قبولی عجیب ایرانی ها در آزمون ورودی دانشگاه ایتالیا؛ پای تقلب در میان است؟

قبولی عجیب ایرانی ها در آزمون ورودی دانشگاه ایتالیا؛ پای تقلب در میان است؟

نتایج آزمون ورودی دانشگاهی در ایتالیا نشان می دهد نه تنها عمده ی پذیرفته شدگان این آزمون ایرانی هستند بلکه رتبه های برتر آزمون هم به داوطلبان ایرانی تعلق دارد و آن ها تمامی دروس خود را ۱۰۰ درصد زده اند. این موضوع شائبه ی وقوع تقلب در این آزمون را ایجاد کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده در وبسایت دانشگاه تورورگاتا که در شهر رم پایتخت ایتالیا واقع شده، دانشجویان ایرانی حضور چشمگیری در میان قبول‌ شدگان و نفرات دعوت شده به مصاحبه ی این دانشگاه برای تحصیل در رشته داروسازی در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ داشته‌ اند.

نتایج اعلامی از سوی دانشگاه رم همچنین نشان می‌ دهد ۱۶ نفر برتر آزمون ورودی دانشکده داروسازی این دانشگاه همگی ایرانی هستند و همه ی آن ها تمامی دروس را ۱۰۰ درصد زده‌ اند. این متقاضیان برای ۸۰ کرسی دانشگاهی در رقابت بودند.

اعلام نتایج آزمون ورودی رشته ی داروسازی این دانشگاه با واکنش‌ های زیادی در شبکه‌ های اجتماعی مواجه شده و عده‌ ای احتمال تقلب و لو رفتن سؤالات این آزمون را مطرح کرده اند.

طبق فهرست منتشر شده در وبسایت این دانشگاه، از میان ۳۱۸ فرد متقاضی که با موفقیت حد نصاب امتحان ورودی و حضور در مصاحبه و تحصیل در رشته داروسازی دانشگاه تورورگاتا برای سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ را به دست آورده‌ اند، ۲۳۶ نفر (۷۵ درصد) ایرانی هستند.

ادعا و بررسی‌ های برخی رسانه‌ ها در ایران در خصوص علت حضور چشمگیر ایرانی ها در میان پذیرفته‌ شدگان دانشگاه تورورگاتا نشان می‌ دهد گروهی در ایران با دریافت مبالغ مختلف به جای داوطلبان در آزمون داروسازی این دانشگاه شرکت کرده‌ اند تا با گرفتن نمره برتر واسطه ی حضور آن ها در این دانشگاه شوند.

دریافت بورسیه ی سالانه ی ۶ هزار یورویی در کنار ساده‌ تر بودن دریافت پذیرش، از مهم‌ ترین انگیزه‌ های متقاضیان برای متوسل شدن به چنین اقدامی بوده است.

البته این تقلب‌ ها محدود به شرکت در آزمون و گرفتن پذیرش در دانشگاه‌ های ایتالیا نیست. برخی افراد با فعالیت در برخی پلتفرم‌ های تبلیغاتی و با دریافت هزینه ی حداقل هزار یورویی حاضر هستند به جای داوطلب در هر آزمونی شرکت کنند.

داوطلبان صوری در تمامی رشته‌ های تحصیلی در ازای دریافت مبالغ مختلفی این خدمات را ارائه می دهند و به‌ دلیل آسان تر بودن آزمون‌ های کشور ایتالیا، این فروشگاه‌ ها به‌طور مشخص روی ایتالیا بیشتر مانور می‌ دهند.

همچنین بررسی آمار پذیرفته‌ شدگان و نفرات دعوت شده به مصاحبه‌ در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ دانشگاه تورورگاتا نشان می‌ دهد ایرانی‌ ها حضور چشمگیری در این آزمون‌ ها دارند و بنابراین دامنه ی فعالیت گروه‌ های سودجو در فعالیت‌ های غیرمجاز ارسال دانشجو نیز گسترده‌ تر شده است.

بر اساس فهرست منتشر شده از نفرات دعوت شده به مصاحبه و پذیرفته‌ شدگان برای مصاحبه و تحصیل در رشته داروسازی در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ این دانشگاه، از ۴۸ دانشجوی قبول شده در مصاحبه در ماه جولای، ۲۳ نفر (معادل ۴۸ درصد) ایرانی بودند.

طبق نتایج سال تحصیلی ۲۰۲۱، متقاضیان ایرانی حضور چشمگیری در میان برگزیدگان و نفرات دعوت شدن به مصاحبه‌ برای تحصیل در این دانشگاه داشته‌ اند و با وجود تکرار مجدد این رویه، مسئولین این دانشگاه تحقیقات جامعی در مورد علت وقوع و تکرار این اتفاق انجام نداده‌ اند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • پیشرو تیر ۳۰, ۱۴۰۱

    تو سوئد که گندش در امده بود. ۲ سال پیش. گروه هاشون لو میره. میفهمن ۱۰ ساله دارن تقلب میکنن. اکثرشونم ایرانیا بودن
    همه شک کرده بودن چرا ایرانیا اینقدر تو رشته های پزشکی وکالت دندونپزشکی داروسازی مهندسی قبول میشدن. بعد دیدن چندتا باند هستن.