کنکور ۱۴۰۲ چگونه برگزار خواهد شد؟

کنکور ۱۴۰۲ چگونه برگزار خواهد شد؟

سرانجام پس از کشمکش‌های بسیار تصمیم نهایی برای برگزاری کنکور ۱۴۰۲ با چهار تغییر مهم شامل حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروه ها و برگزاری دو بار در سال اجرایی می شود.

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که با اما و اگرهای بسیاری مواجه بود، بالاخره ابلاغ شد. البته در روزهای اخیر اظهارات متفاوتی از سوی مسئولان درباره اجرایی شدن این مصوبه در سال ۱۴۰۲ مطرح شده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات کنکور ۱۴۰۲ قانون است و طبق تاریخ تصویب نیز ما به عنوان مجری برگزاری کنکور، موظف هستیم آن را اجرا کنیم.»

کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

دکتر عبدالرسول پورعباس در ادامه گفت: «در سازمان سنجش در حال نگارش آئین نامه اجرایی کنکور ۱۴۰۲ هستیم و پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش اطلاع رسانی می‌شود. آئین نامه اجرایی پس از نهایی شدن و تصویب در مراجع ذیربط هر چه زودتر به اطلاع داوطلبان می‌رسد و تلاش می‌کنیم در مدت کوتاهی آن را به تصویب نهایی برسانیم.»

او اضافه کرد: «کلیات تغییرات کنکور ۱۴۰۲ پیش از این هم به اطلاع داوطلبان رسیده است و چهار تغییر مهم در کنکور ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود. حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروه ها و برگزاری دو بار در سال در کنکور ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود. با حذف زیرگروه‌ها یک نمره کلی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود.»

کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲

در کنکور ۱۴٠۲، ۴٠ درصد سابقه تحصیلی و ۶۰ درصد آزمون اختصاصی ملاک قرار خواهد گرفت. دروس عمومی بیشتر در بخش تشریحی و سوابق تحصیلی اثرگذار است و آزمون اختصاصی صرفا از دروس تخصصی خواهد بود.

به این ترتیب دروس عمومی از کنکور حذف خواهد شد و به سوابق تحصیلی منتقل خواهد شد و این تغییر در طول سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ اعمال می‌شود. آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی ۵ گروه آموزشی است که دوبار در سال برگزار می‌شود و دو سال نیز اعتبار خواهد داشت، ضمن اینکه بودجه بندی آزمون اختصاصی هم تغییر خواهد کرد.

کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

تاثیر قطعی سابقه تحصیلی

در کنکور سال ۱۴۰۲ قید شده است که نمره کنکور تحت تأثیر سوابق تحصیلی بالا یا پایین می‌رود. سوابق تحصیلی و نمره آزمون، نمره کل کنکور را می‌سازد یعنی اگر سوابق تحصیلی خوب باشد با نمره کنکور تجمیع می‌شود و اثر قطعی دارد و بالا می‌رود اما اگر سوابق تحصیلی خوب نباشد، نمره کل پایین می‌آید. پس شانس قبولی داوطلب هم کمتر یا بیشتر می‌شود.

پذیرش دانشجو به دو شکل خواهد بود. یک پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است که با معدل داوطلب پذیرش صورت می‌گیرد و دیگری پذیرش بر اساس آزمون و سوابق تحصیلی استاندارد که از سال ۱۴۰۲ شروع می‌شود.

این پذیرش بر مبنای ۴۰ درصد سابقه تحصیلی سال دوازهم بر مبنای ۱۰ درسی که به شکل استاندارد کشوری آزمون آن برگزار می‌شود و ضرایب خاص خود را دارد و ۶۰ درصد نمره کنکور هم به نمره آزمون سراسری اختصاص دارد.

حذف زیرگروه ها

در کنکور سال ۱۴۰۲ زیرگروه‌ها حذف می‌شود، افراد بر مبنای یک نمره انتخاب رشته می‌کنند و بودجه بندی و وزن دهی تمامی دروس کنکور در حوزه تخصصی و تمامی دروس آموزش و پرورش عوض می‌شود.

کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

دو بار کنکور در سال چه زمان‌ هایی برگزار می‌شود؟

هر داوطلب می‌تواند دو نوبت در آزمون تخصصی شرکت کند. به طور طبیعی نمره‌ای که از آزمون می‌گیرد با نمره سوابق تحصیلی ترکیب می‌شود، نمره کل ساخته می‌شود، آن نمره کل ملاک پذیرش است و نمره بالاتر مورد قبول است. آزمون‌های دوبار در سال یکی قبل از عید و یکی بعد از عید برگزار می‌شود.

سردرگمی داوطلبان

مصوبه کنکوری جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی اگرچه در لحظات آخر ابلاغ شد اما نگرانی داوطلبان همچنان پابرجاست چرا که به زعم آنها وقتی تصمیم گیری درباره تغییرات با این حجم از تعارض و ابهام همراه است، چگونه می‌توان برای اجرا و برگزاری آن استرس و دغدغه‌ای نداشت.

در حال حاضر زمان برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ مشخص نیست و داوطلبان هنوز هم نمی‌دانند در صورت حذف دروس عمومی و تغییر ضرایب و گروه‌های آزمایشی چگونه باید درس بخوانند و خود را برای کنکور آماده کنند. ضمن اینکه تصمیمات با این درجه از اهمیت که مستقیم با سرنوشت داوطلبان کنکور گره خورده نباید با تناقض گویی مسئولان، اعلام شتابزده، بی برنامه و ناگهانی و پر از ابهام همراه باشد.

کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

دلیل تغییرات کنکور ۱۴۰۲ چیست و چه کسانی در این امر دخیل بودند؟

سال گذشته اعلام شده بود که ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با استفاده از نتایج مطالعات انجام‌شده، گردآوری نظرات آحاد مختلف ذی‌نفعان از جمله معلمان آموزش و پرورش، مدیران مدارس، اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، کارشناسان مستقل، اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها و گروه‌های مستقل دانشجویی و دانشگاهی، بخشی از این سیاست‌ها را تدوین کرده است.

این نهاد دلایل مختلفی برای این تغییرات اعلام کرده بود که از جمله مهمترین آن نادیده گرفته شدن بسیاری از جنبه‌ها نظیر سطوح یادگیری در مدارس (اعم از به‌یاد سپردن، فهمیدن و به‌کارگیری مطالب) به دلیل اضطراب کنکور و ایجاد نگرانی‌های فراوان در بین خانواده‌ها برای قبولی فرزندان‌شان بود.

تغییرات جدید برگزاری کنکور سراسری در قالب فتوکامنت زیر قابل مشاهده است:

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود