«پیروز» توله یوز «ایران» بالاخره پا به طبیعت گذاشت + ویدیو

«پیروز» توله یوز «ایران» بالاخره پا به طبیعت گذاشت + ویدیو

پیروز، تنها توله یوز به‌جا مانده از  ایران روز جمعه (۲۱ مردادماه) و بیش از سه ماه بعد از تولد سرانجام به طبیعت پا گذاشت؛ البته در شرایط اسارت. این توله یوز برای اولین بار در فضای باز دوید، زیر نور خوشید خاک را لمس کرد و از آب روان نوشید.

آخرین تصاویر منتشر شده از پیروز در اینستاگرام علیرضا شهرداری، درمانگر حیات وحش که در چند ماه گذشته مسئولیت پرستاری و نگهداری از پیروز را برعهده داشته نشان می‌دهد که این توله یوزپلنگ ایرانی ۱۰۵ روز بعد از تولد با نظارت پرستار خود، وارد محیط طبیعی شده و پنجه‌های کوچکش برای نخستین بار خاک را لمس می‌کنند.

در ابتدای ویدیو شاهد احساس گیجی این توله یوز در طبیعت هستیم که کم کم جای خود را به کنجکاوی و جسارت می‌دهد. پیروز زیر نظر درمانگر خود تجربه‌های جدیدی را یکی پس از دیگری از سر می‌گذراند تا به‌طور کامل آماده حضور در طبیعت شود.

«پیروز» توله یوز «ایران» بالاخره پا به طبیعت گذاشت + ویدیو

به گفته‌ غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش، سازمان حفاظت محیط زیست در حال آماده‌سازی یک سایت فضای باز در پارک پردیسان برای آشنایی پیروز با نور آفتاب و هوای فضای باز بودند که تا شش ماهگی در آنجا رشد کند و سپس مهر یا اوایل آبان ماه به زیستگاه اصلی خود یعنی سایت توران در سمنان منتقل شود.

پیش از این علیرضا شهرداری نیز از آماده شدن یک محیط طبیعی استاندارد برای پیروز خبر داده و ورود توله یوز ایران به این محوطه را منوط به اجازه سازمان حفاظت محیط زیست و رسیدن پیروز به شرایط پایدار دانسته بود.

«پیروز» توله یوزپلنگ «ایران» در طبیعت + ویدیو

«پیروز» توله یوزپلنگ «ایران» در طبیعت + ویدیو

«پیروز» توله یوزپلنگ «ایران» در طبیعت + ویدیو

«پیروز» توله یوزپلنگ «ایران» در طبیعت + ویدیو

او در بخش توضیحات این ویدیو در صفحه شخصی‌ اینستاگرام خود در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر دست‌ آموز بزرگ شدن این توله یوزپلنگ نوشت: «پیروز سزارین شده و کنار مادرش نیست، از لحظه اول به دست انسان، قطره قطره و به هزار بدبختی شیر خورده، مشکلات و بیماری‌های زیادی داشته و لحظه به لحظه یک تیم به وسیله دارو، سرم، روزی چند بار معاینه، سونوگرافی، رادیوگرافی و هر دوساعت شیردهی با چالش‌های فراوان امداد و مراقبت پیروز را انجام داده‌اند.»

«پیروز» توله یوزپلنگ «ایران» در طبیعت + ویدیو

آقای شهرداری ادامه داد: «پیروز یک یوز تکثیر در اسارت سزارینی‌ با مشکلات فراوان است که حتی هنوز نگرانی‌های زیادی در خصوص سلامت آن وجود دارد حتی اگر پیروز از مادر به صورت طبیعی به دنیا می‌آمد و شیر مادر را می‌خورد و کنار مادر بزرگ می‌شد، هرگز قرار نبوده به طبیعت آزاد برگردد و در طبیعت آزاد زندگی کند.»

«پیروز» توله یوزپلنگ «ایران» در طبیعت + ویدیو

او در پاسخ به کسانی که نسبت به دست آموز شدن این یوز اعتراض داشته‌اند نوشت: «پیروز و بقیه یوزهایی که در اسارت نگهداری می‌شوند، باید کاملاً دست‌آموز باشند و آموزش ببیند که هیچ ترسی از انسان نداشته باشند و حتی گاهی از دست انسان غذا بخورند، به راحتی و بدون بیهوشی معاینه شوند و اگر نیاز به خون‌گیری، سونوگرافی، نمونه‌گیری ادرار و …، داشتند، به راحتی با انسان تعامل کنند.»

«پیروز» توله یوزپلنگ «ایران» در طبیعت + ویدیو

پیروز تنها توله یوز باقی‌مانده از میان سه توله‌ ایران و فیروز است که ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری در شرایط تکثیر در اسارت به روش سزارین به دنیا آمد. بعد از به دنیا آمدن توله ها مادر آنها را نپذیرفت؛ از این رو این حیوانات به ناچار به صورت دستی تغذیه شدند اما بعد از سه روز یکی از توله‌ها که به گفته مسئولین سازمان محیط زیست نقص ژنتیکی داشت تلف شد. دومین توله یوز هم ۲۸ اردیبهشت ماه تلف شد که این مساله حاشیه‌های زیادی به همراه داشت و درنهایت توله سوم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شد و تحت نظارت‌های دامپزشکی قرار گرفت. با توجه به اهمیت حفظ حیات و نسل این گونه ارزشمند و نبود تجربه کافی در کشور در زمینه دستی بزرگ کردن توله یوزها، سازمان حفاظت محیط زیست از یک دامپزشک متخصص یوزها از آفریقا دعوت کرد تا به ایران بیاید و یوز مادر و توله را مورد معاینه قرار دهد که چهارم خرداد دکتر پیتر کالدوِل از یک مرکز نگهداری یوزهای آفریقایی، برای یک سفر ۵ روزه عازم ایران شد و در این مدت به طور کامل ایران و توله را تحت معاینه قرار داد. بعد از آن پیروز با انجام مراقبت های ویژه در شرایط بهتر قرار گرفت و حالا پا به طبیعت گذاشته است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۸ نظر

ورود

  • محمد رضا مرداد ۲۳, ۱۴۰۱

    خیلی بانمکه این پیروز کوچولو

  • ناشناس مرداد ۲۴, ۱۴۰۱

    عزیزم چقدرشیرینه خداوند حفظش کنه

  • bousher مرداد ۲۵, ۱۴۰۱

    خیلی خوشگله.چشماشو دوست دارم

  • محمد مرداد ۲۵, ۱۴۰۱

    تاکسیدرمی کنید به عنوان افتخار نگهش دارید

  • احسان غلامی ناصرخانی مرداد ۲۵, ۱۴۰۱

    از تو تمام توله های تمام حیوانات. توله یوزها از تمام توله حیوانات دیگر بانمک تر و قشنگ تر هستند امیدوارم پیروز روزی به دامان طبیعت برگردد

  • حمید مرداد ۲۵, ۱۴۰۱

    فقط چشاش انگار کمری هستش کوتاه نیست یکم یوز باید یکم کشیده تر نباشه ولی خیلی بامزس بیارینش عصر جدید مردم ببینم مثل اونایی که روی شیشه یوزپلنگ کشیدن اولش که دیدم گفتم یوزه

  • فریبا مرداد ۳۱, ۱۴۰۱

    هر وقت خبری از پیروز می‌شنوم که حالش خوبه کلی خوشحال شده و انرژی مثبت میگیرم.
    اقای شهرداری واقعا کاری که کردید کمتر از جهاد در راه خدا نیست. خدا هم شما و هم پیروز عزیز و دوست داشتنی را در پناه خود حفظ کند. امین