علت به وجود آمدن خال چیست و چرا شناسایی انواع آن اهمیت دارد؟

علت به وجود آمدن خال چیست و چرا شناسایی انواع آن اهمیت دارد؟

وسیع ترین عضو بدن ما پوست است. پوست هم درست مانند هر اندام دیگری، می تواند نشانه های متمایزی بدهد که باید بتوانید آنها را درست بفهمید. خال ها از رایج ترین علائم هستند. توجه به ویژگی‌های خال‌ها و سایر نشانه‌های بیماری‌های بدن می‌تواند به شما کمک کند که بدانید علت به وجود آمدن خال چیست و هنگام بروز لکه یا خال چه کاری باید انجام دهید.

در این مطلب روزیاتو، با چند دستورالعمل آشنا خواهید شد که به شما در تفسیر علائم پوستی کمک کند. اما برای اطمینان باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

خال چیست و چرا ظاهر می شود؟

خال ها توده های پوستی هستند که می توانند از نظر رنگ متفاوت باشند؛ از رنگ طبیعی پوست شما گرفته تا سایه های متفاوت آن. این زوائد پوستی می توانند در هر نقطه از پوست چه به صورت جداگانه یا گروهی ظاهر شوند.

علت به وجود آمدن خال  این است که سلول های تولید کننده رنگدانه پوست به نام ملانوسیت، به جای پراکنده شدن در سطح، به صورت خوشه ای رشد می کنند. به همن دلیل، خال تشکیل می شود. اکثر آنها در قسمت هایی از بدن ما ظاهر می شوند که بیشتر در معرض نور خورشید هستند. بنابراین، این امکان وجود دارد که هر چه زمان بیشتری را زیر نور خورشید بگذرانید، خال های بیشتری داشته باشید.

بیشتر خال‌ها در دوران کودکی و تا ۲۰ سالگی ظاهر می‌شوند. هنگامی که به بزرگسالی می‌رسیم، داشتن بین ۱۰ تا ۴۰ خال در بدن معمول است. در برخی موارد، ممکن است روی خال ها مو وجود داشته باشد اما با گذشت سالها ممکن است به آرامی تغییر کنند و کمی توده ای تر و کمرنگ تر شوند. با این حال، در موارد دیگر، احتمال دارد هرگز متوجه تغییرات نشوید.

پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خال ها ممکن است تیره تر شوند. این اتفاق امکان دارد در دوران بلوغ یا بارداری نیز به دلیل تغییرات هورمونی رخ دهد.

چه زمانی توجه دقیق به خال مهم است؟

اگرچه اکثر خال ها خوش خیم هستند. اما در برخی موارد، ممکن است لازم باشد آنها را با دقت بیشتری بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز رو به راه است. در حالت ایده آل، باید نواحی بدن خود را که دارای خال هستند با استفاده از آینه بررسی کنید؛ به عنوان مثال، برای مشاهده خال در مواضعی که به طور منظم در معرض نور خورشید هستند (صورت، دست، پا، بازو، سینه و کمر). حتی می توانید از یک دوست یا شخص دیگری بخواهید که به شما کمک کند.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به متخصص پوست مراجعه کنید:

  • ظاهر یک خال با دیگر خال هایی که روی بدن دارید متفاوت است
  • بعد از ۳۰ سالگی ظاهر می شود
  • باعث خارش یا خونریزی می شود
  • رنگ آن یکدست نیست
  • تغییرات نامنظمی در شکل خود دارد یا یک طرف آن با طرف دیگر متفاوت است
  • قطر آن از پاک کن بزرگتر است.

نحوه تشخیص پاپیلوم

پاپیلوم ها برآمدگی های روشن یا کمی قهوه ای هستند که از سطح پوست آویزان می شوند. این عارضه توسط فیبرهای کلاژن شل و مجاری که در نواحی ضخیم تر پوست تعبیه شده اند، تشکیل می شوند. پاپیلوم معمولاً می توانند روی گردن، پلک و سایر مکان هایی که اصطکاک وجود دارد، مانند سینه، کشاله ران یا زیر بغل، ایجاد شوند.

چیزی که این تشکیلات را از خال ها متمایز می کند، عمدتاً ماهیت آنهاست. خال گاهی اوقات می تواند به سلول های بدخیم تبدیل شوند اما پاپیلوم ها تقریباً همیشه خوش خیم هستند.

در مورد زگیل چطور؟

نوع دیگری از بیماری های پوستی وجود دارد که بر خلاف عاملی که علت به وجود آمدن خال است، توسط یک ویروس نسبتاً رایج به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود و از طریق تماس مستقیم با پوست یا از طریق اشیای مشترک مانند حوله منتقل می شود. زگیل های معمولی معمولا بی ضرر هستند و به مرور زمان خود به خود ناپدید می شوند.

آنها معمولاً روی انگشتان یا دست ها ظاهر می شوند، مشخصه آنها زبر بودنشان است. زگیل اغلب دارای نقاط سیاه ریزی است که رگ های خونی کوچکی از خون لخته شده دارند. برخی دیگر ممکن است در کف پا ظاهر شده و در نتیجه هنگام راه رفتن باعث ناراحتی شوند.

چگونه از زگیل پیشگیری کنیم؟

اگر زگیل ها قبلا ظاهر شده باشند، با رعایت این توصیه ها می توان از گسترش آن به سایر قسمت های بدن جلوگیری کرد:

  • دست های خود را مرتب بشویید؛ به خصوص اگر با فردی که زگیل دارد در تماس بوده اید.
  • زگیل ها را با بانداژ بپوشانید و از دست زدن به آنها خودداری کنید.
  • دست و پای خود را خشک نگه دارید.

وقتی در دوش عمومی یا رختکن هستید از دمپایی استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

علائم اولیه سرطان پوست؛ تغییر خال یا لک می تواند اولین علامت هشدار دهنده باشند

دانه دانه شدن پوست پا و راهکارهایی ساده و کاربردی برای رفع آن

۱۰ روش موثر درمان جوش و آکنه در خانه به توصیه پزشکان متخصص پوست

راهکارهایی ساده برای درمان سریع تبخال

راش پوستی ؛ نشانه جدید کرونا

منبع: brightside
بدون نظر

ورود