تاثیر متاهل بودن و داشتن فرزند در نمره نهایی آزمون کتبی استخدام چقدر است؟

تاثیر متاهل بودن و داشتن فرزند در نمره نهایی آزمون کتبی استخدام چقدر است؟

حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش کشور توضیحاتی در مورد تاثیر ۲ درصد امتیاز تاهل و دارابودن فرزند در آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی و آموزش و پرورش ارائه کرده است. بعد از انتشار کارنامه آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی و آموزش و پرورش ابهاماتی برای برخی از داوطلبان در خصوص تاثیر ۲ درصد امتیاز تاهل و دارابودن فرزند در نتیجه آزمون ایجاد شده بود و برخی فکر می‌کردند به جای ۲ درصد امتیاز، ۲ نمره به نمره نهایی داوطلبان متاهل اضافه شده است که براساس توضیحات مروتی چنین نیست.

تاثیر متاهل بودن و داشتن فرزند در نمره نهایی آزمون کتبی استخدام چقدر است؟

وی در مورد تاثیر متاهل بودن و داشتن فرزند در نمره نهایی داوطلبان آزمون فراگیر دستگاه های اجرایی و آموزش و پرورش می گوید:

نمره آزمون استخدام حداکثر ۱۰ هزار است و امتیاز مربوط به تاهل و قانون جوانی جمعیت نیز هزار نمره در کل به داوطلب مشمول اضافه می‌کند. حالا این نمره چطور اضافه و محاسبه می‌شود؟ ۲۰۰ نمره به ازای تاهل و ۲۰۰ نمره به ازای هر فرزند به نمره داوطلب مشمول این شرایط اضافه می‌کند البته این قانون برای مناطقی است که رشد جمعیت آن‌ها بیش از ۲.۵ درصد نباشد، بنابراین اگر کسی چهار فرزند داشته باشد، با احتساب تاهل، هزار نمره به هر نمره‌ای که گرفته باشد اضافه می‌شود و این مسئله هیچ ربطی به نمره مکتسبه داوطلب ندارد و فرد پس از احتساب این اعداد، در تراز مربوط به خودش قرار می‌گیرد.

فرض کنید فردی متاهل و بدون فرزند است و در این حالت به ازای تاهل ۲۰۰ نمره به نمره‌ای که در آزمون کتبی کسب کرده اضافه می‌شود. در این مثال فرضا اگر نمره آزمون کتبی فرد ۳۸.۵۲ باشد بعد از کسب آن ۲۰۰ نمره به خاطر تاهل، نمره کل نهایی اول او به ۴۰.۵۲ تبدیل می‌شود، یعنی نمره اول که ۳۸.۵۲ بود را اگر به ۱۰ هزار ببریم می‌شود ۳۸۵۲ و اگر ۲۰۰ امتیاز تاهل این فرد روی ۳۸۵۲ اضافه شود، به عدد نهایی ۴۰۵۲ یا همان ۴۰.۵۲ که در کارنامه فرد ذکر شده می‌رسیم. البته این نکته را نیز اضافه می‌کنم که به ازای هر یک فرزند ۲۰۰ امتیاز به فرد داده می‌شود، اما حداکثر امتیاز هزار است و اگر فرد فرزندان بیشتری داشته باشد در این امتیاز تغییری ایجاد نمی‌شود.

تاثیر متاهل بودن و داشتن فرزند در نمره نهایی آزمون کتبی استخدام چقدر است؟

همچنین در در ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده است:

کلیه دستگاه‌های دولتی موظف هستند در به کارگیری، جذب و استخدام به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند دو درصد (۲٪) مجموعا حداکثر تا ده درصد (۱۰٪) به امتیاز هر فرد اضافه کنند.

در صفحه پنجم دفترچه استخدامی دستگاه‌های دولتی نیز این قانون بدین صورت مطرح شده است:

به ازای تاهل و نیز هر فرزند دو (۲) درصد، مجموعاً حداکثر تا ده (۱۰) درصد به امتیاز مکتسبه آزمون کتبی داوطلب اضافه می‌شود.

تذکر: امتیازات مطروحه در بند فوق الذکر، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند وی، بالای ۲.۵ درصد نباشد.

مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اعلام رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری امتحان مشترک است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود