سه دهه آینده آب و هوا در جهان چگونه خواهد بود. در واقع کاری که این کارشناسان در تابستان سال ۲۰۲۰ انجام دادند پیش بینی هوا در آینده نبود بلکه نوعی بررسی احتمالات در مورد شرایط آب و هوایی دهه های آینده بود.

پیش بینی برای آب و هوا در سال 2050 در کمتر از دو سال محقق شد

اما اکنون به نظر می رسد که این احتمالات خیلی سریع و ۲۸ سال زودتر از موعد مقرر به حقیقت پیوسته اند. سایمون لی، دانشمند اتمسفرشناسی از دانشگاه کملبیا در نیویورک، به شباهت غیرقابل باور بین دورنمای آب و هوا در سال ۲۰۵۰ و پیش بینی هوای هفته آینده در بریتانیا اشاره کرده است. سایمون در توییتی نوشته است: «امروز، پیش بینی آب و هوا برای سه شنبه شوکه کننده است و تقریباً در اکثر بخش های کشور همان چیزی است که پیش بنی شده بود… چیزی که سه شنبه در راه است نمایی از آینده را به ما نشان می دهد». در ۳۰ سال آینده، پیش بینی این کارشناسان هواشناسی به امری طبیعی و پذیرفته شده تبدیل خواهد شد در هفته اخیر، دمای هوا در بریتانیا ۱۰ تا ۱۵ درجه گرم تر از حالت معمول خواهد بود و ممکن است به ۴۰ درجه سانتیگراد نیز برسد که برای اولین بار در این کشور اتفاق می افتد، همان پیش بینی که هواشناسان مطرح کرده و گفته بودند برای اولین یک موج گرمای داغ از راه خواهد رسید.

پیش بینی برای آب و هوا در سال 2050 در کمتر از دو سال محقق شد

به وضوح به نظر می رسد با یک گرمای رکوردشکن در اروپا و البته بریتانیا مواجه باشیم. بالاترین دمایی که تاکنون در بریتانیا به ثبت رسیده دمای ۳۸.۷ درجه سانتیگراد در سال ۲۰۱۹ در باغ گیاهشناسی کمبریج بوده است. محقق شدن پیش بینی های ۳۰ ساله هواشناسان تنها پس از دو سال از تغییرات شدید اقلیمی بر آب و هوا خبر می دهد. بر اساس گزارش های اخیر، تنها ۵ درصد از مردم بریتانیا سیستم تهویه مطبوع دارند تا بتوانند خود را خنک نگه دارند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود