صحبت های جنجالی وحید یامین پور درباره حجاب + ویدئو

صحبت های جنجالی وحید یامین پور درباره حجاب + ویدئو

همزمان با بالا گرفتن بحث ها درباره ی موضوع حجاب در کشور، ویدئویی از صحبت های قدیمی وحید یامین پور در این باره در فضای مجازی منتشر شده است.

وحید یامین پور، مجری سابق صدا و سیما و معاون فعلی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، در این ویدئو می گوید:

برای رهبران نظام جمهوری روشن است که اباحه گری در حوزه ی اخلاقیات به معنای پایان یافتن انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. یعنی اینطور نیست که شهروندان نظام جمهوری اسلامی بعد از اینکه دیدند نظام جمهوری اسلامی نسبت به مسائل اخلاقی و جنسی تلورانس دارد، بگویند پس این نظامی است که ما با آن ادامه خواهیم داد. منتقل می شوند به مرحله ی بعد. می گویند پس دیگر اورجینال سکولار شوید.

این نکته به لحاظ نظری بود. به لحاظ عملی، باز هم نظام جمهوری اسلامی نفع خود را در این نمی بیند که اصطلاحاً وا دهد. چون نظام جمهوری اسلامی می بیند که لوکوموتیو قطاری که سوار آن است، یک حلقه ی سخت وفاداران است که اتفاقاً برای همین طرفدار نظام جمهوری اسلامی هستند. اگر نظام جمهوری اسلامی از چند تا اصل کوتاه بیاید، آن حلقه ی وفاداران اولین گروهی هستند که از قطار جمهوری اسلامی پیاده می شوند.

وقتی نظارت و اعمال قدرت را بردارید، یعنی از اخلاق حمایت کیفری نکنید و مواضع رسمی تان را هم تغییر دهید، اگر روسری را آزاد کنید، به برداشتن روسری اکتفا نمی کنند. الان روسری را به چوب می زنند و روی بلندی می ایستند، فردا شورت شان را به چوب می زنند و می ایستند رو بلندی. چون پروژه ی امپریالیسم همین است. نکته اش همین است.

مردم به مقوله ی حجاب و مسائل جنسی ساده نگاه نکنند، به مثابه امری که دارد آزادی هایمان را محدود می کند. به آن ها بگوییم وقتی به این مقوله فکر می کنند، باید به این متغیرها و عوامل تأثیرگذار فکر کنند.

این صحبت های یامین پور، واکنش فاطمه راکعی، رئیس کمیته زنان خانه احزاب ایران را به دنبال داشته است.

راکعی در گفتگویی درباره ی موضوع گشت ارشاد در ایران اظهار داشت:

اصل این صحبت درست است، اما عملاً این ایده درست، اجرا نشد و گشت‌ های ارشاد با نهایت خشونت در حال بازی با اعصاب مردم هستند. حتی زنان محجبه جامعه نیز نسبت به این رویکرد معترض هستند. متأسفانه با این رفتارهای عجیب که وجدان عمومی جامعه را جریحه‌ دار ساخته، هیچ دستاوردی متوجه دولت نخواهد شد.

از سوی دیگر یکی از مدیران دولتی در سطح معاون وزیر، عباراتی را به زبان می‌ آورند که توهین محض است. مگر آقای یامین‌ پور، مادر، خواهر و همسر ندارد که اعلام می‌ کند، بعد از روسری نوبت به … می‌ رسد؟ در بسیاری از کشورهای اسلامی که حجاب اجباری وجود ندارد، جامعه خود نقطه ثقل خودش را می‌ یابد و بر اساس آن عمل می‌ کند. این آقا نگران شرف زن ایرانی نباشد، نگران همه ی سوء مدیریت‌ هایی باشد که در زمینه ی فعالیت‌ های وزارتخانه ی متبوعش وجود دارد و فسادهایی که جریان دارد. اختلاس‌ های میلیاردی در این کشور انجام می‌ شود و بعد این دوستان به دنبال چند تار موی دختران هستند.

امروز بسیاری از جوانان به دلیل اجبار است که با اصل حجاب مخالفت می‌ کنند. این رفتارها واکنشی است و نوعی اعتراض در بطن آن نهفته است که مسئولان توجهی به آن نمی‌ کنند. مگر در سال‌ های قبل از انقلاب اجباری وجود داشت که طیف وسیعی از زنان ایرانی حجاب داشتند. نسل من اگر حجاب را انتخاب کرد نه با اجبار که از طریق آگاهی بود.

وحید یامین پور خود نیز دیروز در پستی اینستاگرامی با انتشار ویدئویی از صحبت های رهبری به موضوع حجاب پرداخت.

او در این پست نوشته است:

در اینجا با کسی که مخالف گشت ارشاد باشد به عنوان یک اقدام که گاهی با اشتباهاتش ما را رنجیده خاطر می‌کند، بحثی ندارم. حق آنهاست که منتقد یا مخالف باشند کمااینکه من هم انتقاداتی دارم.

اما به آن کسانیکه می‌گویند ما مومن و انقلابی‌ هستیم اما مخالف الزامی بودن حجاب هستیم، توصیه میکنم به اختلاف تحلیل شان با رهبر انقلاب فکر کنند.

نمی‌خواهم بگویم حق ندارند متفاوت از رهبری فکر کنند، اما دست کم به این چند جمله خوب بیندیشند. تاکید بر حجاب، فقط تاکید بر یک واجب شرعی نیست، که واجبات بزرگتر از حجاب بسیارند. همان‌طور که گناهان بزرگتر از بی‌حجابی هم بسیارند. اما مساله را اینطور ببینید، تمرکز دشمن بر این مساله و اینهمه هزینه کردن بر ترویج بی‌بندوباری در پوشش، نشان می‌دهد این موضوع فراتر از یک واجب، گذرگاه عبور لشکر ایران ستیزان برای اشغال فرهنگی و تمدنی ماست.

رهبر انقلاب: چیزی که بنده را حساس می‌کند این است که گاهی خواص بحث حجاب اجباری را مطرح می‌کنند. عده‌ای نادانسته خطی را دنبال می‌کنند که دشمن با آن‌همه تلاش نتوانست.

عکس جنجالی از پشت صحنه مصاحبه وزیر ارتباطات با تلویزیون روسیه

همچنین انتشار تصویری از پشت صحنه ی مصاحبه ی عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با یکی از شبکه های تلویزیونی روسیه در سفارت ایران در مسکو که از تفاوت فاحش پوشش خبرنگاران زن روس در مقابل و پشت دوربین حکایت دارد، واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشته است.

تصاویر منتشر شده از محل مصاحبه ی تلویزیونی زارع پور که به روسیه سفر کرده است، نشان می دهد خبرنگار مصاحبه کننده با حجاب مقابل دوربین حاضر شده اما در پشت دوربین زنی بدون پوشاندن موها و با پای برهنه رو به روی وزیر نشسته است.

بیشتر بخوانید:

وحید یامین پور: دختران مقصر بالا رفتن سن ازدواج هستند نه مشکلات اقتصادی

ماجرای جلسه جنجالی وحید یامین پور با اینفلوئنسرهای اینستاگرامی چیست؟

دیجیاتو
۱۱ نظر

ورود

  • حمیدرضا مرداد ۱, ۱۴۰۱

    حرف هاس صد در صد درست بود

    • بماند... مرداد ۱, ۱۴۰۱

      یکی حرف شما درسته، یکی ایشون :)))

      • امیرحسین مرداد ۱, ۱۴۰۱

        حرف های بعدی شما را من همینجوری تایید می کنم درسته.
        اتفاقا حرف های این آقا خیلی منطقی بود.
        چون چند وقت پیش یه خبری دیدم که نوشته بود:
        پس از اینکه زنان محجبه با بورکینی به استخر رفتند؛
        استخر تعطیل شد (# آزادی پوشش????) و شهروندان فوق غیور و روشن فکر فرانسوی تصمیم گرفتند تماما برهنه برن بیرون تا دیگه از این اتفاق ها نیفته!

        • خسته مرداد ۲, ۱۴۰۱

          از همون “بورکینی” سطح سواد تو و منبع خبری ت رو میشه فهمید

          • محسنی مرداد ۲, ۱۴۰۱

            نظراتت هم مثل خودت و مغزت خسته اند. کاری ندارم طرف چی گفته (با نتیجه گیریش هم موافق نیستم) ولی اگر نمی دونی “بورکینی” چیه امیدوارم حداقل گوگل کردن رو بلد باشی. کلا از نظراتت معلومه که زیاد احساس همه چیز دانی می کنی.
            https://en.wikipedia.org/wiki/Burkini

          • امیر مرداد ۲, ۱۴۰۱

            بی سواد. ایشون مایو اسلامی رو گفته. نه اون چیز مزخرفی که توی ذهن توعه.

    • خسته مرداد ۱, ۱۴۰۱

      فقط یه چیز این وسط درسته اونم کار ساقی شما دوتاست

  • خندان مرداد ۱, ۱۴۰۱

    در مورد تحلیلش از ارتباط نظام با حلقه وفاداران بهش کاملا درست گفته. علت اینکه هر وقت وضع نظام از لحاظ پایگاه اجتماعی درخطر بوده روی آورده به سختگیری هایی مثل حجاب و … هم همینه. الان امیدی که نظام برای بقای خودش داره همین گروههای اجتماعی هستند که تصور می کنند تنها با تداوم این نظام ارزشهای عقیدتی شون حفظ میشه و علیرغم فشار اقتصادی ای که اونها هم مثل سایر اقشار مردم تحمل می کنند ولی وقتی اقداماتی که نظام در راستای عقاید اونها انجام میده رو می بینند بازهم به حمایتشون ادامه میدن. فایده دیگه این اقدامات، رو در رو قرار گرفتن اقشار مختلف مردم با یکدیگر هست که باعث منحرف شدن توجه شون از ریشه های اصلی مشکلات کشور میشه. یک فایده دیگه این اقدامات برای نظام هم اینه که می تونند در آینده با روی کار آوردن یک فرد مثلا اهل تسامح و تساهل در مردم توهم بهتر شدن اوضاع و پیشرفت رو ایجاد کنند.
    کاش مردم به جای نوک بینی شون یکم چشمهاشون رو بیشتر باز می کردند تا اینقدر راحت خواسته هاشون رو به حذف گشت ارشاد و کم شدن حساسیت به حجاب و … تقلیل ندن. چندبار تا به حال با همین سناریوها فریب خوردیم و چندبار دیگه قراره فریب بخوریم؟

  • حمیدرضا مرداد ۱, ۱۴۰۱

    بالاخره یه نفر پیدا شد اصل قضیه رو شفاف گفت، کسی میتونه جواب بده؟ نه. فقط میتونن مسخره کنن، ولی جوابی برای حرف‌هاش ندارن، چون کاملا منطقی و درست صحبت کرد

  • مالک اشتر مرداد ۱, ۱۴۰۱

    وحید یامین پور یهودی است.

    • خسته مرداد ۲, ۱۴۰۱

      با یهودی ها مشکلی داری؟