همه چیز در مورد ماهواره خیام ؛ ماهواره ۶۰۰ کیلوگرمی ایران که به فضا پرتاب شد + ویدیو

همه چیز در مورد ماهواره خیام ؛ ماهواره ۶۰۰ کیلوگرمی ایران که به فضا پرتاب شد + ویدیو

ماهواره ایرانی خیام ساعاتی پیش از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شده و با موفقیت در مدار قرار گرفت. ماهواره سنجشی ایرانی خیام ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد و هم اکنون در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتر است. ماهواره خیام بیش از ۵۰۰ کیلوگرم وزن داشته و عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است. وزن دقیق این ماهواره ایرانی ۶۰۰ کیلوگرم اعلام شد که در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می گیرد. این ماهواره با همکاری کشور روسیه و توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد.

همه چیز در مورد ویژگی ها و ماموریت ماهواره خیام

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است که تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلام ایران انجام و صادر خواهد شد. تصاویر ماهواره خیام برای ارتقا توانایی مدیریت و برنامه ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و … استفاده می‌شود و نیروهای دفاعی کشور برای رفع نیازهای خود مسیرهای اختصاصی و منحصر به فرد خود را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می‌کنند.

همه چیز در مورد ویژگی ها و ماموریت ماهواره خیام

حسن سالاریه، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک گزارش تصویری گفت:

ماهواره خیام، یک ماهواره سنجشی با دقت تصویربرداری حدود یک متر است که طیف های مختلف اپتیکال را تصویربرداری می کند.  تصاویر این ماهواره می تواند در حوزه های مختلف سنجشی و پایشی مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز در مورد ویژگی ها و ماموریت ماهواره خیام

سعید صدیقیان، معاون توسعه و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان فضایی ایران، درباره این ماهواره گفت:

ماهواره خیام حدود ساعت ۱۲ ظهر و زمانی که این ماهواره از آسمان ایران عبور کند، می‌توانیم سیگنال‌های آن را دریافت کنیم. فرآیند پرتاب ماهواره خیام به فضا تا کنون موفقیت‌آمیز بوده و کارشناسان و محققان ایرانی منتظر هستند تا سیگنال‌های آن را دریافت کنند. یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که در صنعت فضایی برداشته شده، این است که ما نیازهای استراتژیک کشور را از طریق داده‌های ماهواره‌ای احصا کنیم و به‌موازات آن توسعه ماهواره‌های بومی نیز در دستور کار قرار داشته است. ماهواره سنجشی این قابلیت را دارد تا تصاویر مربوط به حوزه‌های مختلف را دریافت کند. ما در قالب یک برنامه توسعه، تامین یک ماهواره سنجشی بومی که قابلیت ارائه تصاویر یک متر در حوزه‌های کشاورزی، کنترل شهری، پایش اراضی و کاربری‌های مختلف داشته باشد را مدنظر قرار داده‌ایم. در قالب ۲ برنامه توسعه‌ای، افزایش توان داخلی برای ساخت ماهواره‌های سنجشی را دنبال می‌کنیم. برای اولین بار است که با پرتاب ماهواره «خیام» این امکان را داریم که کنترل و بهره‌برداری از آن را از داخل ایران انجام بدهیم. در نهایت نیز باید بتوانیم توانمندی خود را برای پرتاب ماهواره‌ با پرتابگرهای ایرانی بیش از گذشته افزایش دهیم. تمامی دستگاه‌ها برای رسیدن به این هدف در حال تلاش هستند.

بیشتر بخوانید:

فضا در سلطه کدام کشورهاست؟ کدام کشورها بیشترین ماهواره ها را در مدار زمین دارند؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود