انتخاب نما در زمان ساخت ساختمان

انتخاب نما در زمان ساخت ساختمان

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نمای ساختمان به عنوان اولین بخشی که در معرض دید قرار می گیرد بسیار مهم است. توجه به زیبایی ظاهری و کیفیت متریال ساخت در انتخاب نما در زمان ساخت ساختمان حائز اهمیت است. چرا که نما، هویت ساختمان می باشد، بنابراین باید در انتخاب آن دقت لازم را به خرج داد. نمای ساختمان با عمل کردن به عنوان عایق صوتی و حرارتی از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. همچنین با ایجاد جذابیت بصری و افزایش دوام ساختمان به عنصری ضروری تبدیل شده است. در این مقاله انواع نمای ساختمان را معرفی می کنیم و با مزایا و معایب هر کدام از آنها آشنا می شویم.

نمای ساختمان به عنوان اولین بخشی که در معرض دید قرار می گیرد بسیار مهم است. توجه به زیبایی ظاهری و کیفیت متریال ساخت در انتخاب نما در زمان

نمای ساختمان کرتین وال

یکی از انواع انتخاب نما در زمان ساخت ساختمان، نمای کرتین وال است. کرتین وال دیوار محافظی است که جهت محافظت از ساختمان به بیرون آن چسبانده می شود. دیوار های پرده ای از قدیم الایام برای حفاظت از قلعه ها در برابر مهاجمان مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه نیز از این نما ها با هدف محافظت از ساختمان در برابر عناصری مانند باد، باران و طوفان استفاده می شود.

قبل از رواج بتن و سیمان در صنعت ساختمان سازی، نمای ساختمان کلیه بار سازه را متحمل می شد. یکی از مزیت های کرتین وال این است که می توان از متریال های سبکی مانند شیشه در ساخت آن استفاده کرد که به عنوان کرتین وال شیشه ای شناخته می شود. این امر ساختمان را از نور طبیعی بهره مند می کند. علاوه بر این کرتین وال مزیت های دیگری مانند جلوگیری از ورود رطوبت و هوا به درون ساختمان، مهار آتش و کاهش گسترش آتش در بین طبقات ساختمان را دارد.

از عیوب کرتین وال، در انتخاب نما در زمان ساخت ساختمان می توان به نیاز مداوم آن به محافظت اشاره کرد. درزگیر تعبیه شده در این نما که برای پیشگیری از رطوبت و باد می باشد، هر ۱۰ سال باید تعویض شود. از دیگر معایب کرتین وال باید به زمان زیاد نصب، حمل و نقل و ذخیره سازی آن اشاره کرد.

نمای ساختمان به عنوان اولین بخشی که در معرض دید قرار می گیرد بسیار مهم است. توجه به زیبایی ظاهری و کیفیت متریال ساخت در انتخاب نما در زمان

نمای رومی

نمای رومی یکی دیگر از انواع انتخاب نما در زمان ساخت ساختمان است. این نما ریشه در فرهنگ و فرم سازه های رومی دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و متریال های مختلف، معماری مدرن با معماری قدیمی در هم ادغام شده و نمایی منحصر به فرد را خلق می کند. دوام این نوع نما از ویژگی های بارز آن است. متریال به کار رفته در این نوع نما پرهزینه است به همین دلیل اکثرا در سازه های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت این نما از عناصری مانند هلال های پهن و گرد، ستون های دوریک و یونیک، تزئیناتی از قبیل تاج، کتیبه سنگی، مجسمه، قرنیز و غیره استفاده می شود.

از مزایای نمای ساختمان رومی می توان به شکوه و عظمت بخشیدن به سازه، اشاره کرد. علاوه بر آن در این نوع نما از سنگ هایی مانند مرمر و تراورتن استفاده می شود که استحکام خاصی دارند. در ایران معمولا سنگ های مورد نیاز برای این نما ارزان تر و در دسترس تر هستند. مقاومت این نما در برابر شرایط مختلف جوی بالا است. مزیت دیگر آن این است که به دلیل این که اکثر عناصر آن از قبل ساخته می شوند، نصب آن، با سرعت بالایی انجام می گیرد.

مانند هر نمای ساختمان دیگری این نوع نما معایبی نیز دارد. متریال اصلی این نما سنگ هایی با وزن بالا هستند که ممکن است خطرات جانی و مالی فراوانی را در بلایای طبیعی مانند زلزله به همراه داشته باشند. علاوه بر آن آسیبی است که استفاده مداوم از این منابع، متوجه محیط زیست می کند. استفاده از متریال بی کیفیت یا چسب های نامرغوب و کیفیت پایین ساخت عناصر پیش ساخته نیز می تواند در این نوع نما مشکل ساز شود.

نمای ساختمان به عنوان اولین بخشی که در معرض دید قرار می گیرد بسیار مهم است. توجه به زیبایی ظاهری و کیفیت متریال ساخت در انتخاب نما در زمان

نمای ساختمان اسپایدر

نمای ساختمان اسپایدر یکی از نما های محبوب است زیرا ظاهری شیک، براق و درخشان را به ساختمان ها می بخشد. این نما با حفظ حریم خصوصی و قابلیت هر گونه شکل پذیری و انعطاف مزیت های بسیاری را برای معماران دارد. البته معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

از مزایای این نوع نما که آن را به یک انتخاب نما در زمان ساخت ساختمان، تبدیل کرده است جلوه و زیبایی آن است. این نما انعطاف پذیری زیادی دارد و حریم خصوصی سازه ها را حفظ می کند. یکی دیگر از مزایای نمای شیشه ای تامین نور طبیعی ساختمان تا حدود ۸۰ درصد می باشد. مقاومت نمای شیشه ای در برابر شرایط جوی مختلف، زنگ نزدن، سطح صاف و صیقلی و ضد گرد و غبار و همه کاره بودن آن، در ترکیب شدن با ورق های لمینت و رنگی از مزایای قابل توجه این نوع نما است. انتخاب شیشه مناسب برای این نوع نما وزن کلی بر پی ساختمان را کاهش داده و مصرف انرژی را بهینه می کند. نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری داشته و در مقابل سایش مقاوم است.

از معایب نمای شیشه ای نیز نباید غافل بود. تابش خیره کننده نور، جذب گرما، مقاومت کم در برابر زلزله و فشار و هزینه های بالای ایمن سازی از معایب این نما می باشد.

نمای ساختمان به عنوان اولین بخشی که در معرض دید قرار می گیرد بسیار مهم است. توجه به زیبایی ظاهری و کیفیت متریال ساخت در انتخاب نما در زمان

نمای ساختمان سیمانی

اگر دوست دارید انتخاب نما در زمان ساخت ساختمان، به صورت یکدست و صاف باشد، باید بگوییم نمای سیمانی بهترین گزینه برای انتخاب است. این نوع نما به دلیل جلا و زیبایی به خصوص خود، طرفداران خاص خود را نیز دارد و انواع مختلفی مانند شسته، تگرگی، چکشی و غیره دارد.

مزیت های نمای ساختمان سیمانی عبارتند از صاف و یکدست بودن، زیبایی ظاهری، ارزان تر بودن نسبت به سایر نماها و مقاومت در برابر شرایط مختلف جوی به دلیل استفاده از سیمان. در کنار این مزایا، این نوع نما معایبی نیز دارد. وزن بالا و سنگینی سیمان یکی از این موارد است. علاوه بر این، این نوع نما، در برابر حرارت و رطوبت عایق نیست، بنابراین مناسب مناطق مرطوب نمی باشد. نمای سیمانی مانند برخی از نما های دیگر خاصیت خود تمیز شوندگی ندارد. همچنین ایجاد تنوع رنگ در این نوع نما بسیار کم است و در صورت نیاز باید از پوشش های رنگی مجزا استفاده گردد. ایراد دیگر نمای سیمانی تغییر رنگ در طی گذشت زمان است که به دلیل آلودگی های موجود در محیط ایجاد می شود.

یک نظر

ورود

  • مهدی مرداد ۲۳, ۱۴۰۱

    نمای رومی واقعا به معماری کشور ما نمیخوره…
    نمای شیشه ای اگر خوب اجرا بشه خیلی زیباتر از بقیه نماهاست