چرا هر شب سر یک ساعت خاص از خواب بیدار می‌شویم؟

چرا هر شب سر یک ساعت خاص از خواب بیدار می‌شویم؟

بیدار شدن از خواب در شب امری رایج است و معمولاً جای نگرانی نیست. اما باید توجه داشته باشید که برخی شرایط می‌تواند پیامدهایی جدی یا خطرناک برای سلامتی شما داشته باشد.

شب که می شود، سرتان را پایین می آورید، تلفن را کنار می گذارید، چراغ‌ها را خاموش می کنید و به خواب خوب شبانه می روید. قرار است به چشمان خود استراحت دهید تا برای شروعی روشن در صبح آماده شوید.

اما همین که چشمانتان را می بندید، در نیمه های شب از خواب بیدار می شوید. هنوز به ساعت نگاه نکرده اید، اما می دانید که درست همان ساعتی است که شب های گذشته و هفته های قبل از آن راس همان ساعت بیدار شده اید.

خبر خوب این است که شما تنها نیستید؛ تعداد بی شماری مثل شما هستند که شب ها خواب زده می شوند.

در حالی که ممکن است بتوانید پیش بینی کنید هر شب راس چه ساعتی از خواب بیدار می شوید، اما این احتمال وجود دارد که هر کس زمان خاص خود را داشته باشد و به طور منظم درست در همان ساعت خواب زیبای خود را ناخواسته خراب کند.

چرا نصفه شب از خواب بیدار می شویم؟

ساعت بیدار شدن شما اهمیتی ندارد. ممکن است در آن زمان دلیلی برای بیدار شدن داشته باشید. شاید بیدار شدن شما در پاسخ به آپنه خواب باشد یا گریه کودک. در این حالت بدن شما ممکن است نسبت به آن شرطی شده باشد.

اما تصور نمی‌شود که این بیدار شدن های شبانه شما نشانه‌ای از بی‌خوابی باشد. لزوماً هم به این معنی نیست که شما بدخواب هستید؛ البته، به شرطی که پس از آن به راحتی بخوابید.

بیدار شدن در شب چه زمانی مشکل ساز می شود؟

بیدار شدن در شب لزوماً یک مشکل نیست. مشکل از بیدار شدن در شب و بیدار ماندن پس از آن است. اگر از خواب بیدار شوید و دچار نگرانی، اضطراب یا ناامیدی می شوید، احتمالاً سیستم عصبی سمپاتیک یا سیستم “جنگ یا گریز” خود را را فعال کرده اید.

وقتی این اتفاق می افتد، مغز شما از حالت خواب به حالت بیداری تغییر وضعیت می دهد. ممکن است فعالیت مغز شما شتاب پیدا کند و ضربان قلب و فشار خون شما بالا برود. این کار دوباره خوابیدن را بسیار سخت تر می کند. چنین استرسی می تواند منجر به بی خوابی شود که یک اختلال خواب کاملاً شناخته شده است.

بیدار شدن شبانه می تواند نشانه ای از آپنه خواب باشد و منجر به توقف تنفس فرد در خواب شود.

این وضعیت احتمالاً شما را از خواب بیدار می‌کند، اما می‌تواند جریان اکسیژن به ریه‌ها و متعاقباً بقیه بدن را محدود کرده و ریتم قلب شما را مختل کند.

برخی دیگر از علائم آپنه خواب شامل از خواب پریدن ناگهانی است. این تکان ها اغلب با احساس کمبود هوا، خروپف، خستگی و کسالت در طول روز همراه است.

اگر این علائم را دارید، به پزشک متخصص خواب مراجعه کنید. آپنه خواب در صورتی که درمان نشود، باعث بیماری قلبی، دیابت، چاقی و سایر مشکلات سلامتی می شود.

اگر شب از خواب بیدار شدید چه کنید؟

در صورتی که شب از خواب بیدار می‌شوید، بهتر است ۱۵ یا ۲۰ دقیقه به خودتان فرصت دهید تا بخوابید. اگر در این مدت دوباره به خواب نروید، بهترین کار این است که دیگر نخوابید و از جایتان بلند شوید.

مغز ما بسیار تداعی کننده است. یعنی اگر زمانی که نمی خوابیم برای مدت طولانی در رختخواب بمانیم، مغز ما می تواند به جای خواب، رختخواب را با فعالیت های بیداری مانند نگرانی و برنامه ریزی مرتبط کند. بیرون آمدن از رختخواب باعث از بین رفتن و شکستن این فرایند می شود.

تمرینات تمدد اعصاب می تواند به شما کمک کند پاسخ جنگ یا گریز بدن خود را خاموش کنید و پاسخ استراحت و هضم را فعال کنید. وقتی بدن شما آرام شد و دوباره احساس خواب آلودگی کردید، به رختخواب برگردید.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

میزان خواب کافی در هر شب چقدر است و کمبود خواب چه بیماری هایی را ایجاد می کند؟

چرا بهتر است قبل از خواب حمام نکنیم؟

تعبیر واقعی ۱۰ خوابی که همیشه می‌بینید؛ از مار و بارداری تا سقوط و خیانت

بهترین زمان برای انجام همه چیز؛ از زمان خوردن صبحانه تا زمان خواب

منبع: mirror
بدون نظر

ورود