توقیف سریال جیران یا عدم پخش؟ شاکی خصوصی جلوی پخش را گرفت

توقیف سریال جیران یا عدم پخش؟ شاکی خصوصی جلوی پخش را گرفت

علت پخش نشدن سریال جیران چیست؟ چرا سریال جیران پخش نمی شود؟ علت توقف سریال جیران چیست؟ چرا پخش سریال جیران متوقف شد؟ اگر طرفدار سریال جیران هستید بدون شک در هفته های اخیر بارها سوالاتی مشابه از خود یا دیگران پرسیده اید. قسمت جدید سریال جیران (قسمت ۲۴) که قرار بود طبق روال همیشه جمعه صبح منتشر شود پخش نشد. به نظر می رسد حالا حالاها بینندگان پر و پا قرص این سریال باید در انتظار دیدن اتفاقات قسمت جدید بمانند. گفته ها حاکی از آن است که وجود یک شاکی خصوصی علت عدم پخش آن است.

روابط عمومی فیلیمو اعلام کرد به دلیل اختلاف کارگردان و تهیه کننده سریال «آهوی من مارال» با تهیه کننده و کارگردان سریال «جیران»، پخش این سریال به طور موقت متوقف شده است.

پلت فرم فیلیمو هم که بستر پخش این سریال محسوب می شود باید تابع دستور قضایی باشد. تا زمانی که اختلاف طرفین دعوا حل شود و فیلیمو بتواند جیران را برای علاقمندان به این سریال پخش کند باید صبر کرد.

علت پخش نشدن سریال جیران چیست؟ چرا سریال جیران پخش نمی شود؟ علت توقف سریال جیران چیست؟ چرا پخش سریال جیران متوقف شد؟

داستان و بازیگران اصلی سریال جیران

سریال جیران یک سریال عاشقانه‌ و تاریخی به کارگردانی حسن فتحی، نویسندگی احسان جوانمرد و فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه است. این سریال داستان وقایع بعد از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین‌شاه با خدیجه تجریشی ملقب به جیران را روایت می کند.

جیران یکی از سوگلی های ناصرالدین شاه است که پادشاه عاشق او می شود. اما مسیر این عشق، مسیر راحت و آسانی نخواهد بود !

بازیگرانی همچون بهرام رادان، پری ناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی و مریلا زارعی در سریال جیران ایفای نقش می کنند.

علت پخش نشدن سریال جیران چیست؟ چرا سریال جیران پخش نمی شود؟ علت توقف سریال جیران چیست؟ چرا پخش سریال جیران متوقف شد؟

دلیل اصلی توقیف سریال جیران

همان طور که گفته شد، به دلیل وجود شاکی خصوصی و شکایت او از سریال جیران، به لحاظ نقض مالکیت ادبی و هنری و با حکم قضایی، ادامه پخش سریال نمایش خانگی جیران متوقف شد.

این حکم، در راستای ماده ۲۹ قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان و در جهت حمایت از شاکی خصوصی، صادر شد و ادامه پخش سریال با رعایت مالکیت ادبی ممکن است.

بنابر شواهد موجود، مرجع قضایی با توجه به نظر کارشناس رسمی دادگستری مبنی بر ایراد صدمی جدی به اثر متعلق به شاکی، در صورت ادامۀ پخش سریال جیران با داستان فعلی، دستور ممانعت از نشر، پخش و عرضۀ آن را صادر کرده است.

حال تصویری از دستور قضایی بازپرس محترم شعبۀ نهم دادسرای فرهنگ و رسانه به دست خبرنگار برنا رسیده است که حکایت از درست بودن این خبر دارد. این در صورتی است که بعد از انتشار این خبر برخی رسانه‌ها طی گمانه‌زنی‌هایی صحت آن را محل تردید قرار داده بودند.

علت پخش نشدن سریال جیران چیست؟ چرا سریال جیران پخش نمی شود؟ علت توقف سریال جیران چیست؟ چرا پخش سریال جیران متوقف شد؟

تکذیب خبر توقیف سریال جیران از طرف کارگردان

پس از انتشار این خبر، اسماعیل عفیفه، تهیه کننده سریال «جیران» اعلام کرد که موضوع توقیف «جیران» صحت ندارد. او مشغول پیگیری این موضوع است.

اما حالا ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) آب پاکی را روی دست «جیران» ریخت و اعلام کرده ادامه پخش سریال نمایش خانگی «جیران» به دلیل نقض مالکیت ادبی و هنری با حکم قضایی متوقف شد. لازم به ذکر است دادسرای فرهنگ و رسانه، ساترا را موظف کرده است از نشر، پخش و عرضه اثر «جیران» در پلتفرم‌ها ممانعت به عمل آورد.

علت پخش نشدن سریال جیران چیست؟ چرا سریال جیران پخش نمی شود؟ علت توقف سریال جیران چیست؟ چرا پخش سریال جیران متوقف شد؟
حسن فتحی ، کارگردان سریال جیران

این حکم در پی شکایت شاکی خصوصی از شرکت فناوران ایده پرداز (فیلیمو) و در راستای اجرای ماده ۲۹ قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان و در جهت حمایت از شاکی خصوصی صادر شده است.

پس از اعلام خبر توقیف قضایی سریال «جیران»، سعید خندق‌آبادی سرمایه‌گذار دیگر سریال نمایش خانگی، یعنی «آهوی من مارال»، درباره جزئیات شکایت از سریال «جیران»با تایید شکایت از پروژه «جیران» و حکم اعلام شده از سوی قوه ‌قضائیه مبنی بر توقیف این سریال  گفت:

«این شکایت مربوط به پروژه ما (آهوی من مارال) است و بعد از گذشت ۵ ماه از تشکیل جلسه در ساترا، این رأی علیه سریال جیران و به نفع ما اعلام شده است.»

وی افزود:

«برای این کار شورایی در دادگاه تشکیل شده که آن شورا طبق کارشناسی انجام شده، تایید کرده که شباهت‌های سریال جیران به آهوی من مارال بسیار است و از منظر داستان‌های اصلی و فرعی، بخش‌هایی از سریال «آهوی من مارال» در سریال «جیران» تکرار شده است. خندق‌آبادی ادامه داد: بر همین اساس و با شکایت ما دادگاه حکم به توقف سریال «جیران» داده است.»

علت پخش نشدن سریال جیران چیست؟ چرا سریال جیران پخش نمی شود؟ علت توقف سریال جیران چیست؟ چرا پخش سریال جیران متوقف شد؟

شاکی خصوصی سریال جیران کیست؟

کارگردان مهرداد غفارزاده سریالی با همین فضای قاجار و تم عشق ناصرالدین شاه قاجار به یک سوگلی ساخته که «آهوی من مارال» نام دارد. او معتقد است سریال «جیران» نیز از آن کپی برداری شده است. در این سریال، نقش پادشاهش را حسن معجونی و سوگلی اش را ترلان پروانه بازی می‌کند. البته ساخت سریال نیمه تمام مانده و او هنوز نتوانسته است مجموعه خود را به سرانجام برساند.

مهرداد غفارزاده پیش از این سریال «سه پنج دو» و چند سینمایی را به تولید رسانده است.

واکنش نویسنده سریال جیران به ماجرای توقیف و توقف!

بعد از این اطلاعیه، احسان جوانمرد نویسنده جیران هم در یاداشتی اینستاگرامی به اتفاقاتی که به صورت رسمی برای دومین بار تکرار شده بود واکنش نشان داد و نوشت:

« یک: متأسفانه بار دیگر باید شاهد یک فرآیند خسته‌کننده‌ قضایی برای تعیین تکلیف وضعیت جیران باشیم. آنچه در شوراهای داوری وزارت ارشاد و ساترا اتفاق افتاد عینا دارد تکرار می‌شود؛ دوباره حکم موقت توقیف و دوباره اعتراض ما به حکم اولیه و احتمالا دوباره هیئت‌های کارشناسی باید بنشینند متن و تصویر جیران را با یک سریال به هر دلیل تعطیل‌شده مقایسه کنند و نظر بدهند.»

«نتیجه؟ من شک ندارم مثل دو نوبت قبلی این بار هم یک رسیدگی غیرشتابزده و منصفانه نشان خواهد داد که این دو کار جز نام ناصرالدین‌شاه در هیچ چیزی با هم مشترک نیستند. فارغ از بحث کیفیت (اصلا فرض کنیم آن سریال هزار بار بهتر از جیران ساخته شده) تفاوت دو قصه با هم انقدر واضح است که مقایسه‌ و شبیه دانستنشان جز خنده‌ی حضار نتیجه‌ای ندارد.»

«دو: فیلیمو به عنوان پلتفرم پخش و همچنین تهیه‌کننده و کارگردان جیران نظرشان این بود که بعد از غائله‌های ارشاد و ساترا تمرکز مخاطب را با شکایت متقابل بر هم نزنیم (من می‌توانستم و می‌توانم با استناد به ثبت طرح جیران در سال ۹۳ در شورای فیلم و سریال شبکه سه مقابله به مثل کنم و توپ این دعوا را از زمین «تاریخ پروانه ساخت» به زمین «تاریخ ثبت قصه» بیندازم.»

«آقایان فتحی و عفیفه هم می‌توانند با توجه به تقدم ما در تاریخ ثبت طرح، تاریخ ثبت فیلم‌نامه کامل و تاریخ پخش، از طرف مقابل شکایت کنند. مماشات کردند و حالا این هم نتیجه؛ با عزمی که در دوستان می‌بینم این مرحله را هم که رد کنیم دفعه‌ بعد باید در دادگاه‌های بین‌المللی دنبال شاکی هروله کنیم).»

او در ادامه گفت:

«سه: شاکی باهوشی داریم که نه در ارشاد نه در ساترا و نه حالا در قوه قضاییه هرگز در شکایتش نامی از بنده نمی‌برد و هر بار صرفا آقایان عفیفه و فتحی را به دادگاه می‌کشد تا بحث سال ۹۳ مسکوت بماند.»

«چهار: توقف پخش اگر چه در جای خود به دلیل تضییع حقوق میلیون‌ها مخاطب اتفاقی غم‌انگیز است اما من آرزو می‌کنم این بار قاضی حکم کند تا زمانی که سریال آن دوستان به طور کامل ساخته و پخش نشده جیران حق پخش نداشته باشد تا یک بار برای همیشه این بازی کثیف خاتمه پیدا کند.»

«پنج: همین جا از مدیران فیلیمو تقاضا می‌کنم به قیمت توقیف ابدی سریال جیران هم که شده با باج‌خواهان وارد مذاکره نشوند و ریالی برای تسریع پخش سریال هزینه نکنند. این روش باج‌خواهی و دیه‌بگیری اگر به رسمیت شناخته شود این سینما رنگ آرامش نخواهد دید. دیدیم که مماشات و مصالحه جواب نداد و شک نکنید در ادامه هم جواب نمی‌دهد؛ بگذارید آن کار پخش شود تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد. کفایت مذاکرات.»

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

شکایت سریال «آهوی من مارال» از سریال «جیران»

همه چیز درباره سریال جیران حسن فتحی

کنایه سریال جیران به محمود کریمی مداح معروف + ویدئو

سکانس جنجالی عادت ماهانه در سریال جیران + ویدئو

سارای گرجی واقعی کیست؟ خدمتکار سریال «جیران» که تبدیل به ملکه ای قدرتمند شد

مراحل گریم بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه در سریال جیران + ویدئو

جیران واقعی کیست؟ داستان زندگی همسر محبوب و قدرتمند ناصرالدین شاه

پخش اولین قسمت سریال جیران همراه با اولین سکانس سانسور شده + ویدئو

۵ نظر

ورود

  • زهرا مرداد ۱۱, ۱۴۰۱

    آدم واقعا خندش می‌گیره…..زن ناصرالدین شاه سوگلی چه پرطرفدار شده همه میخوان درموردش فیلم بسازن…..کاش یه ذره از این حساسیت هاشونو روی تاریخ ۲۵۰۰ ساله ی خودمون دوران باستان ایران داشتن …هی فرت فرت میان درمورد قاجار پهلوی میسازن که نشون بدن ما کلا بدبخت بودیم ….ذره ای به دوران شکوهمند اهمیت نمیدن …که مردم حداقل با این اوضاع ذره ای بایت ایرانی بودنشون احساس غرور کنن…حالا انگار ۸۱ صیغه ناصرالدین شاهو اون جیران و زنای عادیش چی دارن

  • Sahar مرداد ۱۴, ۱۴۰۱

    شاید بشه بازی آقای معجونی رو تو سریال آهوی من مارال یه جورایی تحمل کرد ولی چجوری میشه باری ترلان پروانه رو نگاه کرد . به نظر من انتخاب بازیگرا وحشتناک بوده و بعید میدونم کسی نگاه میکرد این سریال رو . پس چه بهتر که اجازه ادامه پخش جیران رو بدن چون وقت مخاطب خیلی با ارزش تر از این حرفاست که که بخواد این جنگ و بگو مگو رو تحمل کنه .

  • M. مرداد ۱۶, ۱۴۰۱

    این سریال واقعا سریال جالب و زیباییه
    بلاخره یه سریال زیبای ایرانی ساخته شد چرا اجازه پخشش رو نمی دید حد اقل به حرمت ببیننده ها اجازه پخش این سریال رو بدید خیلی زیبا و جالبه تازه چیزی هم نقض نکرده و کاملا مراعات کرده
    من نظر خودم رو گفتم و اینم بگم که این سریال از سریالای خارجی باستانی زیبا تر و مفید تره اگه هر سال یه همچین سریالی پخش بشه همه به تاریخ علاقه مند میشیم .
    کفایت مزاکرات.

  • زینب مرداد ۲۹, ۱۴۰۱

    واقعا که خاک به هیکلت غفارزاده که بخاطر سریال مسخره ای رو که اومدی ساختی سریال به این قشنگی رو توقیف می کنی
    کارهای اقای فتحی شناخته شده است و تو هم که شده نمیتونی جلوش واستی مردم همه ترندای جیرانن

  • عاطفه شهریور ۱۸, ۱۴۰۱

    سلام
    واقعا جای تعجبه!!!
    خیلی از داستان های تخیلی توسط کشورهای دیگربه مدل های زیادی ساخته شده،مثل هایدی،سیندرلا، سارا کرو و……خیلی های دیگه ،چطور شده در کشور ما حتی اگر فیلم نامه هم یکی باشه با دونام متفاوت و حتی بازیگران متفاوت این امر سرقت هنری میشه!!!!؟
    والا اگر یه اختراع هم باشه،اگر جزئی ترین تفاوت رو داشته باشه،دیگه نمیشه اسمش رو تشابه گذاشت و یه گواهی ثبت جدید بهش تعلق می گیره!!!
    عجب!!!عجب!!!دنیایی شده!!!فقط می خوان پاشون بذارن جلوی دیگران که کله پاشن!!!هنوز یاد نگرفتیم که باید دست بزنیم به شانه یکدیگر و کمک کنیم به پیشرفت هم.
    از نهادهای دولتی بعیده که به کشش دعوا کمک کنند.
    یه جوری حل و فصلش کنید.
    این وسط مردم چه گناهی کردند که وقت و پولشون رو صرف دیدن یه فیلم قشنگ کردن و یهو……!!!!