ربات شطرنج باز روسی انگشت حریف کودکش را شکست! + ویدئو

ربات شطرنج باز روسی انگشت حریف کودکش را شکست! + ویدئو

یک ربات شطرنج باز هفته ی گذشته در مسابقه ای در روسیه انگشت حریف خود که یک پسربچه ی ۷ ساله بود را شکست.

رسانه های روسیه به نقل از سرگی لازارف، رئیس فدراسیون شطرنج این کشور گفته اند، ربات از حرکات بسیار سریع پسربچه سردرگم شده و به همین دلیل انگشت او را گرفته بود. از قرار معلوم رئیس فدراسیون شطرنج روسیه، پسربچه را مقصر این حادثه دانسته است.

لازارف ضمن اعلام اینکه ربات شطرنج باز ارتباطی با فدراسیون تحت مدیریت او ندارد، به رسانه های روسیه گفته: «ربات انگشت پسربچه را شکست و این حتماً اتفاق بدی است.»

این حادثه نوزدهم ژوئیه، در جریان مسابقات شطرنج اوپن مسکو رخ داده است. به گفته ی لازارف، فدراسیون شطرنج ربات مذکور را برای این مسابقات اجاره کرده بود.

لازارف همچنین گفته این ربات پیش از این حادثه بارها برای برنامه های دیگری اجاره شده بود و پسربچه بعد از انجام یک حرکت، یکی از مهره ها را خیلی سریع جا به جا کرده بود.

لازارف در اینباره گفته: «ما این ربات را اجاره کردیم. تا به حال در خیلی جاها با حضور متخصصان نمایش داده شده. از قرار معلوم، اپراتورهای ربات از آن غافل شده بودند.»

او در ادامه گفته: «پسربچه یک حرکت کرده بود. بعدش که باید به ربات فرصت پاسخ بدهیم، پسربچه عجله کرده بود. ربات هم دستش را گرفته بود. ما هیچ ارتباطی به این ربات نداریم.»

ویدئوی این حادثه توسط یک کانال تلگرامی روسی منتشر شده است. به گفته ی این کانال تلگرامی، این پسربچه که کریستوفر نام دارد یکی از ۳۰ شطرنج باز برتر مسکو در رده ی سنی زیر ۹ سال است.

سرگی اسماگین، معاون رئیس فدراسیون شطرنج روسیه هم پسربچه را مقصر دانسته است.

اسماگین گفته: «برای کار با این ربات اصول ایمنی خاصی وجود دارد که از قرار معلوم پسربچه آن ها را زیر پا را گذاشته بود. وقتی حرکت خود را انجام داده بود، متوجه نشده بود که اول باید صبر کند. این مورد بسیار نادر است. تا جایی که یادم می آید اولین باری است که چنین اتفاقی می افتد.»

ویدئوی منتشر شده از این حادثه نشان می دهد ربات که از یک بازوی مکانیکی، چندین مفصل و یک دست تشکیل شده، در وسط یک میز قرار گرفته و ۳ صفحه ی شطرنج مختلف دور آن وجود دارد. اینطور که گفته می شود این ربات قادر به انجام همزمان ۳ بازی شطرنج است.

در ابتدای ویدئو می بینیم که ربات یک مهره را انتخاب می کند و آن را درون جعبه ای که در کنارش وجود دارد می اندازد، جعبه ای که از آن برای نگهداری مهره های حذف شده ی بازی استفاده می شود.

بعد از آن پسربچه دست خود را جلو می برد تا حرکت بعدی را انجام دهد. با این حال، به نظر می رسد که ربات انگشت پسربچه را با مهره شطرنج اشتباه می گیرد و به جای مهره، انگشت را می گیرد.

بعد از گرفتن انگشت پسربچه، بازوی مکانیکی از حرکت می ایستد و پسربچه که حالا گیر افتاده وحشت زده می شود. چند نفری که اطراف میز بودند به طرف پسربچه می شتابند تا به او کمک کنند و بعد از چند ثانیه موفق می شوند پسربچه را از چنگ ربات آزاد کنند.

لازارف در بیانیه ای گفته پسربچه روز بعد از حادثه توانست به مسابقات بازگردد و رقابت خود را به پایان رساند.

با این حال، او به رسانه های روسی گفته والدین پسربچه در رابطه با این حادثه با دفتر دادستان عمومی تماس گرفتند و از طرف اداره ی ورزش مسکو هم با فدراسیون شطرنج تماس گرفته شده است.

او اعلام کرد که فدراسیون شطرنج هر چه در توان داشته باشد برای کمک به این خانواده می کند و اظهار کرد که قرار است اپراتورهای ربات شطرنج باز فکری به حال افزایش ایمنی ربات کنند تا این اتفاق دیگر تکرار نشود.

اسماگین هم به رسانه های روسیه گفته این حادثه یک «اتفاق» بود و ربات شطرنج باز مذکور «کاملاً بی خطر» است.

اسماگین همچنین ضمن «منحصر به فرد» خواندن ربات شطرنج باز گفته: «این ربات در مسابقات زیادی بازی کرده. از قرار معلوم باید به کودکان برای کار با آن هشدار داده شود. در هر حال، گاهی پیش می آید.»

منبع: dailymail
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • عباس مرداد ۵, ۱۴۰۱

    ما بعنوان انسان از ربات عذر خواهی میکنیم
    جناب ربات !! بیا بکشمون و خلاصمون کن از دست مموتی احمدی نژاد

  • سعید مرداد ۵, ۱۴۰۱

    میگن هوش مصنوعی خطرناکه،اینم تمومش ،پس فردا اگر ربات ها به انسان ها حمله کردن تعجب نکنید

    • امید مرداد ۱۲, ۱۴۰۱

      خوبش کرد

    • آریا _ آریو شهریور ۷, ۱۴۰۱

      قوانین روسیه هم مثل آمریکا است؛
      پلیس آمریکا مثل پشه آدم میکشه ، کسی هم حق اعتراض نداره

  • ساسان مرداد ۶, ۱۴۰۱

    قانونشون مثل حکومت ایرانه همیشه ودرهمه حال مردم مقصرن

  • reza مرداد ۸, ۱۴۰۱

    ربات عصبی کاری کرد که دیگه بچه شطرنج بازی نکنه هههههههه

  • عباس مرداد ۱۰, ۱۴۰۱

    سلام بزرگان علم گفتند سلاحی که از بمب هسته‌ای هم خطرناک. تره هوش مصنوعیه شاید تو فیلما دیده باشید کشور ها به رباط ها برنامه جنگ میدن و بعد خودشون هم حریفشون نمیشن الان دیگه نیازی به فیلم نیست در آینده به چشم خودتون در واقعیت خواهید دید