جزئیات ماجرای درگیری بر سر حجاب در اتوبوسBRT ؛ سپیده رشنو کیست؟

جزئیات ماجرای درگیری بر سر حجاب در اتوبوسBRT ؛ سپیده رشنو کیست؟

چند روزی است که ویدیویی از درگیری بر سر حجاب در یک اتوبوس BRT تهران دست به دست می‌ شود که واکنش های متفاوتی از سوی کاربران شبکه های اجتماعی دریافت کرده، به سوژه داغ این روزها تبدیل شده و البته نام سپیده رشنو را بر سر زبان های انداخته است.

در این ویدیو که ابتدا گفته شد مربوط به یک ماه پیش است (و بعدتر مشخص شد مربوط به شنبه اخیر بوده اس) زنی جوان و چادری دیده می‌ شود که در اتوبوس به زن دیگری درباره حجاب و نوع پوشش تذکر می‌ دهد که این درگیری لفظی منجر به درگیری فیزیکی می‌ شود و در نهایت با بالا گرفتن مشاجره، زن آمر به معروف با فشار زن دیگر و برخی از مسافران مجبور به پیاده شدن از اتوبوس می‌ شود.

ماجرای درگیری بر سر حجاب در اتوبوس BRT؛ فرد تذکرگیرنده که بود؟

با انتشار گسترده این فیلم ۷۳ ثانیه ای در شبکه های اجتماعی، خبرگزاری فارس خبر داد زنی که تذکر حجاب گرفته بود، بازداشت شده است. این خبرگزاری نوشت که این درگیری صبح روز شنبه ۲۵ تیر در اتوبوس بی آر تی اتفاق افتاده و «زن هتاکی که در اتوبوس فحاشی می‌کرد» قبل از غروب همان روز بازداشت شده است.

فارس همچنین زن بازداشت شده را «عضو یک شبکه سازمان یافته کشف حجاب و مرتبط با مسیح علی نژاد» معرفی کرد و نوشت تعداد قابل توجهی از افراد این شبکه شناسایی و دستگیر شده‌اند.

محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی درباره این اتفاق گفت: «شجاعت و شخصیت خانم محجبه در ویدیوی منتشر شده از تذکر حجاب او قابل تحسین است. اگر تذکر‌دهنده دست خانم دیگر را با ناخنش خونی کرده باشد، بدتر از این رفتار و گفتار را به لحاظ اخلاقی، از همان خانم مصدوم در همین فیلم دیده‌ایم.»

ماجرای درگیری بر سر حجاب در اتوبوس BRT؛ فرد تذکرگیرنده که بود؟

سپیده رشنو زنی که در BRT تذکر حجاب گرفت کیست؟

منابع هویت زن تذکرگیرنده در اتوبوس BRT را سپیده رشنو اعلام کرده اند. سپیده رشنو ۲۸ ساله، شاعر، داستان نویس، ویراستار و عکاس هنری است که چند ماهی است مدرسه نویسندگی به راه انداخته است. از او داستانی در کتاب «جنگل آدم ها» که تشکیل شده از هجده داستان از هجده نویسنده در دنیای حیوانات است منتشر شده است.

۲۰ نظر

ورود

  • m.z تیر ۲۸, ۱۴۰۱

    این بیچاره رو گرفتن ، بدبختو به مسیح علی نژاد هم ربط دادن که یه عمر بیچاره ترش کنن تو زندان ، الان باز این دختره … که تذکر داده شبا راحت میخوابه ، بی اونکه به جاییش باشه که زندگی یکنفر رو به سیاهی کشوند سره عقاید ۲۵۰۰ سالش

    • خسته تیر ۲۸, ۱۴۰۱

      *عقاید ۱۴۰۰ ساله

    • مرضیه تیر ۲۹, ۱۴۰۱

      بیچاره؟
      یارو رو فحش داده، انداختتش بیرون جیغ و داد کرده، حجابشم ک ب دررررک
      بعد وایمیسی میگی بیچاره؟ بیچاره اونیه ک از اونجا میندازن بیرون!
      بیچااارههههه!!!

    • به‌دنبال‌حل تیر ۳۱, ۱۴۰۱

      نگران نباش. هر کسی میدونه نتیجه‌ی بی قانونی چیه. قانون رو رعایت نکرده باید دستگیر بشه. خودش عاقبت خودش رو میدونسته

  • حاجی تیر ۲۸, ۱۴۰۱

    خوب به سلامتی نظرات رو هم سانسور می کنید. لابد انتظار داشتین همه از این دختره تعریف کنند. امثال این رو زیاد دیدیم. الکی زور نزنید بزرگش کنید.

  • ناشناس تیر ۲۸, ۱۴۰۱

    این خانم حداقل بخاطره اون فحشهای رکیک وحرفای زشتی که میزد حقشه بره زندان کاری به مسئله حجاب وموضوع دعواشون ندارم ولی خانم محجبه اصلا حرف زشت نزد وبی احترامی نکرد اما اون یکی هرچی از دهنش دراومد گفت اصلا از مردای حاضردر اتوبوس هم خجالت نمیکشید فحش ناموسی میداد!!!! به نظر من اونیکه باید مینداختنش ازاتوبوس بیرون خانم بی حجابه بی ادب بود نه خانم محجبه

    • فرهاد تیر ۲۹, ۱۴۰۱

      دقیقا درسته. کار اون هم به اندازه کار اون خانم که امر به معروف کرد اشتباه بود. حالا دارن براش شخصیت سازی می کنند. نویسنده و شاعر چنین بی ادب و هتاک نوبره واقعا. چند روز دیگه این جوجه مبارز بی چاک دهن هم سر از شبکه های خارجی در میاره و میشه یک چندشی مثل مسیح علینژاد.

    • میترا تیر ۳۰, ۱۴۰۱

      حتی این خانم ریحانه از محجبه ها هم کتک خورد!
      سپیده رشنو عقب اتوبوس اگه کشف حجاب هم کرده باشه دیده نمیشه کلا به قدری شلوغه اتوبوس

  • مملی تیر ۲۹, ۱۴۰۱

    تو اتوبوس خیلی گرمه هوا ، کولر هم ندارن ، خدایی از مهد اسلام تو عربستان هم گرم تر هستیم و قوانینشونو اجرا میکنیم ، سازمان ناسا اعلام کرده ایران گرم ترین کشور زمینه ، یکم امکانات بدین به مردم تا اعصابشون خراب نشه دیگه وجدانا ، جدا از بحث سیاست گرما زیاد هوا ادم رو زود از گوره در میبره و عصبانی میکنه ، این واسه بحث دعواش ، واسه بحث حجاب نظرم اینه که حق به حق دار میرسه روزی ، کسی که حق دیگران رو میگیره خدا ازش نمیگدره

  • Lina تیر ۲۹, ۱۴۰۱

    Moteasefam baraye un afradi ke hichi nemigan az in hame fahashi
    Va be eshtebah un khamoome mohajabe ro andakhtan biroon

  • ناشناس تیر ۳۰, ۱۴۰۱

    فقط یه چیزی شنیدیم میگیم بدالان که فیلماش درومده چه کارهایی برای مردم انجام داده جاده ریل قطاروخیلی کارای دیگه جلوزورگوایستاده بودزمان شاه بی حجاب وباحجاب کنارهم بودن به هم توهین نمیکردن برای نظرهم ارزش قائل بودن ولی الان رفتارای بدیکسری باحجاب وگشت ارشاد باعث شده مردم دین زده بشن کجای دین وقرآن اومده توهین کنی مهمترین توصیه اخلاق خوبه که نیست متاسفانه یکسری آدمهای عقده ای شورشودرآوردن من خودم محجبه هستم ولی اینطوررفتارای زشت یکسری رونمیپسندم چون باعث میشه ازخداهم دوربشن ایشون میگه فیلم میگیرم برای سپاه داره تحدیدمیکنه بعداون خانوم که فحش دادشدبده ورابطه بامسیح یه جوونوبه خاطرموعمرشومیگیریم تحمت میزنیم بازی کثیف سیاست وبه کارمیبریم وصلش میکنیم به فسادبعددم ازخداوحجاب وپیغمبرمیزنیم کجاخداگفته اینکاراروبکنیدبعدبهشتی میشیدعمرجوونومیگیریدنظرم میدیدسرتونم راحت میزاریدروبالش وای به حالمون بااین افکارها

  • دقیق تیر ۳۰, ۱۴۰۱

    انقلابیون شاکی بودن ک مقام انسان اونقدر بالاست که کسی نباید به انسان تذکر بده! چه برسه بابت حرفها و عقایدش بازداشت بشه. شعار آزادی اوایل انقلاب ازینجا میومد. …. هم قرار بود مردم رو به جایی برسونه که منزلت انسانها حفظ بشه و قرار بود به اونچه که حکومت قبلی آورده بود، دلخوش نباشیم….
    الان اینجاییم.
    آویختن پارچه شده حفظ ارزش،
    ارزشهای دین شده کنترل لباس یکی دیگه،
    درحالیکه تحت دستورات دین یادگرفته بودیم حق نداریم به دیگری نگاه کنیم، چه هر دو زن باشیم، یا هردو مرد، و اگه وضعیت نامطلوبی دیدیم عفت نظر داشته باشیم.
    و اینجا حمله کردن به حریم شخصی سایرین شده حفظ دین!
    از معصومین یاد گرفته بودیم وقتی میخواین کسی رو دعوت به کار درست کنین، با انجام عمل درست مدل درست رو معرفی کنین و حق ندارین به نام دین ذره ای تندی داشته باشین به هیچ فرد و هیچ روشی که این خودش عین منکره.
    و حالابه زشت ترین روشها، اجبار میشه تا فردی به عملی اقدام کنه که هیچ اصل و اساسی در دین نداره، مگر آیه ای خطاب به همسران پیامبر… گویا همه زنان مسلمان همسران پیامبرند!!
    و همه ناشی میشه از درک و شناخت کاملا اشتباه و برداشتهای شخصی و منحرف شده نسبت به دینی که برترین دینهاست، ولی به رفتار پیروانش حقیر و ناچیز شده…
    وقتی فهمی از “امربالمعروف” تو قران نیست و تفاوتش با امر به معروف من درآوردی رو نمیشناسن میشه این فسادی که میبینیم.
    مشخصا روزیاتو جسارت درج این نظر رو نداره، دستکم بین خودتون ببینید چقدر این اشتباه از یه دستور ساده دین وجود داره.

  • وحید تیر ۳۰, ۱۴۰۱

    خوب نظراتو سانسور میکنید،کی روگول میزنید،ملت ایران که میدونن،همین کافیه،خداشاهده میدونستم ربطش میدن به عناصرخارجی.بعدش توحجابتو رعایت کن،چه کارداری به حجاب دیگران.ازاسلام فقط ظاهرش مانده باطنش که کلا مفقودالاثرشده،

  • محمد تیر ۳۰, ۱۴۰۱

    نه رفتار خانم محجبه مورد تایید است و نه رفتار خانم معترض.
    خانم محجبه اگر قصد دارد اسلام را ترویج کند با حجاب خوب خودش و با رفتار خوبش می‌تواند چنین کند، نه با تهدید به انتشار فیلم خانم‌های بدحجاب به نهادهای حکومتی.
    رفتار خانم معترض هم تا حد زیادی احتمالاََ به دلیل ترسیدن بوده، هرچند که می‌توانست کمتر فحش بدهد.
    البته اینها تفسیر کسی است چون من که در آنجا نبوده. درست رفتار کردن سخت است.
    امیدوارم خود مردم در بازی‌ای که دو سر باخت است شرکت نکنند و احترام همدیگر را حفظ کنند.

  • حقگو تیر ۳۰, ۱۴۰۱

    نظر من اینه که هیچکس حق ندارد به کسی تذکر بده جزا اینکه قصد صدمه زدن به خودش یا به کسی دیگه بطور فیزیکی داشته باشه یا اینکه اقدام به قتل و خون ریزی یا اشاعه مواد مخدر یا فحشای محرز داشته باشه یا سرقت و غیره. در حالیکه زن و دخترهای ما همگی نجیب و دارای پوشش مناسب هستن و چادر دلیل نجابت و پوشش کامل نیست و موی سر خانمها دلیل فاسد بود و فحشا نیست. هر که خدا داره و وجدان داره و عقل داره. ضمن اینکه تمام کشورهای اسلامی آزادند و فقط ما و گروه و طایفه طالبان در افغانستان شدیم کاسه از آش داغ تر …. !!!؟!!!؟

    • حقگو تر تیر ۳۱, ۱۴۰۱

      اسلام را باید کامل پذیرفت. و یکی از واجبات اسلام حجاب است. ما به دیگر کشورها کاری نداریم.

      • رسوا کننده ی دروغگویان مرداد ۷, ۱۴۰۱

        اولا که بایدی برای پذیرش اسلام (حتی از سمت خدا) وجود ندارد و میلیونها نفر از نسل جدید هیچ اعتقادی به اسلام ندارند و هیچ راهی برای ابراز عقیده واقعی شان ندارند. دوما که در اسلام هیچ دستوری مبنی بر اجبار حجاب به غیر مسلمانان و یا تعزیر مسلمانان بی حجاب وجود نداره. همچنین در حکومت پیامبر (ص) و امیر مومنان (ع) هرگز برخورد انتظامی/ تعزیر بدحجابان مسلمان و غیر مسلمان وجود نداشته.